Gartner: pět důležitých aspektů cloud computingu

Podle studie Gartneru již cloud computing není pouze mediální bublina a začíná se významně uplatňovat v praxi. Analytici proto sestavili pět atributů, podle kterých lze určit, jak moc vaše služba naplňuje model cloud computingu.



Gartner definoval základní atributy modelu cloud computingu. Splňuje je i vaše služba? (Foto: Pixmac)Gartner definuje cloud computing jako způsob práce s počítačem, který je škálovatelný a přizpůsobitelný možnostem IT a je externím zákazníkům zprostředkován jako služba pomocí internetových technologií. Jedná se o poupravenou definici roku 2008, kde byl výraz „masivně škálovatelný" nahrazen „škálovatelný a přizpůsobitelný" jako ukazatel, že důležitou vlastností je schopnost pohybu po stupnici nahoru a dolů, nejen maximální velikost.

„Když uvažujeme nad cloud computingem, poskytovatelé služeb a potenciální zákazníci si musí definovat jeho atributy, aby mohli vyhodnotit očekávané výsledky," řekl Daryl Plummer managing viceprezident a šéf Gartner Fellow. „V případě, že není služba škálovatelná a přizpůsobitelná, nemusí být dostatečně vhodná pro sdílení. Pokud není četnost používání měřená, nemusí být zajištěna flexibilita cen. Podpora více atributů otevírá prostor pro velké návrhy zákazníka a větší flexibilitu a potenciální snížení nákladů poskytovatele."

„Zjistili jsme, že u služeb mohou být některé atributy efektivnější než ostatní," komentoval studii Gartneru David Mitchell Smith, více president Gartner Fellow." Míra, do jaké služba vykazuje všechny následující charakteristické vlastnosti, naznačuje, jak striktně je dodržován model cloud computingu. Je nutno zkoumat kombinaci těchto aspektů pro hodnocení služby a nedoporučujeme se zaměřit jen na jeden atribut."

Jak moc je vaše služba cloud?

Service-Based (založena na službě): Rozhraní skrývá implementované detaily, které umožňují automatické odesílání reakcí zákazníka poskytovateli služby. Služba je navržena tak, aby sloužila specifickým potřebám zákazníků, proto zohledněte úroveň služby a IT výstupy (dostupnost, odezva, výkon vs. cena...) spíše než to, jaká řešení implementace a technologie jsou využita.

Škálovatelnost a přizpůsobitelnost: Škálovatelnost je vlastnost základní infrastruktury softwarových platforem. Přizpůsobitelnost je spojena nejen s velikostí, ale také ekonomickým modelem, který umožňuje škálování v obou směrech. To znamená, že podle potřeby je možno přidat nebo odebrat požadované množství prostředků.

Sdílení: Využívání IT zdrojů s maximální efektivitou, tj. sdílení základní infrastruktury a softwaru mezi uživateli služby, umožní lepší využívání dostupných prostředků a snížení nákladů.

Četnost používání: Pokud poskytovatel služby přizpůsobuje účetní model na základě využívání služby, potom lze vytvořit rozdílné cenové plány a modely. Předpokládané platební plány jsou poté založeny na četnosti využívání služby (hodinová sazba, podle přenesených dat...), nikoli na ceně zařízení.

Používání internetových technologií: Služba je založena na internetových technologiích, formátech a protokolech (URL, HTTP, IP...).







Komentáře