Žebříček deseti technologií, které podle analytiků ovlivní programy, iniciativy a plány firem na dlouhou dobu dopředu. Strategické technologie mohou být z těch existujících na trhu, které dozrály do stavu pro rozšíření nebo novinkami představujícími strategické výhody.
„Firmy by měly během následujících dvou let zahrnout vybraných top 10 technologií do svého strategického plánu,“ sdělil v tiskovém oznámení David Cearley, viceprezident a uznávaný analytik Gartneru. „Samozřejmě to neznamená nutně investovat do všech technologií. Firmy se musí rozhodnout, které technologie budou přínosné pro rozvoj jejich podnikání.“
Cloud computing
Existuje široké spektrum cloudových služeb, počínaje veřejnými a konče soukromými. V následujících třech letech můžeme dle analytiků očekávat rozvoj služeb spadajících mezi tyto dva extrémy. Výrobci nabídnou implementaci soukromého cloudu jako balíku kombinujícího technologii pro veřejný cloud (SW a HW) a metodiku v takové formě, aby se dal zavést přímo do zákazníkova podniku. Analytici očekávají, že do roku 2012 velké firmy zřídí týmy zodpovědné za rozhodování a správu cloudsourcingu.
Mobilní aplikace a multimediální tablety
Podle analytiků bude na konci letošního roku 1,2 miliardy zákazníků vlastnit mobilní telefony schopné využívat mobilní komerce. Na m-marketech jsou k dispozici stovky tisíc aplikací. Široká škála možností mobilních zařízení vede zákazníky prostřednictvím těchto aplikací k větší interakci s firmami. Mobilní aplikace se tak stávají významným konkurenčním nástrojem a dávají firmám náskok před těmi, které komunikují pouze přes internetové stránky ve webových prohlížečích.
Sociální komunikace a spolupráce
Analytici očekávají, že se sociální technologie stanou do roku 2016 součástí většiny obchodních aplikací a sociální média se rozdělí na čtyři skupiny. Social networking - slouží pro propagaci produktů a patří mezi ně MySpace, Facebook, LinkedIn, ale také technologie pro analyzování a pochopení lidských vztahů. Mezi social collaboration analytici řadí wiki, blogy, IM collaborative office a crowdsourcing. Jako social publishing označují technologie, které komunitám pomáhají ve sdružování jednotného obsahu do jednoho úložiště jako např. YouTube a Flickr. Social feedback je získání zpětné vazby a názoru komunity na danou věc, kterou viděli na YouTube, Flickru, Diggu, Del.icio.us či Amazonu.
Video
Video sice nepatří mezi nová média, ale jeho využívání jako standardního kanálu ve firmách jinak neorientovaných na média významně roste. Díky technologickým trendům v digitální fotografii, spotřební elektronice, webu, sociálním softwaru, digitální a internetové televizi se z videa stává mainstreamová záležitost. Proto analytici očekávají, že se video stane v následujících třech letech běžným typem obsahu a interakce s ostatními uživateli. V roce 2013 bude více jak 25 % obsahu, který lidé uvidí, tvořit právě video, audio nebo obrázky.
Next Generation Analytics
Zvyšování výpočetního výkonu počítačů včetně mobilních zařízení společně se zvyšováním rychlosti připojení k internetu umožní změny při provozním rozhodování. Je stále snadnější a vítanější simulovat a předpovídat budoucí výsledky, které umožní operativně zasahovat v reálném čase, než zpětně poskytovat údaje o vývoji a provedených zásazích. Sice to může vyžadovat změny ve struktuře provozu a business intelligence, ale docílíte tím jedině ještě lepších výsledků.
Sociální analýza
Sociální analýza popisuje proces měření, analyzování a interpretace výsledků interakce a asociace mezi lidmi. Tyto interakce se mohou vyskytovat v sociálních aplikacích používaných zaměstnanci, interních/externích komunitách nebo na sociálních sítích. Sociální analýza je pojem, který zastřešuje specializované techniky analýzy jako je sociální filtrování, analýza sociální sítě, analýza sentimentu a analýza sociálních médií. Nástroje pro analýzu sociálních sítí slouží ke zkoumání sociální struktury a vzájemných závislostí, způsobu práce jednotlivců, skupin nebo organizací. Sbírá data z více zdrojů, identifikuje vztahy a hodnotí jejich dopad, kvalitu nebo efektivitu.
Context-Aware computing
Context-Aware výpočetní centra využívají informací o koncovém uživateli, jeho prostředí, aktivitách a preferencích pro zlepšení kvality interakce. Systém předpokládá potřeby uživatele a proaktivně mu nabízí nejvhodnější obsah, produkt nebo službu. Gartner očekává, že do roku 2013 se více než polovina firem v žebříčku Fortune 500 zapojí do context-aware computingu a do roku 2016 bude na tomto systému fungovat třetina mobilního marketingu.
Flash paměti
Podle analytiků mají flash paměti obrovský potenciál ve spotřebním zboží i IT systémech. Díky kapacitě, nízkému zahřívání a vysokému výkonu přidávají další možnosti v oblasti ukládání dat. Trend se dnes projevuje např. v nastupujících SSD discích.
Ubiquitous computing
Práce Marka Weisera a dalších výzkumných pracovníků z Xerox PARC představuje vizi světa, ve kterém jsou počítače zapojeny do všeho kolem nás. S využitím RFID kódů a sítí mohou počítače v zařízeních každodenní potřeby mezi sebou komunikovat a být centralizovaně řízeny. Ve výsledku můžeme očekávat zapojení výpočetní techniky do každého detailu v našem životě.
Fabric-based infrastruktury a počítače
Myšlenka fabric-based počítače představuje vytváření výpočetní síly seskládané z jednotlivých kusů hardwaru (procesoru, pamětí, GPU, atd.), které budou síťově propojovány do různých konfigurací. Pod Fabric-based sítěmi si lze představit další stupeň virtualizace serverů a sítí, které abstrahují od fyzických prvků a jsou sestavovány softwarově dle potřeby.
Zdroj: Gartner (říjen, 2010)