Evropská komise chce sjednotit obchodní podmínky pro prodej po internetu

Evropská unie vydala návrh na zjednodušení mezinárodního obchodování po internetu. Co to pro zákazníky i prodejce znamená?

Evropská komise chce sjednotit obchodní podmínky pro prodej po internetu



Novým návrhem chce Evropská unie vytvořit jednotný obchodní zákoník, který by dával firmám větší možnosti z hlediska prodeje do zahraničíNovým návrhem chce Evropská komise vytvořit jednotný obchodní zákoník, který by dával firmám větší možnosti z hlediska prodeje do zahraničí.

Z pohledu zákazníků by tak měly zmizet ze zahraničních internetových obchodů (v rámci EU) informační popisky typu „toto zboží není dostupné ve vaší zemi.

V současné době si nejsou při on-line nákupu z cizího státu zákazníci jisti svých práv a prodejci zase nejsou často seznámeni s prodejními podmínkami, neboť v každé zemi je zákon jinak upraven.

Pouze 7 % koncových zákazníků nakupuje on-line z jiného státu, přičemž ve vlastní zemi nakupuje po internetu v průměru 33 % zákazníků.

Podle zveřejněné statistiky prodává pouze 9,3 % resellerů zboží v rámci celé Evropské unie. Společnosti, které tak chtějí učinit, se musí seznámit s různými obchodními podmínkami ve 26 státech a investovat značnou částku do překladů smluv a právních poplatků.

Prodejci v EU jednotný zákon vítají, má však svá ale

Průzkum Eurobarometer ukázal, že 71 % evropských společností by jednotný zákon pro prodej v rámci EU uvítalo. Návrh zákona také dává zákazníkům větší práva při vrácení či reklamaci zboží. Například v případě poškozeného zboží by měl zákazník právo na odstoupení od smlouvy, výměnu zboží, opravu či snížení ceny.

Zákon by se měl týkat také digitálního obsahu, včetně hudby, filmů, softwarů a aplikací pro chytré telefony, staženého z internetu. Nezáleží přitom na faktu, zda je obsah uložen na některém hmatatelném médiu či byl distribuován on-line.

Zákon jako svobodná volba prodejce i zákazníka

Podle zveřejněných dat 44 % zákazníků nakupujících přes internet nezná plně svá práva a to zejména v případě nákupu digitálního obsahu.

Nový zákon by neměl být závazný a platil by pouze v případě, že s ním bude souhlasit jak zákazník, tak obchodník. „Místo úprav jednotlivých zákonů v členských zemích přišla Evropská komise s novátorským přístupem, který je v konečné formě založený na svobodném rozhodnutí,“ tvrdí evropská komisařka Viviane Reding.

Návrh komise nyní musí projít schvalovacím procesem v členských státech a Evropským parlamentem, který již dříve vyjádřil silnou podpor návrhu.

Zdroj: IDG News Service
Foto: © Tombaky - Fotolia.com







Komentáře