Zoran Hrustic, IBM: Dnes jsou větší rozdíly mezi auty, než mezi servery

Evropský viceprezident pro hybridní cloud v IBM odpovídá, jak se mění to, za co jsou firmy ochotné v IT platit, v čem se nabídka liší nabídka hlavních cloudových providerů, jak a jestli je lze vůbec srovnávat.

Zoran Hrustic, IBM: Dnes jsou větší rozdíly mezi auty, než mezi servery




V IBM jste již 25 let, od té doby se zásadně změnilo IT i vaše společnost. Co považujete za největší hybatele trhu?

To, co odstartovalo hlavní změny v IT před deseti a více lety byl open-source. Jeden z prvních softwarů, které jsem prodával v roce 1992, byla krabice s nápisem TCP/IP for DOS za 200 dolarů. O rok později za to nikdo neutratil ani dolar, protože přišly Windows. Tehdy jsem se poprvé naučil, jak rychlá může být komoditizace technologií. To, za co lidé dnes platí spoustu peněz, budou očekávat za pět let zdarma. Proto IBM postupně opustilo byznys PC a x86 serverů. Dnes jsou větší rozdíly mezi auty, než mezi servery. Klíčovými motory změny jsou rychlost vývoje technologií a potřeba inovovat.

Jak se mění to, za co jsou firmy ochotné platit?

Když se podíváme na relační databáze, firmy za ně určitě víc utrácet neplánují. Běžné operace zvládne open-source. Více se platí za technickou podporu podnikové úrovně, za pokročilou analytiku nebo extrémně vysokou spolehlivost. Open-source je jednoznačně o jedna z významných disruptivních sil a my jsme si ji osvojili. Věnovali jsme komunitě za patnáct let spoustu prostředků. Naučilo nás to přinášet inovace nad tím.

Také IBM patřilo mezi výrobce, kteří jako hlavní trendy hlásali ještě mobilitu, sociální média a cloud…

Rozšiřování mobilních zařízení spolu je spolu se sociálním aspektem jen o vytváření dat a dříve nemyslitelných scénářů. Dřív by nebylo možné, abyste vkročením do nákupního centra dostali do mobilu aktuální promo nabídku podle vašich zájmů.

Zoran Hrustic, IBMKonsolidace a virtualizace jsou určitě motorem. V České republice už je má většina větších podniků za sebou. S cloudem si lidé uvědomili, že než jít do oddělení nákupu s požadavkem na testovací server, čekat tři týdny na konfiguraci, můžou si infrastrukturu koupit hned na Amazonu. Stále to budou muset nakonfigurovat, nainstalovat databáze a záplaty, ale přesto všechno je o to zájem. Proto jsou hlavní příjmy Amazonu jsou z infrastruktury.

Na IaaS jsou již ale marže docela nízké. Ve velkém měřítku uspěli pouze čtyři hráči  - Amazon, Microsoft, Google a IBM…

Ještě Alibaba a Huawei se snaží, ale obecně je pro další hráč těžké konkurovat kvůli úsporám z rozsahu. Byznys posouvá vpřed, že můžete v prohlížeči koupit na pár kliknutí kartou účet třeba na Salesforce.com a máte CRM jako službu, nemusíte čekat na IT s tříletým projektem, který bude umět polovinu toho, co potřebujete.

Takže spíše než v infrastruktuře vidíte cloudový byznys v platformě a softwaru?

Nové technologie umožňují používat služby, které jsou inteligentnější než jen infrastruktura, což umožňuje developerům rychlejší vývoj s vyšším dosahem. Když vyvinete aplikace pro kontejnery, jako je Docker, nebudou vám pak volat zákazníci kvůli nepodporovaným systémům a verzím databází. S Kubernetes a kontejnery, stačí udělat klik, klik, klik a můžete mít klastr s tisícem virtuálních imagí. Před třemi lety nikdo nevěděl, co je Docker. Dnes kontejnery testují i firmy v ČR.

Jak vnímáte situaci v českých organizacích? Obecně se říká, že jsme spíše konzervativnější.

Všechny tyto změny v odvětví se dostaly do bodu, kdy byznys očekává od IT rychlé dodání projektů. Netýká se to všech organizací v ČR, ale to neznamená, že se to neděje. Český trh je velmi smíšený – jsou zde velmi staromódní organizace, které nejsou pod silným konkurenčním tlakem a budou v zavádění změn mezi posledními. Nejsnazším případem je vláda, ale na tu tlačí občané – aby mohli získat rodný list nebo založit firmu, aniž by museli po úřadech sbírat razítka. Když se podíváme na telco a finanční služby – to jsou v ČR velmi konkurenceschopná odvětví, kde jsou velké tlaky a pak zde máme některé menší inovativní firmy. Tempo a rychlost, jakým budou organizace přijímat tyto inovace, se vždy budou lišit podle odvětví. A pak tu máme rezistenci – a to je podle mě ve východní Evropě kulturní aspekt.

Myslíte „zlaté české ručičky“? Já myslel, že to je lokální specialita.

Nejsme obecně ti, kteří by vedli změny, a máme inženýrskou mentalitu ve smyslu, pokud to fungovalo dobře včera, budou to fungovat i zítra. CIO ve většině organizací nejsou agenty změny. Ale pokud manažeři v obchodě dokola poslouchají, že něco nejde rychle nebo snadno, nakonec začne vyvstávat otázka, proč to není v cloudu.

Můžete se podělit o reálnou zkušenost?

Stává se to všude. Mám dva měsíce starou zkušenost od zákazníka z regionu střední a východní Evropy. S CIO jsme probrali všechny věci kolem HW infrastruktury, odsouhlasili jsme si další plány nákupu, pak jsme měli večeři s CEO, který řekl: „Víte, možná v dalších šesti měsících nebudeme nic nakupovat. Myslím si, že se potřebujeme přesunout do cloudu, ale nerozumím tomu, pozval jsem si na to konzultanta.“ A CIO na to hleděl s otevřenou pusou, proč mu o tom nikdo neřekl.

Takže rada šéfům IT zní – diskutujte s managementem cloud?

Manažeři poslouchají na konferencích, že digitální transformace není možná bez agilních technologií a jedinou možností, jak dosáhnout rychlých inovací a takových výhod je cloud. A pak se řeší, jestli to bude public cloud, jestli bude dedikovaný ve veřejném cloudu a existují zákazníci, kteří se ptají, jestli všechny tyto benefity mohou mít za vlastním firewallem. Někteří z nich jsou dostatečně velcí na to, aby to pro ně nebyl problém.









Úvodní foto: IBM

Komentáře