Stefan Engel, Lenovo: Správná otázka není „jaký chcete počítač?“

Zda se mohou lokální reselleři něco učit od západních, co jsou v PC největší letošní inovace a proč někdy nutné inovovat za každou cenu odpovídá Stefan Engel, viceprezident a generální manažer Lenovo pro oblast střední Evropy.

Stefan Engel, Lenovo: Správná otázka není „jaký chcete počítač?“



Jak se liší český a slovenský trh s počítači od Německa, Rakouska nebo Polska ve smyslu poptávky?

Moc ne. Česko a Slovensko mají nižší podíly z prodejů ve vyšší cenové kategorii, tzv. luxusní zboží je zkrátka méně žádané. Faktem je, že v Česku a na Slovensku není mnoho velkých společností. Tím pádem nejsou v porovnání s Německem tak vysoké prodeje v kategoriích profesionálních notebooků řady X nebo T, které mají své opodstatnění ve firemní sféře mimo jiné i díky své robustnosti, výkonu a odolnosti.

Nakupují čeští zákazníci vyloženě odlišné produkty, nebo v jiných cenových kategoriích?

Dozajista tu jsou jiné potřeby, které zákazníky vedou i k odlišným produktům. Operační systém Windows 10 Pro nabízí funkce, které obyčejný zákazník často nevyužije, ale společnosti je uvítají. Jiným příkladem mohou být bezpečnostní funkce, jako čtečka otisků prstů nebo rozeznávání obličeje, či výdrž baterie přesahující osm hodin. Běžné uživatelské notebooky často ani neopouštějí domov, tudíž u nich není výdrž tak důležitá, jako u profesionálů, kteří jsou často na cestách. Abych to zkrátil, různé požadavky vás dovedou k různým produktům.

Pozorujete alespoň, že by se tento trend v poslední době obracel?

Ne. Nicméně pozorujeme určité trendy přecházející z uživatelských notebooků do segmentu business zařízení a méně často i opačnou cestou. Příkladem prvních změn může být třeba elegantní „zaoblený“ design notebooků Yoga, který se do jisté míry promítá i do některých modelů notebook pod značkou Think. Z druhé strany třeba SSD disky byly dříve populárnější u business notebooků, stejně tak odemykání pomocí čtečky prstů. Dnes tyto prvky běžně najdete také na „obyčejných“ noteboocích určených pro nefiremní uživatele.

Stefan Engel, LenovoMůžete porovnat aktivitu místních prodejních partnerů s tím, jak to vypadá v západních zemích? Jsou méně či více aktivní co se týče kontaktování zákazníků, či vedení dialogu?

Nevidím žádné rozdíly, co se týče jejich profesionality. Jediný rozdíl, kterého si všímám, je fakt, že mezinárodní prodejní partneři jako Computacenter se v Česku nevyskytují. Nevnímám zatím ani tak velký zájem o PCaaS (Počítač jako služba) v menších zemích, jako je tomu v Německu nebo Švýcarsku. Obecně mezi Českem a Německem v oblasti prodejních partnerů vidím spíše podobnosti, než rozdíly. 

Napadá vás nějaký poznatek ohledně prodeje či přístupu, který by mohli lokální prodejní partneři sdílet s ostatními zeměmi, či se od nich naopak něco přiučit?

V tuto chvíli mě nic nenapadá. Důležité je zamyslet se nad tím, po čem zákazník doopravdy touží, jaké má problémy a jak mu je můžeme pomoci vyřešit. Správná otázka totiž není „jaký chcete počítač“, ale „v čem se skrývá váš problém a na co počítač potřebujete?“

Co pomůže partnerům více prodávat?

Když budou prodávat Lenovo.

To jsem měl od vás čekat (smích). Co považujete za nejlepší PC inovaci tohoto roku?

Někdo řekne, že tou největší novinkou Jedi Challenge. I když se jedná o zařízení pro rozšířenou realitu a nikoliv počítač, nemůžeme ji opomenout, protože rozšířená a virtuální realita bude hrát čím dál větší roli v našich životech. Řešení postavená na rozšířené realitě se mohou během pár let stát velkou obchodní příležitostí.

Můžeme také zmínit novou generaci notebooků Yoga, především modely 720 a 920 s  výkonnými procesory Intel řady i7 a možností používat aktivní pero.

Občas ale není potřeba přijít s něčím novým. Právě slavíme 25. narozeniny značky ThinkPad s tzv. retro modelem. Už od prvních modelů notebooky ThinkPad stále disponují TrackPointem, které buď milujete, nebo vůbec nepoužíváte (jako já). Inovace za každou cenu zkrátka nejsou v některých případech ani žádoucí, snažíme se vždy najít rovnováhu mezi novými a prověřenými funkcemi. 

Zdroj: ChannelWorld








Úvodní foto: Lenovo

Komentáře