Robert Sobola, eD‘ system Slovakia: ČNB výrazně pomohla českým distributorům i v expanzi na slovenský trh

Retail a e-tail do dvou let splynou a tradiční reselleři se nemohou dlouhodobě udržet bez personifikovaného přístupu říká v rozhovoru z Distree EMEA Robert Sobola, ředitel nákupu společnosti eD' system Slovakia.

Robert Sobola, eD‘ system Slovakia: ČNB výrazně pomohla českým distributorům i v expanzi na slovenský trh



Jaký přínos má pro vás Distree?

Těch přínosů vnímám více. Distributor se musí stále dívat kolem sebe, co je na trhu nového, atraktivního, jak se říká cool. Na Distree je prostor se osobně potkat s mnoha dodavateli různých značek, a stejně tak je zde možnost se neformálně potkat s distributory či retailery z mnoha zemí, a mít tak informace o dění na trhu.

Jak vnímáte vývoj slovenského distribučního trhu?

Obecně je jak na slovenském, tak českém trhu příliš mnoho hráčů. Nabídku máme v podstatě všichni stejnou, a to jak produktovou, tak cenovou. Daří se těm, kteří umí nabídnout konkurenční výhody v jiných oblastech než prodejní ceny. Pro letošní rok 2014 se očekává velmi mírný růst trhu, což je pozitivní zpráva. V budoucím období můžeme očekávat vývoj obou trhů směrem, který primárně určí výrobci.

Jak s vývojem bojujete?

S vývojem nebojujeme, bereme jej jako přirozenou cestu a plaveme po proudu ne proti. Sledujeme svou konkurenci a realizujeme kroky k tomu, abychom byli pro naše zákazníky stabilní, spolehlivý distributor s přidanou hodnotou. Jinými slovy: Pro eD‘ system Slovakia je absolutní prioritou naplnění očekávání našeho zákazníka a stejně tak i dodavatele.

Do jaké míry se na vašich výsledcích podílí export?

Minimálně. Náš fokus je slovenský trh, a pokud se povede nějaký smysluplný obchod za hranice, pak je to příjemné, takový malý bonus.

Robert Sobola, ředitel nákupu společnosti eD' system SlovakiaJak se vyvíjí prodejní kanály na Slovensku? Opakuje se situace z ČR, kde e-tail drtil malé partnery?

Proces tlaku e-tailu na koncového zákazníka a tím omezování konkurence schopnosti malých partnerů začal možná už před deseti lety. Je to trochu fenomén České a Slovenské republiky. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že již většina partnerů pochopila, že pokud neposkytnou přidanou hodnotu svému zákazníkovi ve formě personifikovaného přístupu, tak se nemůžou dlouhodobě udržet.  

Jak se díváte na vztah retailu a e-tailu?

Subjektivně se domnívám, že i retail se přeorientovává na e-tail, tedy, že investuje prostředky do internetové komunikace a jejich současné prodejny budou do budoucna fungovat jako showroomy a místa pro výdej zboží a příjem reklamací. Silní e-tiloví prodejci již taková výdejní místa otevírají, tedy jdou naproti retailu a dovedu si představit, že do dvou let neuvidíme rozdíl mezi dvěma prodejními kanály, které dnes nazýváme retail a etail.

Jak vnímáte rostoucí počet polských značek? Jaké s nimi máte zkušenosti?

Polsko je velký trh, snad dvakrát větší než český, a Poláci jsou velmi pro-obchodní země, takže vznik nových značek, které zde mají základnu a postupně se v EMEA regionu rozšiřují, mně nepřekvapuje. Osobně vnímám především fokus na tablety, chytré telefony a k nim příslušenství. Např. značky jako Modecom nebo GoClever si vedou dobře. Investují do různých forem marketingové komunikace a do rychlé expanze.

Modecom, značka, kterou společnosti eD‘ system Czech i Slovakia distribuují, je na trhu postavena tak, že kvalitou konkuruje A brandům, ale cenově je dostupnější. Otázkou je, co v blízkém období udělají A brandy jako Lenovo, Asus, Acer, Samsung s cenovou politikou. Ovšem zkušenosti s polskými dodavateli nejsou jen pozitivní a proto je potřeba vždy dobře analyzovat všechna možná rizika takové spolupráce.

Jak jste vnímali intervenci ČNB?

ČNB výrazně pomohla českým distributorům, a to nejen v rámci českého trhu, ale i v expanzi na trh slovenský. Pokud měl český distributor před intervencí ČNB velké skladové zásoby s atraktivním sortimentem, tak je velmi dobře zhodnotil ve chvíli, kdy se začalo na českém trhu zdražovat. A současně díky původním nákupům v korunách v přepočtu na euro za výrazně nižší kurz, než byl po intervenci ČNB, měli čeští distributoři výraznou konkurenční výhodu vůči slovenským distributorům v nižší pořizovací ceně.

Zdroj: ChannelWorld








Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře