Ferdinand Reznik, Agem Computers SK: Hledám produktové novinky, abychom zarezonovali na trhu

S ředitelem Agem Computers Ferdinandem Reznikem jsme na Distree EMEA mluvili o sortimentu, který pomáhá distribuci prodávat, a o situaci v prodejních kanálech na Slovensku.

Ferdinand Reznik, Agem Computers SK: Hledám produktové novinky, abychom zarezonovali na trhu



Co pro Vás znamená Distree EMEA?

Gró prodeje dnes tvoří tablety, notebooky a mobilní zařízení obecně. Na většinu zajímavých značek již existuje zastoupení, takže je není potřeba hledat. Potřebujeme k nim však najít příslušenství a rozšíření, což je přesně je důvod, proč jsem tu. Hledám zajímavé novinky, které osvěží naše portfolio, abychom trochu zarezonovali na trhu a nenabízeli jen to, co všichni ostatní.

Pak samozřejmě hledám alternativy k produktům, které již distribuujeme, ale nejsme spokojení s dodavateli. Mám dohodnuto okolo 20 meetingů a těším se samozřejmě na 60 seconds to convince a prezentace o nositelné elektronice a dalších trendech.

Co vám tu chybí?

Mrzí mě, že zde vidím málo chytrých hodinek, sportovního příslušenství. Za to, je tu spousta sportovních kamer, které mě skutečně překvapily nízkou cenou.

Jak se podle vás vyvíjel trh za loňský rok?

Notebooky a desktopy stagnují, až padají. Loňské léto bylo velmi těžké, ale ke konci roku se začala situace zlepšovat na předloňská čísla. V lednu se však situace zhoršila, všichni velcí partneři mají plné sklady a jen vyprodávají. Z pohledu distribuce byly Vánoce lepší, ale pak jsme čelili tomu, že nám partneři chtěli vracet zboží, takže jsme hledali cesty, jak to vyřešit. 

Jaký je váš výhled na rok 2014?

Všechny prognózy (už i pro minulý rok) říkají, že bude trh stagnovat, takže doufám, že tomu tak skutečně bude a že situace bude minimálně stejná jako loni. Od února pozoruji, že se začíná zboží hýbat, ale nedokážu odhadnout, co reálně nastane. Všechno záleží na pocitu lidí, zda už krize pominula a jestli není potřeba šetřit na horší časy.

Jaký byl váš obrat za rok 2013?

Za loňský rok náš obrat činil zhruba 50 milionů eur, což je meziročně nepatrný nárůst. Účetní údaje pak ukazují přibližně 1,5 % pokles, takže ve výsledku stagnace. První tři kvartály byly slabší a koncem roku jsme to pak dohnali. Takto silné Vánoce byly naposled před osmi, deseti lety.

Jak vás ovlivnil zásah ČNB?

Určitě nám nepomohl, protože docházelo k cenovému souboji s českými distributory. Někteří výrobci jako Lenovo přecenili hned, ale například u Asusu, na který se orientujeme, to trvalo dlouho a až teď se nám sklady hýbou. Začali jsme ale dělat nové značky i produkty mimo IT.

Jaké konkrétně?

Vytvořili jsme například speciální sekci autodoplňků, kam jsme nejprve řadili různé navigace či záznamové kamery, ale postupně jsme přidali například nosiče na kola a další produkty. Je tam podstatně vyšší marže než u IT, minimální péče a ceny se v čase téměř nehýbají. Zaměřili jsme se ale také na další b-brandy tabletů, které nabízejí zajímavější marže. Celkem se nám daří se značkou GoClever, což je dobrý konkurent Prestigio.

Hraje u vás ve výsledcích významnější roli export?

V poslední době moc ne. V předcházejících letech jsme dělali exporty například k německým distributorům, loni jsme to neřešili, ale dohnali jsme čísla lokálně. Vnímáme však exportní aktivity Asbisu a eD‘ systemu.

Jak se to u vás projevuje?

Nabízíme například konkrétní značku pamětí, kterých distribuujeme velké množství, a pak když vidíme lokální čísla podle statistik výrobce, tak je podíl neočekávaně nízký…. Není to reálné, když víme, kolika partnerům a v jakém objemu prodáváme.

Jak se podle vás vyvíjejí jednotlivé prodejní kanály na Slovensku?

Podíl retailu na trhu mírně roste na úkol malých partnerů, kteří postupně vyhasínají. Reselleři, kteří se snaží sebrat iniciativu do vlastních rukou, dokážou trochu růst, větší partneři na východě se stávají silní jako menší retail. Roste on-line.

Už sice přešel boom, kdy se každý snažil mít stránku napojenou na distributora, dnes jsou napojení na více dodavatelů, jenže dělají chyby – jeden produkt například nabízejí vícekrát s různým popisem, někdy i s různými cenami. Na druhou stranu si platí lepší pozice ve vyhledávačích zboží apod. Zaznamenali jsme i to, že jeden větší e-tailer před Vánocemi oznámil, že končí a nyní se opět ozval, že pokračuje.

S čím se podle vás bude e-tail potýkat?

Problémem bude do budoucna profitabilita, kterou snižují vratky. Vrácené zboží může prodejce nabídnout třeba s 15% slevou, ale už je ztrátový. Navíc se na Slovensku nově pro e-shopy uzákonilo, že týdenní limit pro vrácení zboží bez udání důvodu bude prodloužen na 14 dní. Zákazník si pak na Olympiádu „koupí“ dvoumetrovou televizi a pak skončení her ji vrátí. To je podle mě pro byznys naprosto destruktivní.

Zdroj: ChannelWorld








Úvodní foto: Niky Korbackova

Komentáře