David Takač, Entec: Nechápu, o čem boom VAD je, a mrzí mě, že nás s tím spojují

Podobnost VAD a broadlinu je asi jako podoba snowboardu a lyží – obojí je na sněhu a obojí je z kopce dolů – jde ale o jinou komunitu lidí, jiné vybavení, jiné peníze, jiné myšlení, říká David Takač, obchodní ředitel Entec Solutions.

David Takač, Entec: Nechápu, o čem boom VAD je, a mrzí mě, že nás s tím spojují




Jaké jsou vaše osobní požadavky na člena týmu?

Když k sobě hledám člověka, musí mít aspoň dvě z těchto tří věcí: musí znát obchodní model value add, musí znát a mít kontakty u zákazníků a musí znát produkt. Pokud přijmeme člověka, který neumí ani jedno, tak bude trvat velmi dlouho, než se stane plnohodnotným členem týmu.

Nemůžu nikomu vysvětlovat, takové základy, jako že projektový byznys nezná sklady, že v momentě, kdy objednávám, si musím být jistý vším až po kredit zákazníka. To není jako mít sto notebooků, které mohu prodat mnoha partnerům. U nás, pokud se obchodní případ nedotáhne do konce, zůstane na skladě zboží, které na 95 % nikdy neprodáme. Z toho si můžu akorát udělat leda hezký demo room. (smích).

Taky ovšem hraje svou roli „chemie“, prostě kromě odborných a profesních kvalit musí zapadnout do týmu.

Slávek Skalička v minulém rozhovoru říkal, že má pro letošní rok obratový plán 200 milionů korun. Je za námi první pololetí, naplňuje se to?

Přesná čísla nevím, protože je přelom kvartálu a je rozdíl mezi tím, co jsme nakoupili a prodali mezi jednotlivými kvartály. Odhadem v tento okamžik mohu říct, že doposud jsme zrealizovali čtyři miliony dolarů.

David Takač, obchodní ředitel, Entec Solutions

Takže jste zhruba v půlce.

Ano, dá se říct. Já totiž nezastávám názor, že velká většina obratu se realizuje na konci roku. V kterémkoliv čtvrtletí může přijít obchodní případ, který zásadně zasáhne do rozložení obratu po kvartálech. Nicméně mám zkušenost, že se obrat po kvartálech pohybuje plus mínus 22 % - 21 % - 22 % - 35 % ročního obratu.  Tak předpokládám, že plán splníme.

Může něco tento předpoklad narušit?

Vždy se může něco stát. Náš klíčový vendor, Huawei, má díky dopravě z výrobních závodů v Číně lehce delší dodací termíny, takže je v drobné nevýhodě proti těm, kteří vyrábějí v Evropě.  Projekty, které nemáte hotové v říjnu, v prosinci už dohnat nejde.

Jak cítíte tlak z SWS jako broadline distributora, který možná úplně nezná VAD byznys?

Myslím, že je to čím dát tím lepší. Zpočátku jsem musel vysvětlovat, vysvětlovat a vysvětlovat.

Vede to k něčemu?

Protože mám klasické vzdělání a výchovu, použiji latinské přísloví „per aspera ad astra“ (přes nesnáze ke hvězdám, pozn. red.). Kdyby šlo v životě všechno samo, tak je to o ničem a člověka by to přeci ani nebavilo.

Můžeme letos očekávat ještě nějaké novinky v portfoliu Entecu?

V rozvojové fázi se snažím vybírat pokud možno si nekonkurující si produkty. Je to sice složité, ale nemůžu mít tři firewallové firmy a nic jiného. Samozřejmě, například v zálohování existují výzvy jako získat Veeam i Commvault, ale za tři roky Arcserve může být nad nimi. Podívejme se, kde byl Symantec před pěti lety a kde je dnes.

Jaká je tedy ve stručnosti strategie portfolia?

Někdy je dobré vsadit na někoho, s kým můžete společně vyrůst. Myslím si, že SonicWall a Arcserve porostou a až budou tak velké, že velcí nadnárodní hráči je budou chtít mít také ve svém portfoliu, tak my budeme tak silní, že si udržíme velkou část trhu.

Samozřejmě kdybych teď chtěl výhradní kontrakt například na enterprise portfolio Dell, tak se možnost nejspíš limitně blíží nule. Nicméně SWS má smlouvu na Dell a díky spolupráci Entecu a SWS, jsme s jedním z našich partnerů udělali s Dellem zajímavý projekt pro T-Mobile. Prodáváme tedy s pomocí SWS i technologie mimo naše vlastní kontrakty.









Úvodní foto: Entec Solutions

Komentáře