Anna Forsberg, Axis: Našeho převzetí Canonem se partneři bát nemusí

22. 6. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Axis Communications
ChannelWorld si povídal se dvěma představiteli společnosti Axis Communications pro region východní Evropy. Pozvání k rozhovoru přijala regionální ředitelka Annou Forsberg a šéf regionální komunikace Marek Pavlica. Tématem bylo budoucí převzetí Canonem, situace na českém a slovenském trhu i podoba typického koncového zákazníka.

Začněme tím nejzásadnějším – akvizicí Axis ze strany Canonu. Mají se partneři mít na pozoru? Čekají je velké změny?

Anna Forsberg (AF): Ne, nemyslím si, že by se mělo něco zásadního změnit. Axis a Canon jsou partnery už mnoho let, vždyť už naši první kameru jsme vyrobili ve spolupráci s Canonem a po ní následovala řada OEM dohod. Neočekávám tedy, že by se něco mělo měnit, alespoň ne v blízké budoucnosti. Canon se naopak nechal slyšet, že má o naši partnerskou síť velký zájem, především kvůli její stabilitě.

Zůstane Axis po akvizici samostatnou společností, nebo se čeká nějaká hlubší integrace s budoucí mateřskou firmou?

AF: Současný message je takový, že Axis zůstane nezávislou firmou v rámci Canon Group, což bylo deklarováno v několika oficiálních tiskových zprávách vedením obou společností

Marek Pavlica (MP): Canon má dlouhodobou strategii, což je pro naši společnost důležité. Jak řekla Anna, vztah mezi Axis a Canonem trvá už dlouhou dobu, už se dobře známe, a i proto si myslím, že i budoucí spolupráce bude velmi dobrá. Například co se týče výměny patentů.

Canon v současnosti vyvíjí své vlastní IP kamery. Čekáte, že s tím po převzetí Axis přestane, nebo si budete konkurovat?

MP: To se musíte zeptat Canonu (smích).

AF: Z hlediska tržního podílu jsme v této oblasti podstatně silnější než Canon, oni zase mají výhody ve velikosti samotné společnosti a její dlouhodobé perspektivy. Myslím, že vzájemná spolupráce Canonu   a Axisu může být velmi prospěšná v rámci partnerské sítě i transferu technologií.

Anna Forsberg, Axis CommunicationsJaká je pozice českého a slovenského trhu v rámci regionu?

AF: Na českém trhu jsme byli v posledních deseti letech velmi úspěšní. Čeští zákazníci jsou velmi poučení, navíc tu existuje tradice dobrého inženýrství a klade se tu důraz na kvalitu. Typický český zákazník si cení kvality, a to u produktů i u služeb, což pro nás představuje výhodu, protože naše filozofie je v tomto ohledu stejná. I proto jsme před pěti lety otevřeli svou první pobočku ve východní Evropě právě tady.

Existují nějaké zásadní rozdíly mezi českým a slovenským trhem?

AF: Neřekla bych. Slovenský trh představuje trochu větší výzvu, ale i tam jsme byli v posledních letech úspěšní. Slováci rovněž ctí kvalitní technologie, zákazníci jsou tam velmi vzdělaní a máme tam řadu kvalitních partnerů v oblasti softwaru. Podobností je podstatně více než rozdílů.

MP: Dodám k tomu, že na Slovensku roste poptávka po IP videu (podle analýzy společnosti Contextdokonce rekordně – pozn. red.), což se projevuje na počtu našich partnerů. Tady (na setkání Axis Roadshow 2015 – pozn. red.) máme plný sál partnerů, a když jsme byli v Bratislavě, byl jejich počet podobný, přinejmenším sedmdesát. Pokud to srovnám meziročně, narostl počet slovenských partnerů účastnících se Roadshow přibližně o 30 %. To znamená, že na Slovensku jsou možnosti dělat byznys, ty firmy ho dělají dobře a tím pádem mohou růst.

AF: Na obou trzích navíc poslední dobou vnímáme rostoucí zájem IT společností o naše technologie. Dochází tu ke sbližování segmentů bezpečnosti a IT, což firmy vnímají jako příležitost a snaží se rozšířit svou nabídku o dohledová řešení.

Zmínili jste, že roste počet vašich partnerů. Odpovídá tomu i vývoj hospodářských výsledků?

AF: Rosteme na obou trzích. Konkrétní výsledky pro jednotlivé země bohužel nezveřejňujeme.

Marek Pavlica, Axis CommunicationsMP: Náš růst ale mohu ilustrovat na jiném příkladu. Na české pobočce nás v současnosti pracuje dvanáct, přičemž ještě před rokem nás bylo jen osm. A i když se tým rozrostl, pořád máme všichni spoustu práce. Český trh se rozvíjí, roste tu poptávka po integraci a spolupráci, koncoví zákazníci požadují stále komplexnější řešení. Na tyto tendence se snažíme reagovat prostřednictvím nových produktů, které právě uvádíme na trh.

Nemohl jsem si nevšimnout, že na jmenovkách členů místního týmu Axis se často objevuje i název regionu CEE. Znamená to, že Češi řídí aktivity společnosti v celé oblasti? Máte i další pobočky?

AF: V rámci naší struktury z České republiky přímo řídíme činnost na čtyřech trzích – kromě ČR jde o Slovensko, Rumunsko a Maďarsko. V celém regionu východní Evropy, kam spadá i Rusko a členské státy SNS, máme 51 zaměstnanců ve třech pobočkách – v Moskvě, Varšavě a tady.

Pokud vynecháme Rusko a státy SNS, které z regionálních trhů jsou pro vás největší? Je to Polsko a po něm Česká republika, tak jako u řady jiných výrobců?

AF: Ano, je to podobné. Z hlediska výsledků je polský trh skutečně největší, ale jak už jsem říkala, český trh vyniká tím, jak rychle jsou zde přijímány nové technologie. Analogová základna v Polsku je podstatně větší a adopce technologií pomalejší. Polsko je navíc do jisté míry roztříštěné, na což mají vliv i historické důvody. Rozdíl mezi našimi výsledky na polském a českém trhu proto není tak velký, jak by se mohlo zdát.

Dá se říct, že je český trh dynamičtější než ten polský?

AF: Neřekla bych dynamičtější, je zkrátka jiný. Naopak, Polsko je velmi dynamické, vzniká tam řada nových projektů a tempo posunu od analogového k IP videu zrychluje. V České republice ale začal o dost dříve. Dalo by říct, že máte náskok.

Poslední otázka – kdo je typický koncový zákazník Axis? Když se hovoří o dohledových systémech, člověku se jako první zřejmě vybaví zabezpečení továren, areálů, zkrátka nemovitostí. Existují příležitosti i v jiných segmentech, třeba dopravě?

AF: Ano, do tohoto segmentu prodáváme přes naše partnery velmi často, ať jde o tramvaje, autobusy nebo vlaky, ale i o zabezpečení veřejných prostorů jako jsou zastávky a nádraží. Velkým odběratelem produktů Axis je například Škoda Transportation. Kromě dopravy jsou našimi nejdůležitějšími vertikálami maloobchod a veřejný sektor.

bitcoin školení listopad 24

MP: Na velikosti koncového zákazníka ale nezáleží. Nabízíme řešení jak pro malé firmy, které chtějí jen pět až deset kamer, tak pro velké podniky, které jich potřebují stovky.

Zdroj: ChannelWorld

Čtěte dále

Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi