Tomáš Jindříšek, Dark Side: M-commerce je tady a e-shopy si toho ještě nevšimly

Co kromě servisu, ceny, péče a spolehlivosti chtějí zákazníci od e-shopů? E-commerce přestala být alternativa, stává se z ní mainstream a vyhraje ten, kdo je silný, nebo chytrý, řekl na konferenci ShopExpo Tomáš Jindříšek (Dark Side).

Tomáš Jindříšek, Dark Side: M-commerce je tady a e-shopy si toho ještě nevšimly



Každý, kdo něco prodává, se dřív nebo později stane e-shopem. E-commerce přestala být alternativa, stává se z ní mainstream, řekl na konferenci ShopExpo v Ostravě Tomáš Jindříšek, šéf digitální z agentury Dark Side.

Mluvíme o tom již několik let – hranice retailu a e-tailu se stírá, kamenné obchody připomínají showroomy a testovací místa e-shopů. „Už nebude online a offline, bude jen prodej,“ s těmito slovy zahájil svou přednášku Tomáš Jindříšek.

Jako příklady zmínil zavedení tabletů pro asistenty na prodejnách Expert elektro či „multibrandové showroomy“ Zásilkovna.cz.

10 rad pro úspěšný byznys e-shopů

V deseti bodech pak udává hlavní rady, kterých by se provozovatelé e-shopů měli držet, pokud chtějí být (nejen) v roce 2015 úspěšní.

Zaprvé nikdy nebudete tak dokonalí, abyste uspokojili všechny zákazníky v České republice. Naráží tím na českou náturu – hledat na všem něco negativního – a jedním slovem dodává: Opusťte zemi a expandujte do zahraničí.

Silná rada v úvodu se týká spíše těch velkých, kteří již mají vybudované dostatečné zázemí na to, aby vyrazili ven, nebo naopak e-shopů, které mohou povahou svého sortimentu od začátku prorážet bez ohledu na region.

Připravte svůj e-shop pro každou úhlopříčku displeje. Tomáš Jindříšek varuje, že m-commerce (mobile commerce) je tady a e-shopy si toho zatím ještě moc nevšimly. Tablet je podle něj nákupní košík budoucnosti.

Buďte „více vizuální a mějte příběh“. Když se posunete od čistě databázového prodeje k vizuálnímu příběhu, který přidá zákazníkům nějaký zážitek, lépe si ho udržíte. Odlišit se můžete například tím, že umožníte výběr zboží podle barvy. Podle čeho si myslíte, že vybírají ženy?

Jeden příklad od Tomáše Jindříška za všechny: Proč chodíte do své oblíbené restaurace? Protože to tam máte rádi a je tam fajn obsluha.

Vaše zboží musí být dostupné. To je bez diskuze. Doba, kdy si zákazník objedná a pak bude čekat týdny na doručení, je nenávratně pryč, zejména v ČR.

Víte, co je „debilní“ na placení? Ptá se Jindříšek. Že vás to nebaví. To nejhorší na nakupování je, že musíte zaplatit. Proto se ujaly platební tlačítka a karty, u kterých máte pocit, že neplatíte, dodává. Umožněte zákazníkům uložit čísla karet!

E-shopy běžně zaplatí 92 dolarů za přivedení zákazníka na web, ale pouze dolar na jejich konverzi a udržení. Tohle je pravidlo, které se bohužel v obchodě nedodržuje obecně bez ohledu na to, zda je digitální. Udržet klienta můžete skrze defragmentaci prodeje. Role homepage se snižuje, ale roste význam microsite a customizovaných nabídek.

S tím úzce souvisí rada: tvořte nabídky pro své nejlepší zákazníky. Kolik času věnujete nespokojeným zákazníkům a kolik těm, kteří vám skutečně vydělávají?

Budujte značku, protože prodat se slevou umí každý, varuje Jindříšek. Nejúspěšnější e-shopy v ČR i ve světě již nejsou většinou nejlevnější. Naopak jejich značka reprezentuje zážitek, loajalitu a služby navíc a těží z lenosti zákazníků udělat změnu.

Když nevyhrajete nejnižší cenou, zkuste vytvořit „brandový klub“, kde za vyšší nákupní ceny získají zákazníci odměny. „Nelze bojovat s lidmi, kteří jdou jen po ceně, ale existují zákazníci, kteří milují své značky, mají rádi dárečky a jsou líní dělat změnu,“ radí Jindříšek.

Na závěr pak dává ty nejtěžší rady – přinášejte vždycky něco navíc, nejlépe něco, co nikdy jiný nedělá a co vás odliší. Jeden britský hotel např. dával svým zákazníkům gumové kachničky. Otřepaná fráze ale „nevěřili byste, co to udělalo“.

Ačkoliv okopírovat úspěšné modely je nejjednodušší, nebojte se experimentovat a zkuste hledat nové způsoby generování zisku.

Zdroj: ChannelWorld (ze ShopExpo)








Úvodní foto: Dark Side

Komentáře