GFŘ: E-shop bude povinný evidovat platbu až ve chvíli, kdy se reálně dozví o jejím přijetí

Nové stanovisko Generálního finančního ředitelství je dobrou zprávou pro všechny e-shopy, které se bály zavedení EET. Výjimku sice nakonec nedostanou, ale podle stanoviska budou povinné evidovat platbu až ve chvíli, kdy dostanou potvrzení o jejím přijetí, případně v okamžiku expedice zásilky.

GFŘ: E-shop bude povinný evidovat platbu až ve chvíli, kdy se reálně dozví o jejím přijetí



Asociace pro elektronickou komerci (APEK) oznámila, že se české e-shopy dočkají rozumného řešení elektronické evidence tržeb. Ministerstvo Financí ČR (MFČR) a Generální finanční ředitelství (GFŘ) vydaly nové novém stanovisku k EET, v němž přihlédly k reálnému fungování on-line plateb v internetových obchodech.

Řada e-shopů, především malých a středních, řešila v souvislosti s druhou vlnou EET technický problém, jak zaevidovat tržbu, kterou zákazník zaplatil, ale o které obchodník v praxi ještě neví. Důvodem je to, že platba obvykle není připsána provozovateli internetového obchodu ihned na jeho účet a ani není o této transakci ihned informován.

Konec platebních karet se nekoná

Situace podle APEK naznačovala, že poměrně velké množství e-shopů ustoupí od přijímání platebních karet či jiných on-line platebních metod. Další variantou pak byly náklady v řádech desítek až stovek tisíc korun, které by musely internetové obchody vynaložit, a to ještě s ne zcela jistým výsledkem.

Podle nejnovějšího stanoviska GFŘ však budou Finanční správa a Celní správa u on-line prodeje zboží akceptovat postup respektující reálnou situaci na trhu. Obchodník bude povinný zaslat údaje o evidované tržbě až v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu zákazníka.

Evidovat se bude při přijetí nebo při expedici

To jinými slovy znamená, že datovou zprávu e-shop odešle nejpozději v momentě, kdy dostane informaci o úspěšném ověření platby. V případě, že dojde ještě před ověřením platby k odeslání zboží zákazníkovi, musí obchodník odeslat příslušné údaje a vystavit účtenku nejpozději v momentu expedice zásilky.

Jsme rádi, že se nám podařilo ve spolupráci s MFČR a GFŘ dosáhnout rozumného výkladu, který vychází z reálného života internetových obchodů. Věřím, že díky tomu zanikne hrozba vypnutí on-line platebních metod v e-shopech,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

APEK původně usilovala o to, aby byly e-shopy, resp. on-line platby z EET zcela vyňaty. Tento požadavek se sice setkal s pochopením ze strany MFČR, ale příslušný pozměňovací návrh nakonec neschválila Poslanecká sněmovna. Současné stanovisko finančních úřadů APEK považuje za rozumný kompromis.

Zdroj: APEK








Úvodní foto: © tashatuvango - Fotolia.com

Komentáře