APEK: Hitem on-line nákupů v roce 2016 bylo oblečení, elektronika pomalu ustupuje

Oblečení, kosmetika a knihy. To jsou tři nejpopulárnější druhy zboží, jak je na internetu nakupují ženy. Muži naopak na internetu nejvíce objednávají počítače a notebooky, mobily a oblečení. Celkový podíl spotřebitelů, kteří si koupili počítač, pokračuje v poklesu s tím, jak e-shopy navštěvuje stále širší veřejnost.

APEK: Hitem on-line nákupů v roce 2016 bylo oblečení, elektronika pomalu ustupuje



Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky svého každoročního průzkumu, ve kterém zjišťuje preference spotřebitelů při nakupování v e-shopech a také to, jaký vliv na výběr zboží mají pohlaví, věk či vzdělání.

Pokles kategorie počítačů pokračoval

Celých 49 % Čechů, kteří nakupují on-line, si alespoň jednou ročně objedná oblečení či obuv, což z této kategorie činí nejpopulárnější typ zboží pořizovaného v e-shopech.

Na stříbrnou příčku se v roce 2016 dostal segment produktů pro zdraví a krásu se 39% podílem v rámci on-line nakupujících.

Pokud jde o kategorii počítačů a notebooků, APEK hovoří o pokračování negativního trendu. Tato zařízení si v loňském roce v e-shopech zakoupilo 35 % respondentů panelového výzkumu.

Počítače se tak dostaly na obdobnou úroveň jako další v pořadí – mobilní telefony, sportovní oblečení či knihy.

Obliba jednotlivých druhů zboží dlouhodobě mírně kolísá, což potvrzuje náš pravidelný výzkum v průběhu uplynulých šesti let,“ uvedl k výsledkům výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Z pohledu celé e-komerce je však nejdůležitější, že dlouhodobě narůstá počet kategorií s více než 25 % uživatelů internetu, kteří udělali alespoň jeden nákup daného zboží za rok To jen potvrzuje, že Češi nakupují v e-shopech stále častěji zboží denní spotřeby a mají v internetové obchody důvěru.“

Rozdíly mezi pohlavími jsou stále výrazné

V porovnání s průměrnými výsledky je zajímavé sledovat odlišnosti, které vyplynuly například z pohlaví či věku respondentů. Tyto údaje jen potvrzují, že mezi jednotlivými skupinami stále panují výrazné rozdíly.

Průzkum ukázal, že 59 % žen si v roce alespoň jednou objednalo oblečení nebo obuv, 53 % si pak pořídilo produkty pro zdraví a krásu. Na třetím místě se objevily knihy se 41 %, na čtvrtém pak slevové kupony či vouchery se 39 % a na pátém dovolená a ubytování se 37 %.

Muži naopak nakupují on-line nejvíce počítače, notebooky a hardware. V loňském roce jich 49 % alespoň jednou objednalo na internetu zboží z této kategorie. O druhé a třetí místo v popularitě se pak dělí mobily a oblečení, které si objednalo alespoň jednou 40 % mužů.

S věkem se mění priority

A jaký vliv má na výběr zboží věk? V kategoriích od 15 do 54 let nakupují všichni uživatelé internetu nejčastěji oblečení, rozdíly se však objevují již na druhé příčce žebříčku. U nejmladších zákazníků, tedy ve věku 15 až 24 let se například jedná o mobilní telefony.

U spotřebitelů ve věku mezi 25 a 34 lety se naopak jedná o sportovní oblečení a vybavení, lidé v kategorii 35 až 44 let nakupují hračky a ti v kategorii 45 až 54 let zase produkty pro zdraví a krásu.

Opět se nám potvrdilo, že při nákupech po internetu existují stále poměrně výrazné rozdíly v preferenci podle pohlaví, věku či také vzdělání. Obchodníci se musí tomuto faktu při prodeji přizpůsobit, jinak nebudou mít šanci na úspěch,“ dodal k výsledkům Jan Vetyška.

Zdroj: APEK








Úvodní foto: © goodluz - Fotolia.com

Komentáře