Plodné Shopexpo 2015 inspirovalo a bavilo českou e-commerce

Přes 2 100 účastníků vyrazilo do Ostravy na doposud největší konferenci zaměřenou na e-commerce. Přednášky expertů z ČR i zahraničí, workshopy a výstavní stánky ve dvou dnech předaly to nejlepší, co e-shopy mohou použít ve svém byznysu.

Plodné Shopexpo 2015 inspirovalo a bavilo českou e-commerce



Zleva: Tomáš Jindříšek (Dark Side), moderující Miloš Čermák, Marek Krška (NetDirect) Jan Řežáb, CEO a spoluzakladatel Socialbakers.

Historicky první Shopexpo 2015 zvalo české e-shopaře do ostravské multifunkční haly Gong na 4. a 5. 6. na „konferenci, která vás posune.“

Přes 2 100 účastníků z řad internetového prodeje, logistiky, marketingu i datové analýzy neudělalo chybu, protože na své si zde přišel každý.

Vystoupily zde osobnosti jako Jan Řežáb, CEO a zakladatel SocialBakers, ze zahraničních spíkrů pak UX designer Booking.com Matt Lee, kanadská expertka na digitální strategie Kristina Mausser, nebo Daniel Arzt jeden ze zakladatelů značky se sportovním oblečením Woox a další. 

Zpestředním programu byly prezentace crossdesignera Adama Hrubého nebo odborníka na time management Petra Ludwiga.

Celkem na Shopexpu vstoupilo sedmdesát řečníků, kteří kromě přednášek podávali na workshopech konkrétní návody a tipy jak vylepšit byznys v e-commerce. Dvoudenní akci završily koncerty skupin Mňága a Žďorp a Buty a následná afterparty s DJ’s.

Telegraficky z přednášek

Jan Řežáb v úvodní prezentaci upozornil, že 70 % času na Facebooku strávíme skrze mobily, což firmy nereflektují, navíc data ze sociálních sítí využívají sotva z 10 %. 

Varoval také, že marketéři milují velká čísla, ale opomínají použití relevantní metriky. Celkově jsou podle Řežába v Čechách sociální sítě obrovsky podinvestované. V dalších letech investice půjdou hodně nahoru, "až do desítek milionů dolarů".

Jan Řežáb, Socialbakers
David Špinar
Googlu se podíval na ekonomiku řízení nákladů a výnosů ve výkonovém marketingu. Podobně jako Řežáb varoval, že klasické metriky (CPA, PNO, ROAS, ROI…) mohou být zavádějící a že je potřeba zohledňovat špatně měřitelný ropo efekt a míru doporučení (faktory ovlivňující výnosovou stránku).

Marketéři by si měli také dát pozor na vazbu mezi zdrojem a výnosem, protože doba mezi prvním „dotykem“ zákazníka a jeho nákupem může trvat až 90 dní. Kterému kanálu pak přiřknete zásluhu za přivedení konverze?

S hlavními tipy pro e-shopy v roce 2015 vystoupil Tomáš Jindříšek, managing partner pořádající agentury Dark Side. „Každý, kdo prodává, bude eshop... Vyhraje ten, kdo je silný, nebo kdo je chytrý. Ecommerce přestala být alternativou a stala se mainstreamovou platformou ekonomiky,“ řekl na úvod konference.

Na reklamu na Facebooku si posvítil Jan Podzimek z agentury Pria, který hned v úvodu zaujal tím, že některým značkám reklama na FB vydělává víc než Google. „Na začátku FB ads nemají návratnost, ale musíte se nad to povznést,“ připravil posluchače a poradil, kdy se do Facebooku pouštět.

Ve stručnosti platí: Čím víc zákazníků a čím víc sexy produkt, tím víc se reklama na FB hodí. Naopak čím složitější proces nákupu, tím menší pravděpodobnost, že budou fungovat.

Vyzval také celou e-commerce, ať si uvědomí, že mobil je nový vládce – 65 % impresí na FB jde z mobilu, říká Podzimek a dodává, že FB umožňuje výborný remarketing, jelikož je vázaný na Facebook ID (uživatele), ne na cookies.

Při propagaci postů byste měli přemýšlet nad cílením reklamy (např. zacílíte na spokojené zákazníky, kteří již koupili úspěšné produkty, ti post pozitivně okomentují, a následně přes „lookalike audience“ oslovíte jim podobné zákazníky), příspěvky promujte pouze pro desktopy, kde je vyšší konverze, a pracujte s organicky úspěšnými posty.

Na workshopu Jakuba Černého Persoo jsme se dozvěděli, proč personalizovat e-shop. Logicky – zákazníkům se lépe nakupuje, vrací se a utrácí více. Automatickou personalizací si zjednodušíte práci, nemusíte ručně doporučovat zboží. Plně personalizovaný web dokáže podle Černého zvednout obrat o desítky procent. Má to však háček. Musíte mít velké množství zákazníků a zboží, aby bylo možné z dat odvodit možná doporučení pro up-sell a cross-sell.

Jan Penkala Acomwaru ukázal, jak na „inteligentní maily“. Klíčovou metrikou při vyhodnocování mailingů by mělo být sledování aktivit, které zvyšují hodnotu zákazníka, retence zákazníka a aktivita zákazníka. Abyste s ním v mailu dokázali mluvit individuálně, potřebujete jej segmentovat (pokud možno co nejvíce).

Penkala radí, ať e-shopy nesegmentují jen podle profilu či preferencí zákazníků, ale ještě lépe podle aktuálního chování – aktivit, které s vámi zákazník může dělat.  Dokážete pak lépe nabídnout to, co che zákazník, nejen to, co chcete vy prodat.

Kde začít? Rozdělte je např. nejprve na top zákazníky, odpadlíky, hodně malých nákupů, inaktivní tops a noví tops…

Jak se první Shopexpo povedlo?

Vybrali jsme jedny z nejinspirativnějších prezentačních prostorů v České republice a chtěli jsme dát konferenci vizuální i obsahový nádech podobný srovnatelným akcím na západě. Ukázalo se to jako dobrý krok a věřím, že drtivá většina návštěvníků i řečníků odjížděla z Ostravy spokojená,“ shrnul konferenci po jejím skončení Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel pořádající společnosti NetDirect, s tím, že za rok by se mohla konat zase. Hodnocení účastníků tomu nahrává.

Kromě samovolného dvoudenního networkingu pořadatelé připravili také „speeddating“ - neformální setkávání e-shopařů s odborníky a potenciálními investory.

Podle pořadatelů Shopexpa se během konference natočilo (a pravděpodobně i vypilo) 4 000 piv včetně speciálního třináctistupňového piva, které uvařil pro akci Beskydský pivovárek v Ostravici, a otevřelo 600 lahví vína z vinařství Konečný v Čejkovicích.

Neoficiální statistiky konference mluví také o čtyřech nabídkách k sňatku (že by zajímavá spojení e‑shopů?) a dvou počatých dětech (neautorizovaný odhad organizátorů).

Zdroj: ChannelWorld, Shopexpo




Galerie





Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře