Změna DPH oddělila zrno od plev

Zatím poslední z nekončící plejády daňových změn, kterými je Česká republika již proslulá, přinesla obrovské starosti všem českým firmám, nebo přesněji plátcům DPH. Navíc jasně ukázala význam správné volby dodavatele IS.

Změna DPH oddělila zrno od plev



Že se bude DPH měnit, bylo známé už od schválení zákona 370/2011 Sb., takže déle než rok. Od 1. 1. 2013 měla vstoupit v platnost snížená i základní sazba DPH ve výši 17,5 %. Jenže pak si politici řekli ne a začalo dosud nevídané divadlo. Divadlo, kde se všechny firmy staly rukojmím čekajícím doslova do posledních dnů roku na to, jak se Sněmovna a následně i prezident republiky rozhodne.

Prezident podepsal zákon, který vše měnil na sníženou sazbu DPH ve výši 15 % a základní sazbu ve výši 21 % až 21. prosince – tj. v pátek před začátkem Vánoc – přičemž do poslední chvíle nebylo jasné, jestli ho náhodou nebude vetovat. České firmy tak měly k dispozici „velkorysé“ 4 pracovní dny, aby zajistily přecenění veškerého zboží a změnu ve svých podnikových informačních, účetních a pokladních systémech. A začaly se dít věci.

Klíčový problém je v tom, že z pohledu informačních systémů není změna sazby DPH až tak jednoduchým úkonem. Jistě, ve finále je to „jen“ o změně nějaké konstanty v datové struktuře, jenže dost podstatný problém je v tom, že tuto změnu v datové struktuře od vás během 4 pracovních dnů mezi Vánocemi a Novým rokem budou žádat všichni plátci DPH.

Zatímco na sjednocení snížené a základní sazby DPH na 17,5 % byly všechny systémy připraveny již dlouho dopředu, tak změna, se kterou zákonodárci před Vánocemi přišly, se do všech systémů musela promítnout na poslední chvíli, prostřednictvím aktualizace legislativy, kterou však musel nejprve výrobce podnikového informačního systému připravit.

Systémy musely být kromě toho připraveny v předstihu, protože u řady firem nastává problém v noci ze Silvestra na Nový rok. Například autodopravci, hotely, či restaurační zařízení a bary, které mají na Silvestra otevřeno přes půlnoc, musejí svým zákazníkům vystavit po půlnoci správné účty a de iure by jim už před půlnocí měly dát i správné ceníky.

Navíc problémy s DPH vznikají i u vztahů mezi dvěma plátci DPH. Auto, které vyjede z pekárny do velkoobchodu 31. 12. 2012 ve 23:59 má na dodaném zboží jinou výši sazby DPH, než stejné auto se stejným nákladem, které vyjíždí o dvě minuty později. A vyskladnit zboží bez faktury dost dobře nejde.

Letošní změna výše sazeb DPH tak jasně oddělila zrno od plev. Někteří výrobci a dodavatelé podnikových informačních systémů v tom své zákazníky nechali a s aktualizací přišli až v průběhu ledna. To pro tyto zákazníky znamenalo buď pozdržet veškeré fakturace až do vydání aktualizace anebo začít účtovat „ručně.“

Navíc to také často přineslo nutnost podat v únoru „aspoň nějaké“ přiznání k DPH a následně řešit opravné přiznání. Jiní výrobci a dodavatelé však vše nakonec stihli, ovšem za cenu toho, že jejich zaměstnanci a následně i zaměstnanci firem, které převod musely ve svých systémech řešit, nebyli na Vánoce doma. A to rozhodně nebylo zadarmo, protože práci přesčas, nota bene na Vánoce, je nutné zaměstnancům finančně kompenzovat. Tyto vícenáklady však bohatě vykompenzovaly problémy, které by plynuly z toho, kdyby systémy neuměly od 1. 1. 2013 správně účtovat.

Klíčový problém, zejména v České republice, je ale v tom, že podobné legislativní změny prováděné doslova na poslední chvíli nejsou rozhodně výjimkou. Firmě, která si tak zvolí špatného nebo přesněji neflexibilního dodavatele podnikového informačního, potažmo účetního systému, tak hrozí, že podobný stres jako na přelomu prosince a ledna může kdykoliv v budoucnu zažít znova. Řada těchto firem si to však uvědomila až nyní.


Autor je vrcholovým manažerem, který založil a vybudoval několik úspěšných firem ve vysoce konkurenční oblasti ICT. Má za sebou více než deset let zkušeností s řízením IT společností. Kontaktovat jej můžete na rpaskovsky@wbi.cz.








Úvodní foto: WBI

Komentáře