Zdeněk Bárta, GfK: Zvyšuje se zájem o monitory s větší úhlopříčkou

Jak se vyvíjí trh s monitory? Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Zdeněk Bárta, GfK: Zvyšuje se zájem o monitory s větší úhlopříčkou



Obrat na trhu s monitory (bez TV tuneru) vykázal ve sledovaných distribučních kanálech za první třetinu letošního roku nárůst o 5 %, ačkoliv poptávka se meziročně nezvýšila.

Nárůst tržeb generovaly změny ve struktuře prodávaného sortimentu – zejména nadále rostoucí podíl výrobků s úhlopříčkou 24” a větší - nikoliv zvyšování cen na úrovni modelů. Uvedený segment pokryl v první třetině letošního roku už přes polovinu celkového obratu.

Objem i hodnota prodeje monitorů klesaly v průběhu první třetiny letošního roku až do března, výsledky za duben však převýšily jak březnové, tak i únorové prodeje.

Průměrná cena se pohybovala mezi 4 500 až 4 600 korunami, přitom meziročně narostla o necelou desetinu. Tahounem trhu se staly již zmiňované modely s větším displejem, tedy 24” a větší, u nichž se objem prodeje (na rozdíl od ostatních segmentů) dvouciferně zvýšil.

Nejprodávanějšími zůstaly v první třetině letošního roku přístroje s displejem 22”, které tvořily 35 % celkové poptávky. Podíl tohoto sortimentu na trhu však v meziročním srovnání mírně klesl, na rozdíl od modelů s úhlopříčkou 24”, jejichž objemový podíl se přiblížil k 30 %.  

Za první třetinu roku 2014 se 24”monitorů prodalo o 16 % více, v průměru do nich kupující investovali částku 5 tisíc korun.

Monitorů s úhlopříčkou větší než 24” se v meziročním srovnání prodalo dokonce o 90 % více, hodnota jejich prodeje se zdvojnásobila. Průměrně za ně spotřebitelé zaplatili 11 tisíc korun.

Ačkoliv na prodej jednoho modelu s úhlopříčkou přes 24” připadlo dalších deset monitorů s úhlopříčkou menší, do celkového obratu za monitory se tento segment promítl v první třetině letošního roku již více než pětinou.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.








Úvodní foto: GfK

Komentáře