Zdeněk Bárta, GfK: V ČR roste podíl 8,0” až 8,9” tabletů

Vývoj českého trhu s tablety komentuje Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu GfK založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Zdeněk Bárta, GfK: V ČR roste podíl 8,0” až 8,9” tabletů



Poptávka po tabletech se nadále zvyšuje, značně se však zmírnilo tempo růstu. Za prvních sedm měsíců roku 2014 se jich ve sledovaných odbytových cestách prodalo meziročně o třetinu více. Obdobné srovnání před rokem ukázalo ještě na téměř čtyřnásobný přírůstek (3,8x).

Průměrná prodejní cena tabletů1 dlouhodobě klesá, ale také mírněji než v předchozím roce. V uvedeném letošním období se snížila o desetinu, zatímco před rokem došlo k meziročnímu poklesu zhruba o 50 %.

Letos v březnu se meziroční srovnání hodnoty prodeje tabletů poprvé dostalo do červených čísel. Přispěla k tomu jak nižší poptávka, tak i pokles průměrné ceny. Ta v období od ledna do července 2014 představovala částku 5 100 korun a ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku byla nižší o 600 korun.

Změnu ve struktuře prodávaného sortimentu tabletů představoval meziroční nárůst podílu modelů s úhlopříčkou displeje 8,0” až 8,9”. Objemový podíl tohoto segmentu se za prvních sedm měsíců letošního roku zvýšil 2,6 krát. Co do počtu se jich prodalo – průměrně za cenu 4 600 korun - takřka stejně jako tabletů s displejem 10” a větším. Do těch investovali kupující v průměru 7 300 korun.

Spotřebitelské preference flash paměti se ve větší míře přesunuly k přístrojům o velikosti paměti 8 GB, a pokryly tak 44 % celkové poptávky.

Modely s pamětí 16 GB, které před rokem představovaly segment s největším objemovým podílem, obsáhly v období od ledna do července 2014 necelých 40 % prodejů v kusech. Meziročně jejich podíl vzrostl o dva procentní body. Společně pokryly oba tyto segmenty přes 80 % objemu trhu tabletů.

1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.








Úvodní foto: GfK

Komentáře