Zdeněk Bárta, GfK: Trh spotřební elektroniky podpořil zájem o televizory

Jak se v 1. čtvrtletí vyvíjel český trh se spotřební elektronikou? Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Zdeněk Bárta, GfK: Trh spotřební elektroniky podpořil zájem o televizory



Obrat se spotřební elektronikou1 zůstal v prvním kvartálu letošního roku 2 % v kladných číslech díky nárůstu poptávky po televizorech.

Kromě této klíčové skupiny zaznamenaly meziroční zvýšení obratu i minireproduktory a dokovací stanice, dále sluchátka, HiFi komponenty a také reproduktory zařazené do sledování od začátku loňského roku.

U většiny skupin přitom meziročně vzrostla průměrná cena - především díky zájmu spotřebitelů o technicky vybavenější, a tedy v průměru dražší, část sortimentu.

Televizorů se za první čtvrtletí letošního roku prodalo o 6,5 % více, průměrná cena zůstala meziročně zhruba na stejné výši, tj. 10 600 korun.

Relativně nízký základ z roku 2013, dozvuky intervence ČNB i zimní olympijské hry se promítly do dvouciferného nárůstu prodeje televizorů jak v kusech, tak i v hodnotě v lednu a v únoru 2014.

Z hlediska technologie vedou LCD přístroje, které v prvním čtvrtletí představovaly 96 % celkového objemu, poptávka po tomto sortimentu se meziročně zvýšila téměř o 8 %.

Plazmy každoročně ztrácí, za první čtvrtletí se prodej v kusech snížil meziročně o 17 %. Z LCD televizorů se v rostoucí míře prodávaly modely s většími úhlopříčkami, ale i ty podléhaly na úrovni jednotlivých segmentů a modelů nemalé cenové erozi.

Příkladem jsou tři nejprodávanější segmenty skupiny z hlediska velikosti úhlopříčky. Prvním je sortiment s úhlopříčkou 31 až 32 palců s 34% objemovým podílem v prvním čtvrtletí 2014 – průměrná cena klesla meziročně z částky 7 700 korun na 6 900 korun.

Druhý nejprodávanější zahrnuje výrobky s úhlopříčkou 40 až 42 palců, které se v loňském prvním kvartálu prodávaly průměrně za 13 500 korun, zatímco o rok později za ně kupující zaplatili o necelých 1 200 korun méně.

Zhruba desetinu poptávky pokryly přístroje s úhlopříčkou 43 až 49 palců, u nichž pokles průměrné ceny dosáhl v meziročním srovnání 1800 korun.

1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, reproduktory,  minireproduktory a dokovací stanice, rádia, MP3/MP4 přehrávače, autonavigace a sluchátka.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.








Úvodní foto: GfK

Komentáře