Zdeněk Bárta, GfK: Poptávka po televizorech klesá

Vývoj trhu se spotřební elektronikou komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Zdeněk Bárta, GfK: Poptávka po televizorech klesá



Obrat se spotřební elektronikou1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) zůstal v České republice v první třetině roku 2016 ve ztrátách, a to meziročně ve výši 6 %. Pokles vykázal už za první tři měsíce letošního roku a dubnové výsledky jej zmírnily jen částečně. Ze třinácti produktových skupin zaznamenaly ve sledovaných odbytových cestách přírůstek pouze čtyři z nich: set-top boxy (díky digitálním satelitním přijímačům), minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka a kamkordéry (z nich pouze akční kamery).

Také slovenský trh se třinácti produktovými skupinami spotřební elektroniky zůstal v uvedeném období obratově v záporných číslech – o 4 %. Do plusu se v meziročním srovnání dostaly první tři výše uvedené skupiny jako na českém trhu, navíc přibyly reproduktory a herní konzole. Tržby za klíčovou skupinu – televizory – však skončily na Slovensku pouze s nulovým přírůstkem (+0,1 %), zatímco na českém trhu klesly o 7 %.

V Česku se poptávka po televizorech snižovala, avšak průměrná prodejní cena dlouhodobě rostla – díky prodeji modelů stále vyšší technické úrovně a rovněž díky zájmu o větší úhlopříčky. Obratově rostl meziročně sortiment s displejem 55" a větším. Zvýšení podílu na celkové hodnotě televizorů zaznamenaly meziročně smart (chytré) televize (na 74 %), s rozlišením Ultra HD (na 28 %) i zakřivenou obrazovkou (na 7 %). Cenový průměr televizorů se přiblížil k částce 11 200 korun.

Na Slovensku vycházelo meziroční srovnání objemu prodeje televizorů záporné od ledna do března 2016, ale duben zajistil přírůstek, byť doprovázený poklesem průměrné ceny. V souhrnu se za první třetinu 2016 snížila poptávka o 4 % při 4% růstu průměrné ceny. Ta se meziročně zvedla na částku přibližně 400 eur, i když právě průměr za duben (370 eur) ji z celkové výše za první třetinu roku ubral.

1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, reproduktory,  minireproduktory a dokovací stanice, rádia, autonavigace, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty.


 

Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.








Úvodní foto: GfK

Komentáře