Zdeněk Bárta, GfK: Poptávka po mobilních telefonech v ČR nadále roste

Vývoj českého trhu s mobilními telefony komentuje Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu GfK založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Zdeněk Bárta, GfK: Poptávka po mobilních telefonech v ČR nadále roste



Poptávka po mobilních telefonech nadále roste. Za prvních pět měsíců letošního roku se ve sledovaných odbytových cestách zvýšil objem prodeje smartphonů meziročně téměř o pětinu, klasických mobilů se prodalo zhruba stejné množství (+ 1 %).

U obou typů přístrojů došlo k poklesu průměrné ceny1, což se promítlo nepříznivě do vývoje tržeb. Ty u klasických přístrojů klesly o 12 %, zatímco u smartphonů se významně snížilo tempo jejich růstu – na necelých 7 %.

Za smartphony zaplatili kupující v prvních pěti měsících 2014 průměrně 6 200 korun, což bylo téměř o 700 korun méně než před rokem, a to navzdory zájmu o technicky vybavenější výrobky.

V rostoucí míře se prodávaly přístroje s větším displejem, i když těžiště prodejů tvořil stále sortiment s úhlopříčkou 4” (vč.) až 5”. Výrobky s displejem 5” (vč.) až 5,6” představovaly v letošním lednu 7 % objemu a tento podíl do května takřka zdvojnásobily.

Naopak pokles zájmu zaznamenal segment s displejem 3” (vč.) až 4” – v lednu pokryl ještě 20 % poptávky, v květnu již o sedm procentních bodů méně. 

Podstatnou část prodaných smartphonů tvořily modely se dvěma fotoaparáty, jejichž objemový podíl se v květnu přiblížil k 80 %. Časté rozlišení fotoaparátu se pohybovalo mezi 5 až 6 Mpx, tyto přístroje obsáhly letos v květnu přes 40 % objemu. S vyšším rozlišením fotoaparátu – 6 až 9 Mpx, se prodalo přibližně 30 % smartphonů a desetinu poptávky již pokryly modely s rozlišením 9 Mpx a vyšším.

1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.








Úvodní foto: GfK

Komentáře