Zdeněk Bárta, GfK: Nové modely smartphonů jsou na vzestupu

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech.

Zdeněk Bárta, GfK: Nové modely smartphonů jsou na vzestupu



Prodej mobilních telefonů vykazuje ve sledovaných odbytových cestách GfK nadále dvouciferný růst. Za první třetinu roku 2015 však přírůstek v objemu vytvářely pouze smartphony, zatímco o klasické mobilní telefony zájem spotřebitelů značně klesl.

Obdobné srovnání před rokem přitom pro ně skončilo těsně v kladných číslech, v prvních čtyřech měsících letošního roku již výsledky za klasické mobily ukázaly v objemu i korunách na trvalou ztrátu.

Tahounem českého trhu byly jednoznačně smartphony, které v první třetině letoška tvořily přes 70 % poptávky po mobilních telefonech. V průměru za ně kupující zaplatili téměř 6 000 korun1, před rokem vydali ještě o 300 korun více.

Pro srovnání průměrná cena klasického mobilního telefonu představovala v té době částku 1000 korun, v letošní první třetině nižší o 100 korun. Převážnou část tržeb za mobilní telefony, konkrétně v první třetině letoška 95 %, tak zajistily smartphony.

Modely smartphonů uvedené na trh v letošním roce, se poměrně rychle dostávaly ke konečným spotřebitelům. V dubnu pokryly tyto novinky pětinu celkové poptávky po smartphonech.

Dále se zvyšoval podíl sortimentu se dvěma sloty na SIM karty, ten v dubnu odpovídal za třetinu celkového objemu prodeje smartphonů. Rovněž podíl výrobků s displejem od 5 do 5,59‘‘ se postupně zvyšoval, v dubnu téměř na třetinu celkového prodeje v kusech.

1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

 








Úvodní foto: GfK

Komentáře