Zdeněk Bárta, GfK: Nejprodávanějším sortimentem v elektronice jsou sluchátka

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech.



Za první tři měsíce letošního roku vzrostly v rámci panelového trhu tržby za spotřební elektroniku1 o 3 %. Meziroční srovnání za rok 2014 přitom ukázalo ještě na 3% ztrátu. V úvodu roku se dařilo televizorům, které pokryly – podobně jako před rokem – 79 % celkového obratu sektoru za první kvartál.

Dalších sedm skupin spotřební elektroniky vykázalo dvouciferný růst, zatímco pokles – také dvouciferný – zaznamenaly pouze tři produktové skupiny: set-top-boxy, video přehrávače a rekordéry a autonavigace.

Pokračuje oživení audio trhu, kde v prvním čtvrtletí rostou všechny kategorie: stolní audiosystémy, reproduktory, Hi-Fi komponenty i rádio přístroje.

Poptávka po televizorech se za první čtvrtinu letošního roku zvýšila o 2 %, v průměru se televizory prodávaly za cenu o 100 korun vyšší než před rokem – za 10 700 korun. V rostoucí míře se prodával dražší sortiment – s většími úhlopříčkami a funkcemi Smart, Full HD či Ultra HD a zobrazením 3D/3D Ready.

Prodej v kusech i korunách meziročně klesl u většiny televizorů s úhlopříčkou do 39‘‘, růst naopak zaznamenaly segmenty 40 až 49‘‘, 55 až 69‘‘ a v hodnotě i modely s úhlopříčkou 70‘‘ a větší, byť odpovídaly jen zlomku trhu.

Přes polovinu objemu prodeje už obsáhly televizory s funkcí Smart (54 %), přes čtvrtinu prodejů (27 %) tvořily modely s 3D/3D Ready zobrazením, přes 70 % sortimentu se prodalo s rozlišením Full HD a 3 % poptávky už vytvářel rostoucí Ultra HD segment.

Nejpočetněji prodávaným sortimentem spotřební elektroniky byly i v prvním kvartálu letošního roku ze sledovaných skupin právě sluchátka.

Kupující za ně zaplatili průměrně 400 korun, tedy zhruba o desetinu více než ve stejném období před rokem.O nárůst průměrné ceny se zasloužily dražší typy sluchátek – náhlavní s kabelem či s bezdrátovou technologií. Poptávka po modelech s kabelem do uší klesla meziročně takřka o 10 %.

1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, reproduktory,  minireproduktory a dokovací stanice, rádia, autonavigace a sluchátka.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.







Komentáře