Zdeněk Bárta, GfK: Český trh se spotřební elektronikou stagnuje, slovenský roste

Vývoj trhu se spotřební elektronikou komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.



Meziroční srovnání tržeb za sektor spotřební elektroniky1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) zůstalo v České republice v období ledna až října 2016 takřka na stejné výši jako před rokem. Pokles představoval ve sledovaných odbytových cestách pouze 0,1 %.

U klíčové skupiny televizorů se obrat snížil o 2 %, naopak přírůstek vykázalo pět ze sledovaných skupin: set-top boxy (díky poptávce po přijímačích satelitního HD vysílání), minireproduktory a dokovací stanice, rádia, sluchátka a kamkordéry (z nich akční kamery).

Slovenský trh spotřební elektroniky se obratově zvedl téměř o 10 %. Příznivě se vyvíjel prodej televizorů – poptávka se zvýšila o 8 %, tržby o 12 %. Dařilo se i dalším skupinám – podobně jako na českém trhu obratově rostly set-top boxy, sluchátka, minireproduktory a dokovací stanice, navíc zaznamenaly přírůstek i herní konzole a reproduktory.

Podíl televizorů na celkové hodnotě sektoru stoupl o procentní bod na 69 %, zatímco na českém trhu se o procentní bod snížil na 60 %.

V Česku prodej televizorů v kusech i v hodnotě neroste, drobný růst (o 3 %) však vykázala průměrná cena. Za její zvýšení odpovídal sortiment větších úhlopříček, který rostl objemově i obratově dvouciferným tempem: šlo o modely od 55" do 59" a také s větší úhlopříčkou. U obou těchto segmentů ale cenový průměr prodávaného sortimentu klesal, konkrétně u výrobků s úhlopříčkou 55" až 59" na částku přibližně 23 700 korun, tj. meziročně zhruba o 2 250 korun.

Slovenský trh televizorů si od loňského dubna zajistil meziroční přírůstky – často dvouciferné – jak v kusech, tak i v eurech. Průměrná cena se zvýšila o 3 % na částku 402 eur.

Největším tempem sice meziročně narostly větší úhlopříčky, do ztrát v obratu se nicméně nedostaly ani některé přístroje menších rozměrů. Příkladem jsou modely s úhlopříčkou od 30" do 34" s obratem vyšším meziročně o 10 % nebo televizory s obrazovkou od 40" do 54".

1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, reproduktory,  minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty, jen v ČR: HiFi komponenty, autonavigace, rádia.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

 







Komentáře