Žádný iWatch, žádný problém aneb proč se Apple nežene do nositelné elektroniky

Apple otálí s uvedením vlastních chytrých hodinek iWatch. Vyplatilo by se mu v současné atmosféře negativních zkušeností a posměchu vůči nositelné elektronice? Podle Jona Phillipse rozhodně ne!

Žádný iWatch, žádný problém aneb proč se Apple nežene do nositelné elektroniky



Vedení Applu se podařilo odprezentovat celou keynote setkání Apple Worldwide Developers Conference (WWDC), aniž by z jejich úst byť jen jedinkrát zazněla slova nositelná elektronika, chytré hodinky nebo iWatch. Dokonce ani v rámci škádlení konkurence.

Nezkušenému oku by se to mohlo zdát jako promeškaná příležitost. Zvěsti o nevyhnutelném příchodu chytrých hodinek iWatch už kolují téměř rok a Tim Cook již v dubnu naznačoval, že Apple opatrně prozkoumává nové produktové kategorie. Mezitím se do nositelných zařízení pustily, snad s výjimkou Microsoftu, všechny velké společnosti z oblasti spotřební elektroniky.

Google, Samsung, LG, HTC, Sony nebo Motorola – všechny tyto firmy nabízejí závratné množství nejrůznějších chytrých hodinek, sportovních monitorů nebo chytrých brýlí. Dokonce i již zmíněný Microsoft, jakkoliv o se o své aktivitě na poli nositelných zařízení vyjadřuje vyhýbavě, by mohl již letos v létě představit vlastní chytré hodinky.

Jenže Apple ví, že červen 2014 nebyl tou správnou chvílí pro vstup na scénu. O nositelných zařízeních sice každý mluví, ale málokdo je zatím nakupuje. Ba co hůře, celý segment se v poslední době topí ve špatné publicitě.

Jistě, Apple mohl před pár dny na WWDC povstat a zvolat: „Tradá! Všechno jsme spravili!“ Nyní však není doba na hrdinské kousky.

Apple je na tom totiž podstatně lépe tam, kde je, tedy stranou dění. Má tak dostatek času k tomu, aby vyvinul Siri do podoby proaktivnější digitální asistentky. Zároveň může v klidu stavět HealthKit a HomeKit a připojit pak mobilní zařízení k rozvinutějšímu internetu věcí.

A samozřejmě si může pár měsíců počkat, jak budou zákazníci reagovat na Android Wear. Ostatně, Apple již za sebou má bohaté zkušenosti s půjčováním si od Androidu, tak proč s tím teď přestávat?

Stručně řečeno, Apple má nyní čas pomalu a pečlivě sestavit skládanku nositelných technologií – i kdyby jen proto, že konkurence má zatím potíže vyndat dílky z krabice.

Špatná reklama je občas skutečně jen špatná reklama

Na počátku éry digitální hudby definoval Apple koncept hardwarového MP3 přehrávače vydáním prvního iPodu. Ten byl nesrovnatelně elegantnější než podobné produkty od Diamondu, S3 nebo Creative Labs.

Je přitom důležité si uvědomit, že produkty, které Apple se svým iPodem převálcoval, byly pouze neohrabané a tuctové. Rozhodně nebyly poruchové, všeobecně odsuzované novináři a už vůbec nebyly předměty posměchu veřejnosti, jako řada dnešních nositelných zařízení.

Pojďme si rychle projít některé smutné okamžiky tříleté historie nositelné elektroniky. Čtěte pozorně, protože vše, co zde zmíním, si museli uvědomit i v Applu.

Zaprvé tu byly dvě stažení fitness náramků z trhu. První Jawbone UP byl stažen koncem roku 2011, protože jeho míra poruchovosti dosahovala děsivých hodnot. Letos v únoru pk došlo ke stažení náramku Fitbit Flex, protože příliš mnoha uživatelům způsoboval kožní potíže.

Potom je tu ostudná míra uživatelského odporu k fitness monitorům. Lednová studie Endeavor Partners uvádí, že více než polovina Američanů, kteří si takové zařízení pořídili, je následně přestali používat. Možná právě díky tomu Nike upustilo od svých náramků FuelBand. Trh elektronických náramků dost možná dosáhl svého vrcholu a nyní už bude jen klesat.

Dobře se nevedlo ani chytrým hodinkám. Pebble má sice oddanou uživatelskou základnu, ale hodinky od Sony odešly stejně tiše, jako přišly, a produkty od Samsungu schytávají neutuchající negativní odezvu kritiků.

Moje recenze Galaxy Gear reflektuje všeobecný názor na toto zařízení, stejně jako moje recenze náramku Gear Fit, hybridu mezi chytrými hodinkami a fitness monitorem, který bychom chtěli mít rádi, ale který jednoduše nefunguje tak, jak Samsung inzeruje.

Dále je tu ta nepříjemná záležitost čísel prodejů. Samsung je bezpochyby největším hráčem na poli chytrých hodinek a má našlápnuto k tomu, aby jich letos prodal 2 miliony, soudě podle 500 tisíc z prvního kvartálu. Jenže Apple jen za toto čtvrtletí prodal 55 milionů iPhonů. To staví výsledky Samsungu do kategorie, kterou Steve Jobs nazýval „stále hobby“ (still a hobby).

Potom jsou tu šarlatánské společnosti jako je Healbe a jejich nehorázná tvrzení ohledně automatického počítání kalorií, která zpochybňují věrohodnost celého odvětví nositelné elektroniky... no a potom je tu samozřejmě Glass.

Ach, Google Glass. Normální lidé se kvůli němu bojí své soukromí a bezpečnosti. V ulicích San Franciska kvůli němu zuří třídní boj. Jeho pověst ho předchází, a co se estetické hodnoty týče, málokdo by s ním dobrovolně vyšel na ulici. Glass se stal ztělesněním zákaznické nedůvěry vůči nositelné elektronice.

A vy snad čekáte, že Apple za takové situace pošle na trh iWatch?

Až budou připraveni

Sečtěte si čísla, projděte si fakta. Kdyby Apple vydal iWatch za situace, která dnes panuje na trhu, uspěl by jen se zcela dokonalým produktem. Sebemenší nedostatek by znamenal drtivou porážku.

Takové riziko za to nestojí. Ne teď. Ne ve chvíli, kdy je Apple na koni a vévodí trhu chytrých telefonů a tabletů, přinejmenším co se zisku týče.

Apple vydá nositelné zařízení až tehdy, kdy na to bude ta pravá chvíle a kdy to bude dávat smysl. Ve chvíli, kdy bude Siri dosahovat inteligence Google Now. Ve chvíli, kdy si budou HomeKit a HealthKit přímo říkat o rozhraní na našich zápěstích. Ve chvíli, kdy baterie vydrží několik dní na jedno nabití. Ve chvíli, kdy půjdou aplikace efektivně zmenšit na 1“ displej. Ve chvíli, kdy se zbavíme posměchu vůči nositelným zařízením.

Je jasné, že Apple nakonec bude muset vstoupit do nové generace mobility za hranicí notebooků, chytrých telefonů a tabletů. Nechce se však spálit a neexistuje jediný rozumný důvod, proč by nemohl počkat, dokud se alespoň částečně nevyčistí vzduch po neúspěchu jeho konkurence.

Autor je šéfredaktor PC Worldu a Greenbotu. Pro Techhive pokrývá oblast nositelné elektroniky. O spotřebitelském hardwaru píše již od roku 1995.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: Twitter

Komentáře