Začíná zásadní zápas, Dell si to rozdá s HPE o globální nadvládu

Dva velcí soupeři, dvě odlišné strategie. James Henderson ve svém komentáři shrnuje pozice Dell Technologies a Hewlett-Packard Enterprise v nadcházejícím souboji. Text publikujeme v den definitivního dokončení spojení Dellu a EMC.

Začíná zásadní zápas, Dell si to rozdá s HPE o globální nadvládu



Zatímco boxer těžké váhy nabírá hmotu, jeho lehčí soupeř se snaží zeštíhlit, aby byl mrštnější. Tento týden představuje počátek důležitého zápasu mezi Dellem a HPE a jejich rozdílnými strategiemi.

V případě Dellu má k 7. 9. dojít k definitivnímu zakončení obrovské akvizice EMC, což z něj udělalo největší soukromou technologickou společnost na světě.

V případě HPE se naopak spekuluje o prodeji softwarové divize soukromým investorům, což je krok, který má výrobci uvolnit ruce a umožní mu soustředit se na jádro byznysu v podobě serverů, sítí, úložišť, kritických systémů a technologických služeb.

Pokud budou oba obchody úspěšně završeny, bude se muset prodejní kanál rozhodovat mezi dvěma velkými hráči s velmi odlišnými vizemi.

V modrém rohu...

Akvizice EMC jde proti současným trendům. V posledních letech jsme svědky toho, jak se zavedené společnosti štěpí – HPE a Symantec se například rozpůlily, IBM zase prodalo řadu částí svého byznysu.

Otázkou u Dell-EMC bude, jestli se dokáže trefit do správných trendů. Trh IT se mění a posouvá od tradičních produktů ke cloudovým modelům a službám. Výrobci odpovídajícím způsobem mění své strategie a ekosystémy,“ uvádí Geoff Woollacott, hlavní analytik Technology Business Research.

Model federace EMC sice nabízel široké portfolio, to však bylo zaměřeno na hardware a chyběla mu softwarová flexibilita a koheze, kterou zase nabízí Dell. Jejich kombinací vznikne nabídka vzájemně se doplňujících produktů a pokrytí trhu, což může potenciálně vést k vyššímu podílu koncových zákazníků.“

Podle Woollacotta se však teprve ukáže, zda spojení vedení, produktů, prodejních týmů a strategií povede k vytváření vyšší hodnoty, zejména s ohledem na to, že ani společně nemají Dell a EMC příliš silnou pozici v oblasti moderních prodejních modelů (na českém a slovenském trhu obě firmy prodávají přes partnerský kanál, pozn. red.).

Posun k modelu 'X jako služba' přiměl konkurenci Dell-EMC, včetně IBM nebo Microsoftu, k přechodu od prodeje komponentů a řešení k modelu předplatného. IBM sice stále prodává tradičním způsobem, ale obecně přešlo k předplatnému a službám a zaměřuje se na pomoc zákazníkům například skrze služby Bluemix,“ upozornil Woollacott.

Dell-EMC však má podle Woollacotta přece jen ještě jedno eso v rukávu, a tím je VMware. To podle něj sice čelí konkurentům poskytujícím otevřený software, ale přesto bude tím, kdo Dell-EMC poskytne klíčový software a přivede mu nové zákazníky.

Zkušenosti VMwaru v oblasti virtualizace a softwarově definovaných datacenter se stanou pomyslným hrotem kopí řešení Dell-EMC a zároveň své mateřské firmě pomohou s modelem předplatného. VMware však zároveň zůstává nezávislý a spolupracuje s řadou konkurentů Dellu, kteří budou jeho schopností moci také využívat,“ uvedl Woollacott.

V zeleném rohu...

Od první chvíle, kdy Dell (míněna firma) díky své rekordní akvizici obsadil titulní strany IT médií po celém světě, nenechala šéfka HPE Meg Whitmanová jedinou příležitost ke zpochybnění Dellovy (míněn zakladatel Michael Dell) velkolepé vize budoucího směřování celého odvětví.

S odkazem na pokračující zmatek na trhu Whitmanová uvedla, že se HPE „rozhodlo zmenšit, zatímco oni se rozhodli zvětšit“.

Rozhodli jsme se zaměřit na nové technologie, zatímco oni vsadili na staré technologie a omezování nákladů. Naší prioritou je být rychlí a mrštní. Obě strategie mohou fungovat, ale já dávám přednost naší cestě oproti té, kterou se vydává Dell-EMC,“ nechala se slyšet.

Geoff Woollacott věří, že zákazníci spojení Dellu a EMC přijmou navzdory pohrdavým poznámkám konkurence. Jejich loajalita však bude v dohledné době těžce zkoušena – očekává se, že HPE, IBM, Lenovo, Cisco, Oracle a další výrobci spustí okamžitě po dokončení akvizice intenzivní kampaně s cílem přebrat Dell-EMC co nejvíce zákazníků.

Pro HPE je specifické to, že Whitmanová vstoupila do roku 2016 s cílem využít nově nabyté nezávislosti k pružnější reakci na transformaci zákazníků. Ti totiž začínají stále více utrácet za hybridní cloudové služby a hyperkonvergované platformy.

Konkurence v podobě Dellu, EMC nebo Lenova prochází zásadní proměnou svých obchodních modelů, což znamená, že rok 2016 představuje pro HPE kritické období pro udržení svých dosavadních zákazníků a získání nových.

Ve zbytku roku očekáváme, že HPE posílí své portfolio a investice a přistoupí k centralizaci a modernizaci své obchodní strategie,“ uvedla Krista Macomberová, analytička Technology Business Research.

Macomberová očekává, že se HPE bude držet cílů stanovených v roce 2015 a výše uvedené bude považovat za priority. Firma se totiž snaží zlepšit svou strukturu nákladů a udržet si svou pozici partnera, který pomáhá svým zákazníkům s transformací.

HPE bude rovněž investovat do inovativních funkcí, jako jsou automatizace, centralizace a škálovatelnost a zároveň s tím bude zákazníkům nabízet komplexní podporu s modernizací jejich IT,“ dodala Macomberová.

Ding-ding!

Hewlett-Packard prošel za posledních pět let pod vedením Meg Whitmanové zásadní změnou kurzu a jeho byznys se rozdělil na tři části.

Napřed přišlo slavné půlení, které dalo vzniknou HPE a HP Inc., nedávno pak došlo k vydělení divize podnikových služeb a její spojení s poskytovatelem řešení a služeb CSC v rámci transakce v hodnotě 8,5 miliardy dolarů.

Michael Dell během konference EMC World 2016 v Las Vegas utrousil poznámku, že si HPE „zužuje cestičku k úspěchu“ – jízlivost a jedovatost na vysoké úrovni, přičemž ani jedna strana očividně není s to přestat.

Zatímco HPE sází na štíhlost, Dell bude muset vyvážit a usměrnit energii hned dvou velkých a tradičně hardwarových společností, aby vytvořil jedinou entitu kladoucí důraz na software. Tato proměna bude mít dopad na veškeré aspekty obou firem.

Jen samotná velikost a rozsah Dellu a EMC naznačuje, že nepůjde o úplně jednoduché manželství,“ řekl Geoff Woollacott s tím, že Dell-EMC bude velkou a tím pádem zřejmě i těžkopádnou firmou.

Jenže jak pravil Michael Dell svým zaměstnancům po oznámení akvizice, rok 2016 je obdobím, kdy „musíte být velcí, nebo jdete od válu... a my budeme velcí, bejby.“

Ať už fandí jedné nebo druhé straně, prodejní kanál si uvědomuje, že obě strany se v tomto souboji budou rvát až do posledního dechu. Kdo však bude odejde z ringu jako vítěz?

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: Wikimedia Commons

Komentáře