Zábava v obýváku nestačí, DLNA tlačí zábavní centra i do jiných místností

Domácí sítě brzy jednoduše umožní rozšíření multimediálních produktů do celého obydlí. Jste připraveni na tom vydělat?

Zábava v obýváku nestačí, DLNA tlačí zábavní centra i do jiných místností



Domácí multimediální centra mají už nějakou tu dobu v nabídce resellerů svou nezastupitelnou pozici. I když se objemem prodejů v porovnání např. s DVD/HDD rekordéry či BD přehrávači stále ještě jedná spíš o jakýsi příjemný doplněk sortimentu oslovující hlavně geeky (nebo chcete-li early adopters), tak to rozhodně není jediný typ DLNA zařízení, která se v domácnostech v následujícím desetiletí zabydlí. Další na řadě jsou totiž ložnice, kuchyně, bazény či koupelny.

Kdo je to DLNA?

DLNA neboli Digital Living Network Alliance je aliance sdružující přes 250 firem z oblasti CE, IT a samozřejmě i mobilních telefonů. DLNA také připravuje stejnojmenné DLNA specifikace, které umožňují snadné sdílení multimediálního obsahu napříč obvykle domácí datovou sítí.

Kýženým stavem přitom není přenést fotky z dovolené z mobilu na televizi, potažmo domácí MP3 archiv z vysokokapacitního NAS na špičkový receiver s odpovídající HiFi aparaturou. To nikoliv, kýženým stavem, jak ho ostatně kdysi ve svém vizionářském videu prezentovala Motorola (budiž ji země lehká), je přenést multimediální obsah všude tam, kde je jeho konzument. Bez ohledu na to, jestli se jedná o fixní nebo mobilní zařízení a bez ohledu na to, jestli se jedná o hudbu z MP3 archivu, streamované audio z internetového rádia anebo třeba hudbu ze špičkového SACD přehrávače.

A dlužno dodat, že členové DLNA se prostřednictvím stejnojmenné technologie o něco podobného skutečně začínají snažit. Nadcházejícím hitem jsou tak třeba radiobudíky s WiFi přístupem k multimediálnímu obsahu na domácí síti s třešničkou na dortu v podobě iPod docku, integrovaného Facebooku, Twitteru či popřípadě rovnou série miniaplikací, včetně předpovědi počasí. Pravda, cena takových zařízení se pohybuje často nad 5 tisíci korun, ale proč si za něco podobného nepřiplatit, když je to IN a nabízejí to renomovaní IT i CE výrobci (což se o domácích multimediálních centrech do obýváku říci nedá).

Z obýváku přes ložnici do bazénu

Ložnice však nejsou jedinou místností, kam se podobná zařízení snaží proniknout. DLNA proniká také do mikrověží, včetně těch čistě designových. S multimediálním obsahem z domácí sítě se tak můžete setkat v kterémkoliv pokoji potažmo ve firemní zasedací místnosti.

A horkým favoritem se v rezidenčním segmentu, zejména s ohledem na cenové relace, kde se tato zařízení pohybují, velice brzy stanou větší koupelny a vnitřní bazény, které je samozřejmě po vzoru lepších hotelů třeba stylově ozvučit. Pravda, výrobci se tímto směrem zatím příliš nesoustředí, a tak na zvýšenou odolnost proti vlhkosti, kterou je potřeba i v kuchyních, narazíte víceméně náhodně, nicméně trend je jasný a Motorola jej kdysi popsala velice trefně. Člověk si vybere požadovaný obsah právě jednou, a skladba, kterou si zvolil, bude hrát všude tam, kam člověk zrovna bude přecházet. Rozdíl je jen v tom, že už nebude třeba ultradrahých (a instalačně značně náročných) multiroom zařízení, ale že o onu multiroom funkcionalitu se postará obyčejné a řádově levnější WiFi spolu s DLNA.

A jak už tomu tak poslední dobou bývá, o tento trh budou bojovat jak původní IT potažmo ICT firmy, tak ty z oblasti CE. Ostatně i teď jsou nejznámějšími hráči na poli těchto DLNA zařízení pro jiné než obývací místnosti Logitech a Philips, kterým původně chtěla zdatně sekundovat ještě mobilní Motorola, kterou v této pozici možná nahradí Nokia či nějaký jiný silný mobilní hráč.

Resellerům tak nezbývá než se na nový trend připravit a v současné době těžit z toho, že se jedná o technologii pro „horních sto tisíc“, které jsou ochotny a schopny za ni náležitě zaplatit, tedy včetně „VAR“ instalace a služeb.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře