Webkamery možná oživí korporátní segment

S prodeji webkamer to v poslední době moc růžově nevypadá. Podle údajů GfK se objem prodaných webkamer meziročně snížil o 3 % co do jejich počtu a o 17 % co do objemu tržeb. Jak dál v prodeji?

Webkamery možná oživí korporátní segment



Za pokles trhu s webkamerami největším dílem pravděpodobně může nárůst prodejů netbooků a notebooků s integrovanou webkamerou a částečně možná i to, že se webkamery objevují v některých desktopových LCD. Nejvíc webkamer se v první třetině tohoto roku prodalo v cenové hladině do 500 Kč, kam spadají i některé modely s rozlišením videa 1,3 Mpix.

Webkamery si přitom dnes kupují jen velmi specifičtí zákazníci. V domácnostech to často bývají rodiny s jedním nebo více členy pracujícími či studujícími v zahraničí anebo aspoň na druhém konci republiky. Těch poslední dobou sice mírně přibývá, ale na záchranu celého odvětví to zrovna nebude. Tím, co by však mohlo prodeje webkamer trochu oživit, je korporátní sféra. Ta také na rozdíl od řady domácností disponuje dostatečnou konektivitou do internetu, kde by bylo možné směrem od uživatele video ve vyšším rozlišení než 640×480 bodů protlačit. Klasické ADSL totiž díky své asymetričnosti zrovna dvakrát vysoké rychlosti směrem od uživatele nenabízí (špičková rychlost se zastavuje obvykle u 512 kbit/s).

Využijte úsporné programy

Proč by webkamery měla zachránit zrovna korporátní sféra? V poslední době se i v České republice začínají firmy zajímat o to, jak ušetřit na cestovních výdajích. Často přitom nejsou primárním důvodem hledání nových komunikačních řešení ani tak ony výdaje samotné jako spíše čas drahých zaměstnanců, kterým se při jejich cestování na porady do jiných měst naprosto neefektivně plýtvá.

Online komunikace s využitím videa přímo z počítače se tak (nejen) v českých firmách objevuje čím dál tím častěji. Ať už jde o korporátně úsměvná řešení jako Skype či Windows Live Messenger anebo o poněkud profesionálnější řešení od hráčů jako Cisco či Microsoft, s videokomunikací začíná koketovat čím dál tím více firem. Jen málo z nich si přitom může nebo chce dovolit investovat do drahých videokonferenčních zařízení, která jdou beztak využívat jen z prostředí zasedací místnosti. Ve srovnání s tímto řešením jsou i ty nejdražší webkamery zakoupené pro každý jeden desktop ve firmě až směšně levnou alternativou a firmy si to uvědomují.

Webkamery do firem

Chcete-li tedy zlepšit prodeje webkamer, orientujte se spíše na firemní zákazníky. Jediným „drobným“ háčkem je to, že ti si webkamery pořídí až spolu s oním řešením a pokud jím nebude zrovna Skype nebo u nás trochu zatracovaný Windows Live Messenger, pak jim je pravděpodobně dodá ten, kdo jim bude implementovat také ono komunikační řešení. Na druhou stranu některá řešení jsou už tak jednoduchá na implementaci (anebo se dokonce nabízí ve formě cloud computingu), že jejich implementaci zvládne i menší firma sama, což vrací obyčejné resellery zpátky do hry. Korporátní segment by tak mohl ve střednědobém horizontu prodeje webkamer minimálně podržet. V rezidenčním segmentu ale bude webkamer bohužel stále více ubývat spolu s tím, jak zde ubývá i desktopů.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře