Virtuální asistenti zamíří do podniků, ale bude to trnitá cesta

Virtuální asistenti se postupně zabydlují ve spotřebitelském IT a hlasové rozhraní je dostupné v celé škále koncových zařízení. Co se týče podniků, situace je složitější. Užitečné nasazení hlasových technologií bude vyžadovat hodně práce a pomoc ze strany integrátorů a dalších partnerů.

Virtuální asistenti zamíří do podniků, ale bude to trnitá cesta



Už šest let uplynulo od chvíle, kdy Apple přidal virtuální asistentku Siri do iOS a hlas se začal stávat jedním z klíčových rozhraní pro ovládání technologií. V následujících letech se objevil Google Assistant a Alexa, stejně jako Cortana, která je již nedílnou součástí Windows.

Ovšem jakkoliv začali hlasově ovládaní asistenti měnit prostředí spotřebitelského IT a nacházejí se v široké škále zařízení od chytrých hodinek a telefonů až po chytré reproduktory, stále čekáme na skutečný průlom do komerční sféry.

Jistě, virtuální asistenti nám pomáhají i v práci, ovšem podobným způsobem jako v soukromém životě – hledají nám cestu ke klientovi, pomáhají plánovat schůzky nebo odpovídat na zprávy. Jinými slovy dělají v zásadě stále totéž, co v roce 2011.

V prvé řadě je třeba zapomenout na sci-fi

Cesta k využití plného potenciálu virtuálních asistentů na pracovišti bude trnitá a vyžádá si dlouhý vývoj. Nejprve ze všeho si všechny zúčastněné strany musejí uvědomit, že bez investic a nasazení to nepůjde. Zároveň je nutno zapomenout na romantické představy.

Pokud jste někdy viděli Star Trek, tak víte, že člen posádky může oslovit palubní počítač a zadat mu komplexní pokyny, ať se nachází kdekoliv. Řada lidí si možná myslí, že po zavedení hlasových asistentů to bude vypadat stejně i u nich v kanceláři. Inu, nebude.

Nebo přinejmenším ne v dohledné době, protože podobnému řešení stojí v cestě celá řada překážek. Potřebné technologie sice teoreticky existují, ale výsledné řešení by bylo tak drahé (a zpočátku zřejmě i tak nespolehlivé), že by se žádné firmě nevyplatilo.

Klíčem bude spolupráce

To neznamená, že realizace konceptu „chytrého pracoviště“ není možná. Jen bude mít trochu nudnější podobu, kde budou se uživatelé stále spoléhat na svá koncová zařízení a výše popsané sci-fi bude realizováno spíše v izolovaných místnostech.

Realizace takového konceptu však bude vyžadovat pro koncové uživatele neviditelnou centrální platformu. Klíčem k úspěchu každého podniku je spolupráce, a tento princip bude stejně klíčový pro dosažení funkčního hlasového prostředí.

Skutečnou výzvou totiž bude propojení velké škály podnikových aplikací a jejich API do jednoho funkčního celku. A jelikož dnes podniky spoléhají na různé typy infrastruktury, bude zapotřebí také spolehlivě propojit cloudové platformy a on-premises prostředí.

Jednoduchost je pouze zdánlivá

Jen za těchto předpokladů bude možné vybudovat řešení, jež si poradí s požadavky, které se tváří jako jednoduché, ale ve skutečnosti nejsou. Příklad: „Pošli Honzovi obchodní prezentaci z minulého týdne a naplánuj mi s ním schůzku.“

Pro splnění pokynu potřebuje mít systém otevřený přístup k několika aplikacím, databázím a úložištím, aby věděl, kdo je Honza, co je to obchodní prezentace z minulého týdne, kde se nachází, a kdy budou mít Honza i zadavatel pokynu čas.

Předpokladem funkčnosti celého řešení je, aby nikdy nenarazilo na žádnou bariéru, což v praxi znamená integraci celé řady vzájemně nesouvisejících komponent a platforem. V opačném případě totiž nebude schopno splnit ani výše uvedený pokyn.

Integrátor na scéně

Aby všechny tyto komponenty držely pohromadě, bude zapotřebí je spojit, což může být nad síly podnikového IT oddělení. Tubičku s pomyslným lepidlem však třímají v rukou systémoví integrátoři, kteří mohou podnikům nabídnout své zkušenosti.

Jak již bylo řečeno výše, cesta k realizaci bude trnitá. Partner bude muset být firmě schopen ukázat funkční referenční řešení a zároveň ji přesvědčit, že hlasoví asistenti nabízejí přidanou hodnotu přesahující výši investice.

Přesto se však dá očekávat, že si hlasoví asistenti cestu do podniků najdou. Bude půjde o postupný proces spojený s celou řadou otazníků – ani jsme se nedotkli otázky výběru konkrétního asistenta nebo zabezpečení – ale partneři by tuto příležitost přesto měli začít vnímat a přimýšlet nad ní.

Zdroj: IDG News Service, ChannelWorld








Úvodní foto: © olly - Fotolia.com

Komentáře