Trh s meteostanicemi se mění a reselleři by měli s ním

Meteostanice byly velice dobrým byznysem už před pár lety. Teď však přecházejí do zcela nové dimenze. Bezdrátová čidla, která tvořila klíčovou inovaci let předchozích, již nejsou klíčovým prodejním argumentem.

Trh s meteostanicemi se mění a reselleři by měli s ním



Meteostanice přechází do nových vod inovativních displejů, designu, projekce teploty na stěnu anebo třeba propojení meteostanice s počítačem nebo rovnou předpovědí staženou z internetu.

Ano, je to tak, meteostanice se nám začaly dělit do několika subkategorií. Tu první z nich bych označil jako levné teploměry. Majiteli takové meteostanice jde skutečně zejména o to, zjistit co nejlevněji a nejrychleji venkovní a vnitřní teplotu. Informace o vlhkosti vzduchu obvykle zajímají jen majitele novostaveb a předpověď počasí je příjemným doplňkem. Řekněme si to otevřeně, prodejem těchto meteostanic v řádu stokorun se moc vydělat nedá. Tyto meteostanice jsou vhodné hlavně do dětských pokojů, ložnic apod., kde není problém si dát meteostanici blízko očím (např. na noční stolek).

O něco zajímavější je kategorie meteostanic – chci vědět teplotu a nechci se zvedat ze židle. Tento překvapivě lehký úkol totiž nemá vůbec snadné řešení, klasické pasivní displeje jsou totiž čitelné na vzdálenost v řádu desítek centimetrů. Jejich nasazení v obývacím pokoji je proto nepříliš šťastné. Automaticky tím vypadávají vlastně téměř všechny bateriové meteostanice, protože napájet slušně osvětlený aktivní displej z baterií by bylo poměrně neekonomické.

Takových displejů je přitom na současném trhu hned několik druhů. Setkáte se buď s plazmovými displeji, s LED displeji (myšleno displeji, které tvoří svítící LED podobně jako u radiobudíků, OLED displeje známé z mobilů to bohužel ještě nejsou) a konečně také s TFT podsvícenými displeji, které jsou zabaleny třeba i do zajímavého balení v podobě meteostanice/fotorámečku. Tyto meteostanice už se hodí i do obývacího pokoje, kde máte meteostanici umístěnou na obývací stěně či někde na stolku daleko od vašich očí. Jako samostatnou subkategorii bychom pak mohli označit meteostanice s integrovanou projekcí, které se nejčastěji využijí i coby kombinace s budíkem do ložnice.

Kde hledat marži?

Právě na nasazení v obývacích pokojích navazuje také kategorie designových meteostanic. Tady už se bavíme o materiálech jako je kov, sklo, leštěný hliník a kvalitní plasty. Ceny se pohybují v řádu tisíců a mnohdy se vytrácí i původní funkcionalita meteostanice, neboť počet a přesnost zobrazovaných údajů bývá často omezen. Tato kategorie se vlastně nepřímo prolíná i s tou předchozí, protože výrobci těchto meteostanic a priori počítají s umístěním v obývacím pokoji, a tak tomu přizpůsobují i displeje. Do designových kousků lze zahrnout manuální meteostanice, které se také začínají pozvolna zabydlovat na trhu. Jejich údaje sice na dálku moc čitelné nejsou, ale o to více se zde cení design a použité materiály. Jde v podstatě čistě o interiérový doplněk.

Poslední kategorií jsou pak meteostanice pro „geeky“ neboli pro ty, kteří ocení nejrůznější technologické vychytávky. Tady už se bavíme o částkách od dvou tisíc výš, klidně i přes deset. Tyto meteostanice přitom kromě teplotního čidla nezřídka bývají doplněny také čidly pro měření síly a směru větru a čidly pro měření intenzity srážek. Existují dokonce i meteostanice, které tato čidla sice nemají, ale údaje z nich si stahují prostřednictvím internetu (obvykle skrze software v bezdrátově připojeném počítači). Tyto meteostanice už fungují skutečně jako meteostanice a dokáží jakžtakž předpovídat i počasí. Klíčovým požadavkem geeků přitom v této kategorii bývá možnost propojení s počítačem, nejlépe pak prostřednictvím HTTP protokolu, kdy si lze z libovolného počítače v domácí síti prohlížet aktuální i historické údaje z meteostanice prostřednictvím webového prohlížeče.

Prodávejte chytře

Jak jste si možná všimli, tak zde vlastně ani tak moc nejde o funkce, které meteostanice nabízejí. Ty jsou totiž vesměs stejné, a to včetně přesnosti poskytovaných údajů. Nejrůznější výrobci navíc využívají i stejné typy venkovních čidel. Důležité je tedy ptát se zákazníka, pro co vlastně meteostanici potřebuje a kam ji chce umístit. Na základě těchto údajů mu pak můžete doporučit modelovou řadu, ze které si sám vybere. Pokud přišel pro meteostanici do 1 000 Kč do obýváku, zkuste ho přesvědčit k nákupu dražšího modelu, protože za 1000 Kč žádný model s displejem čitelným na dálku nesežene.

Důležité je tedy umět zákazníkovi poradit a nebát se třeba rozdělit portfolio meteostanic v internetovém obchodě podle toho, k čemu se která hodí, podobně jako se to dělá třeba u některého počítačového příslušenství.

 


 

Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře