Televize se mění v domácí centrum zábavy

To, že pro mnohé je televize domácím centrem zábavy již dlouhá léta, je bohužel zřejmým faktem, nad kterým není třeba dlouho diskutovat.

Televize se mění v domácí centrum zábavy



Nyní však výrobci televizí chtějí své poněkud archaické přístroje obohatit o nějaké, skoro se chce napsat až jakékoliv, „trendy“ funkce. Z televize se tak má stát domácí centrum zábavy v tom smyslu, že vedle příjmu samotných TV programů, které v řadě případů nepřekypují zrovna kvalitním obsahem, přichází i desítky nejrůznějších aplikací, které mají naplno využít potenciál moderního internetového obsahu – tj. videí (zejména pak YouTube), sdílení fotografií (zejména služby Flickr) a samozřejmě sociálních sítí (zejména Facebooku).

Internet v televizi sám o sobě není žádnou novinkou. Nicméně výrobci televizorů si zcela správně uvědomili, že pro jeho praktické využití je nanejvýš vhodné připravit odpovídající uživatelské rozhraní. Výrobci si však také velice dobře uvědomili to, že jen uživatelské rozhraní nestačí. Je potřeba udělat mnohem více a přímo se spojit s poskytovateli obsahu. Velice brzy se tak dočkáme třeba toho, že v televizorech Samsung „budou dávat“ něco jiného než v televizorech Sony. Právě obsah je totiž tím skutečným důvodem, proč si zákazníci televize kupují.

Trendem pro rok 2010 je tak jednoznačně televize připojená k internetu s neomezeným přístupem k vybranému internetovému obsahu. A aktuálním hitem se stává například přístup k internetové službě putpat.tv, která vám na způsob velmi populární služby last.fm připraví nekončící proud hudebních videoklipů od vašeho oblíbeného interpreta nebo ve vašem milovaném hudebním žánru. Lze přitom očekávat, že podobné projekty propojení internetových TV služeb s televizorem se stanou velice rychle populární napříč high-end modely všech značek a postupně přejdou i do levnějších televizí.

Česká specifika

Drobný problém s internetovým obsahem však spočívá v zásadě ve dvou věcech – tou méně významnou jsou jazykové mutace, kdy ne každý Čech ocení anglická či německá videa, a tou významnější jsou autorská práva, kdy ne každý vlastník práv bude chtít (respektive chce) zpřístupnit svůj obsah v každé zemi za rozumných cenových podmínek.

A co tedy tento nastupující trend bude znamenat pro resellery? Možná to bude znít překvapivě, ale výsledkem popularizace těchto služeb bude během následujících dvou let rostoucí poptávka po síťových přehrávačích a HTPC. Jejich výrobci totiž nějakou licitaci s poskytovateli internetových služeb neřeší. Prostě k nim dají ve svém zařízení přístup, a buď vám ty služby budou fungovat anebo ne (obvykle díky identifikaci země na základě IP adresy). Navíc na HTPC s Windows není sebemenší problém udělat uživatelský interface k libovolné lokální službě během pár hodin. Při ceně v řádu tisícikorun a zdlouhavém výčtu dalších dostupných funkcí navíc zákazník nebude vůbec řešit, zda služba číslo 42 funguje nebo ne.

Při nákupu televizoru za 100 000 s příplatkem 20 000 za několik málo nadstandardních funkcí to však už tak lehké nebude. Hlavně když Česká republika je příliš malým trhem na to, aby zde někdo řešil přístup k lokálním internetovým službám jako Rajče.net nebo Stream.cz, případně se zaobíral s vyřešením práv pro přístup k těm globálním. Ostatně ani ona zmiňovaná putpat.tv nebude v nejbližší době v ČR dostupná. Podtrženo a sečteno – světové televizní novinky budou aspoň ze začátku k ničemu, ale jejich alternativám se bude dařit stále líp a líp.







Komentáře