Televize jsou chytřejší a útočí i na multimediální centra

Výrobci televizí se po letech konečně probrali z letargie a začali útočit na úspěšný byznys desítek neznámých čínských firem, které se v posledních třech letech zabydlely v rychle rostoucím segmentu domácích multimediálních centrech.

Televize jsou chytřejší a útočí i na multimediální centra



Do slibně rozjetého businessu navíc vstupuje i Google. Co tedy umějí a budou umět moderní televize a set-top boxy? Připravte se na jejich prodej.

V současné době existuje jasně nastolený trend zpřístupnit v obývacím pokoji digitální hudbu, fotografie i video. Videem se přitom nerozumí jen TV programy a nahrávky z televize na DVR či HDD rekordéru. Videem se myslí i YouTube a co je ještě podstatnější, také Video on Demand služby, a to nabízené volně přes internet. Ostatně ani fotografiemi už se nemyslí jen fotografie uložené na paměťové kartě či síťovém disku s podporou DLNA a on-line služby pronikly i do oblasti hudby.

Výrobci televizorů a set-top boxů přitom všechny tři oblasti začali brát konečně vážně. Třeba YouTube a některé on-line služby jste v televizích našli i dříve. Výrazný problém byl však jak v uživatelském rozhraní, tak zejména v rychlosti jeho odezvy, která byla s dedikovanými multimediálními centry či HTPC naprosto nesrovnatelná. Teď se ale blýská na lepší časy a televize i set-top boxy získávají výkonné procesory, za což vděčíme i masivnímu rozmachu v oblasti smartphonů, tabletů a netbooků.

Rozvoji multimediálních funkcí přímo v televizích také výrazně nahrál rychlý nástup HDMI 1.4 se zpětným audio kanálem. Kvalita zvuku v televizoru totiž za posledních deset let výrazně utrpěla, takže u 95 % z nich je ve srovnání i s levnými řešeními pro domácí kino takřka nepoužitelný. To přirozeně nahrává resellerům v oblasti CE, protože HDMI 1.4 přinese novou příležitost v prodeji sestav domácího kina i k televizorům, u kterých výrobci šetří na S/PDIF výstupu. Navíc HDMI kabel není z pohledu délky tak limitující.

A jaká že bude nová chytrá televize?

Funkce multimediálního centra s podporou DLNA budou brzy „rozumným základem“. Hodně co vylepšovat mají výrobci zejména v oblasti uživatelského rozhraní, či poněkud trefněji marketingově v „user experience“.

Dalším nastupujícím trendem je pak ovládání televizních funkcí z chytrého telefonu a tabletu, což ještě více podpoří poptávku po produktech od Applu, které jsou v této oblasti softwaru vždy napřed. Zkrátka ale nepřijde ani Android, zejména pak u Google TV. Mobilní zařízení navíc často disponují možností snadného a bezdrátového přenosu obrazu, což bude čím dál tím podstatnější zejména pro oblast hraní her. Mobilní telefony a tablety už totiž brzy svým výkonem doženou předchozí generaci herních konzolí.

Chytré televize však nabídnou i podstatně více interaktivity v souvislosti s vysílaným programem. Tento trend se snaží navíc propagovat i nastupující DVB-T2, se kterým koketuje i Česká republika. Základem interaktivity bude vedle informací z EPG také přímý přístup např. k trailerům na YouTube, hodnocením filmů v IMDB (či lokálních obdobách jako je ČSFD), vyhledávání podrobnějších informacím např. ke sportovním utkáním či zpravodajství (zde by se v českých podmínkách přímo nabízelo přímé provázání reportáží z televizních novin s TN.cz), atd. DVB-T2 tak může na trhu s televizemi a set-top boxy spustit novou revoluci.

Připravte se na „televizní internet“

Součástí řady set-top boxů a televizorů se také stává nahrávání na pevný disk. Může být integrovaný, připojený přes USB rozhraní anebo sdílený na síti, což dále vytváří poptávku po obou typech externích úložišť. Zde má poměrně dobře dotažený koncept Google TV, která se teď chystá na evropský trh.  Právě Google přináší do televizí ještě jeden fenomén – vyhledávání. To, po vzoru Androidu v telefonech, integruje hledání v různých zdrojích. Pokud hledáte například „Sex ve městě“ tak kromě nabídky erotických klubů a internetových stránek o tomto seriálu na vás vykoukne i nabídka Sexu ve městě v EPG s možností nahrát buď konkrétní pořad anebo rovnou každý díl seriálu. Google se do televizí snaží také prosadit klasický webový prohlížeč, který by zároveň ve spojení s flashem přinesl přístup k lokálním video-službám, jako je v ČR Stream.cz, anebo třeba video-archivy jednotlivých TV stanic. Ten, kdo přinese on-line archivy našich TV stanic jako první, přitom získá na trhu výraznou konkurenční výhodu.

Tak jako tak se máme na co těšit. V následujících třech letech totiž televizi v této oblasti patrně čeká mnohem větší boom, než nástup 3D. Začne také otevřená válka mezi výrobci set-top boxů a multimediálních center, na což by se reselleři, kteří nabízejí jen jednu z těchto oblastí, měli včas připravit. Dnes už se totiž DVB-T, DVB-C i DVB-S tunery dostávají i do multimediálních center, takže mohou směle konkurovat set-top boxům a kdysi populárním HDD/DVD rekordérům.

Celý boj pak okoření i výrobci televizí, kteří letos začali vedle DVB-T a DVB-C integrovat i tuner pro DVB-S (což technologicky není žádný velký problém, neboť jednotlivé standardy se liší jen použitými modulacemi a kódováními). Multimediální centra se tak možná brzy stanou takovými „DVB-T set-top boxy dneška“ – tedy zařízeními, která doplní staré televizory o nové funkce, které už jsou u nových televizorů standardem.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.






Komentáře