Tablety přicházejí do podniků

Lidé si zvykli nosit vlastní spotřební elektroniku do práce a tablety nejsou výjimkou. Jak na to podniky připravit?

Tablety přicházejí do podniků



Všichni víme, že si lidé chtějí nosit své spotřební technologie do kanceláří. Především tedy chtějí v práci používat tablety. Chris Whitmore, analytik Detsche Bank, nedávno uvedl, že Apple ve čtvrtém čtvrtletí 2010 prodal 6,5 milionu iPadů, což je více než kdokoliv očekával. Whitmore předpokládá, že letos Apple prodá 28 milionů iPadů. K tomu, abyste věděli o úspěchu iPadu však nepotřebujete analytiky.

Ať už Steva Jobse milujete, nebo máte jeho fotku připíchnutou k terči, víte, že se iPady staly okamžitě a šíleně populárními. A nejsou to pouze iPady. Na veletrhu CES představili tablety všichni - BlackBerry PlayBook od RIMu, řada Android tabletů jako Samsung Galaxy Tab 10.1, tablety HP s webOS a dokonce i tablety s Windows. Na druhou stranu, ačkoliv snad každý chce tablet, naleznou tato mobilní zařízení své místo v podnicích?

Záměrem je firemní využití. Téměř 30 % uživatelů iPadů říká, že svůj tablet nyní používají jako primární počítač. Jeden průzkum ukázal, že více než polovina budoucích majitelů tabletu jej chce používat v práci. Budou je však skutečně používat k pracovním účelům? A pokud ano, jak může IT všechna tato zařízení spravovat?

Některé společnosti integrují tablety do svých IT infrastruktur již roky. Ve vertikálách jsme mohli vidět tablety s Windows od výrobců, jako jsou Fujitsu, Panasonic a Intermec, již téměř dvacet let. Důvod, proč o nich většina lidí však neslyšela, je podle expertů z Pen Compuntingu tento: „Tablet PC se nikdy skutečně neuchytily, z části kvůli technickým problémům a z části proto, že Microsoft této platformě nevěnoval dostatečnou pozornost.“

To se však změnilo. Díky iPadu (a pravděpodobně schopnosti Applu udělat z každé technologie cool a trendovou záležitost) již nejsou tablety a dotyková zařízení pouze v zájmu vertikálních trhů jako zdravotnictví, POS, servis a logistika. Uživatelé je nyní chtějí pro každodenní přístup k internetu a kancelářské využití.

Co za tím stojí? Brian Proffitt, dobře známý expert na technologie a autor Take Your iPad to Work (v překl.: Vem si svůj iPad do práce), říká „Hlavním motorem jsou uživatelé, kteří si kupují tato zařízení, protože chtějí mobilitu, kterou jim tablety jako iPad nabízí. Mohli, ale také nemuseli mít podnikové využití na mysli, když si zařízení pořizovali, velmi záhy však začali zkoumat další možnosti.“ Proffit dodává otázku uživatelů: „Proč bych neměl mít svůj pracovní e-mail na iPadu?“

Jasným průkopníkem, který usnadnil cestu iPadu byl iPhone. S ním přišly na trh podnikové aplikace pro iOS. Dává smysl, že uživatelé pak chtěli podobné (a lepší) aplikace pro tablet. A nejen Proffitt je tohoto názoru. Gartner doporučuje IT organizacím, aby poskytly podporu iPadu alespoň na úrovni správce pro klíčové uživatele a připravili rozpočtový plán pro širokou podporu iPadů  do poloviny roku 2011.

Stephen Prince, viceprezident Gartneru, uvedl v prohlášení: „Některá IT oddělení budou říkat, že jsou „Windows shop“, a že Apple nepodporuje podniková prostředí. Organizace si však musí uvědomit, že tato zařízení přinášejí „soft benefity“, což zlepšuje získávání a udržení zaměstnanců. Technologie nejsou vždy o produktivitě.“

Vím, že vysvětlit tohle finančnímu řediteli nebude jednoduché, zkuste mu však dát tablet na nějakou dobu do ruky. Protože, ať už jsou podniky připraveny nebo ne, tablety přicházejí.


 

Autor píše o technologiích a podnikání v oblasti technologií od dob, kdy CP/M-8o byl špičkovým OS.







Komentáře