Tablety nejsou mobilní produktivní nástroje

Výrobci příslušenství i tabletů se nás snaží přesvědčit, že tablet může být mobilní produktivní nástroj. Záleží však, co si váš zákazník představuje pod mobilitou a produktivitou.

Tablety nejsou mobilní produktivní nástroje



Ačkoliv tablety původně vznikly jako nástroje primárně určené pro konzumaci obsahu, s rostoucím výkonem a úsporností procesorů a se schopností provozovat „plnohodnotné“ Windows 8, se z nich mají stát produktivní nástroje. Alespoň se nás o tom snaží někteří výrobci přesvědčit.

Není sporu, že tablety patří do firemních prostředí. Malé rozměry, nízká váha a dotykové ovládání je předurčují k novým možnostem využití. Můžete přes ně přijímat objednávky, zaznamenávat data o stavu zásob či zdraví pacienta, procházet aktuální reporty a odpovídat na krátké zprávy.

Hlavní rolí notebooků, respektive dnes tenkých a lehkých ultrabooků splňujících nároky společnosti Intel (nově také včetně dotyku), pak je sloužit jako nástroj pro plnohodnotné vytváření obsahu.

Pokud od vás chtěl zákazník radu nebo jste mu pomáhali vybrat, který mobilní model je pro něj vhodnější, byl rozhodovací proces poměrně snadný. Bude na něm vytvářet obsah (psát delší texty)? Když ano, prodáte mu notebook/ultrabook, jestliže ne, budete vybírat z tabletů.

S rostoucí nabídkou zařízení se však rozhodovací proces komplikuje.

Co je produktivní mobilní zařízení?

Že produktivním nástrojem může být i tablet, se nás snaží přesvědčit Microsoft a výrobci příslušenství. Jde však mobilita a ergonomie dohromady?

Výrobci chystají řadu nových tabletů s procesory Intel Haswell a Bail Trail a OS Windows 8. Microsoft již dokonce představil 2. generaci svých tabletů Surface (v ČR ani SR se doposud neprodává). Důležitou součástí těchto zařízení jsou mobilní klávesnice, které mají sloužit k vytváření obsahu. Myš nahrazuje dotykový displej, ale i přesto lze připojit další (ovládací) periferie skrze USB port.

Stojánek pro tablet je pak buď součástí klávesnice, dockovací stanice, nebo je vestavěn do samotného zařízení jako u Microsoft Surface. Model použití je jednoduchý. Chcete vytvářet obsah? Klávesnici spolu s tabletem postavíte na stůl či klín a píšete.

Zkusme si však vytvořit stručnou definici toho, co lze považovat za mobilní produktivní nástroj. Já si pod tím představuji lehké zařízení s dlouhou výdrží fungování na baterii a ergonomickým ovládáním. To že pracuji v terénu, totiž neznamená, že nechci pracovat plnohodnotně.

Tablety jako motor mobility a neergonomie

Dovolte mi dát krátký příklad uživatele z praxe. Minulý týden jsem byl na Canalys Channels Forum. V úvodních keynote tradičně zaznělo, že mobilita a BYOD stírají hranice mezi pracovním a soukromým životem – můžeme pracovat kdykoliv a kdekoliv. Byl jsem jedním z mála novinářů, kteří si nezapisovali do tabletu, ale notebooku.

Kolegyně sedící vedle mě si pilně dělala poznámky na Surface. Po zhruba 40 minutách snahy udržet tablet se stojánkem na klíně, psát na externí klávesnici, najít trochu pohodlnou, „neskoliózní“ pozici, skončila klávesnice v brašně a novinářka začala psát poznámky přes interní klávesnici na displeji. Ani to jí dlouho nevydrželo a u třetí přednášky již držela v ruce papírový blok a tužku.

Prostředí, ve kterém používáte mobilní zařízení, často nevypadá jako váš kancelářský stůl a křeslo. Na konferencích, letištích, v letadle, autobuse či restauraci se potřebujete vměstnat do nevelkých prostor, které ne vždy nabízí možnost postavit tablet a klávesnicí na stolek či pult. Sklon displeje a klávesnice tak měníte podle aktuální situace (či potřeby se protáhnout). To však tablety neumožňují, a když ano, tak jen omezeně.

Jasnou alternativou jsou konvertibilní zařízení s plnohodnotnou klávesnicí. Ať už roli tabletu zajišťuje flexibilní kloub, nebo jde o „detachable“ s oddělitelným displejem. Poskytnou potřebný výkon i ergonomii v závislosti na aktuálním použití.

Ti, z vás, kteří se naučili prodávat smartphony a tablety, již dávno vědí, jak silným jsou trendem. Přestože zákazníky lákají a především v porovnání s dražšími notebooky/ultrabooky je relativně snazší je nabízet, zkuste s klientem otevřít konverzaci na téma způsobů jejich použití. Možná zjistíte, že by tablet byl v konečném důsledku pro zákazníka zklamáním, a že očekává něco jiného, za co by si měl připlatit.







Komentáře