Tablets reloaded aneb tablety se vrací zpět a útočí

Tablety nejsou na IT trhu rozhodně ničím novým. Proč mají tentokrát šanci na úspěch?

Tablets reloaded aneb tablety se vrací zpět a útočí



První zástupci této vcelku neúspěšné odnože notebooků se dostavili na trh v už před devíti lety spolu s upraveným operačním systémem Windows XP Tablet PC Edition. S cenou hravě překračující 50 tisíc bez DPH však nikomu příliš k srdci nepřirostly.

Nyní však přichází nová generace tabletů, která možná změní svět. V útrobách jim tikají procesory Intel Atom případně Freescale i.MX515 a jejich cena se bude pohybovat od 6 do 12 tisíc a tentokrát navíc s daní. Navíc mají ve vínku Windows 7 s jeho podporou multidotykového ovládání. Co od takovýchto tabletů v blízké budoucnosti čekat?

Tablety do teď na trhu nebyly úspěšné. Největší bariérou přitom nebyla jen samotné zařazení tabletů do kategorie „podívejte se, jak jsem bohatý, takže mám i na blbosti“ a s tím související astronomická cena, ale také dosti nepříjemné uživatelské rozhraní. Dotyková zařízení sice na trhu již existovala, a v dobách Palmu, Psionu a koneckonců i PocketPC se těšila velkému zájmu uživatelů, ale desktopový operační systém na tento způsob ovládání zkrátka nebyl připraven. Klávesnice a tablet tak při ovládání notebooku hrály a stále ještě hrají první housle. Ano, záměrně píšu notebooku, protože výrobci vlastně nepřišli s ničím jiným než notebookem s dotykovou obrazovkou (kterou nabízel i Fujitsu-Siemens u své řady S) a otočným displejem. Za otáčecí displej se přitom oproti odpovídajícímu modelu připlácelo 10 až 15 tisíc.

Svěží vítr inovací

Současné tablety však přicházejí s poněkud jinou myšlenkou. Ta počítá především se sociálními sítěmi, internetem, e-mailem a občasnou prací s dokumenty. Navíc přichází v době, kdy je naprosto běžně dostupná rychlá mobilní 3G konektivita (tedy v civilizaci, nikoliv v ČR) a kdy se always-connected koncept dostal do popředí díky chytrým telefonům, které umí téměř vše, ale přesto mají pořád směšně malý displej a výpočetní výkon, a to vše při ceně převyšující cenu tabletu nové generace.

Navíc nové tablety, často bez hardwarové klávesnice, se chtějí svést i na současné vlně navigační mánie a při takřka nulové ceně GPS čipu se v nich tak budete stále častěji setkávat i s přítomností navigačních funkcí. A právě ty ze zařízení s přiměřeně malým, například 7“, displejem začínají dělat prodejní trhák.

Tablet nové generace se tak stane de facto výkonnou náhražkou chytrých telefonů. Nabídne opravdu rychlý přístup k internetu a e-mailu prostřednictvím desktopového operačního systému se smysluplným rozlišením, nabídne přehrávání filmů zcela jistě časem i v „HD-ready“ rozlišení a nabídne i celou řadu dalších multimediálních funkcí, včetně vestavěné čtečky paměťových karet a přítomnosti HDMI portu. Především HDMI port pak z tabletu udělá v podstatě mobilní HTPC, které když bude mít ještě navrch navigační funkce a třeba i nějaké to dálkové ovládání a nabíječku do auta, nebude mít téměř chybu.

Jak dlouho ještě?

Jedinou nevýhodou je, že než se tablety nové generace dohrabou do tohoto stádia, tak si ještě nějaký ten rok počkáme. Nicméně atraktivní cenová politika v IT prostě funguje a fungovat bude i u tabletů. Přidání GPS funkcí k modelům s menšími displeji pak vytvoří zajímavou alternativu k dražším automobilovým navigacím.

Jediné, na co si však budou muset dát výrobci tabletů pozor, je opět ono dotykové ovládání. Dnešní technologie dotykových displejů už nicméně nabízí široké možnosti ovládání zařízení prsty a řada výrobců už také pochopila, že rozpoznávání psaného písma nikomu neimponuje a že ideálním řešením se ukazuje dotyková klávesnice á la iPhone.

Tentokrát lze předpokládat, že se tablety ujmou. Je jen otázkou, na kolik budou sami výrobci inteligentní a po vzoru výrobců mobilních telefonů představí k tabletům zajímavý software (zejména navigaci) a na kolik bude muset aspoň v počátku převzít iniciativu reseller a nainstalovat na tablety například freewarové balíky pro domácí multimediální centra apod.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře