Sociální sítě pomáhají utužovat vztahy se zákazníky

Má smysl investovat čas do firemních profilů na sociálních? Z praxe mohu říci, že Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest, Instagram, které používají miliony lidí, jsou vhodnou platformou pro komunikaci se zákazníky, a to bez ohledu na to, jaké zboží na svém e-shopu prodáváte.

Sociální sítě pomáhají utužovat vztahy se zákazníky



Na sociálních sítích navážete se zákazníky neformální vztah a získáte od nich zpětnou vazbu, názory na vaše produkty nebo služby. Můžete namítnout, že lidi nebaví sledovat firemní profily, ale to je omyl. Zákazníci rádi sledují svou značku, chtějí komunikovat přímo se zástupci firmy. Také jsou rádi, když mají přístup k informacím o připravovaných produktech, novinkách či akcích takzvaně z první ruky.

Pro on-line marketing nemusíte být všude. Vzhledem k rozšířenosti a variabilitě by měl být první vlnou právě Facebook. Ostatní sítě jsou náročnější na vytváření obsahu a je nutné k nim i tak přistupovat. Pokud nemáte videa a nehodláte nějaké vytvářet, tak zapomeňte na YouTube. Pro Instagram a Pinterest budete zase potřebovat pěkné fotografie. Výběr vhodné sociální sítě orientujte i podle cílové skupiny, kterou chce přes tento kanál oslovit.

Při vytváření profilu na sociální síti si předem promyslete způsob a témata komunikace. Uvědomte si, že na Facebooku a ostatní platformách se lidé chtějí bavit. Není možné tam publikovat jen reklamní sdělení a čekat tisíce fanoušků a sdílení.

Základem úspěchu je vytvoření zábavného a interaktivního prostoru, kam se lidé budou rádi vracet a kde budou aktivně komunikovat. To se neobejde bez pravidelného vkládání kreativních příspěvků, kterými mohou být fotografie, videa nebo komentáře. Je zde samozřejmě i prostor pro informování o nových produktech, slevách nebo soutěžích. Ideální poměr zábavy a příspěvků s prodejním záměrem by měl byt cca 4:1.

Svůj profil na sociální síti vnímejte jako příležitost se ke svým zákazníkům dostat blíž, získat jejich sympatie a komunikovat s nimi přátelskou formou na pravidelné bázi. Snažte se je přimět k akci, ptejte se na jejich názory a zkušenosti.

Příspěvky by měly psány pozitivně. Na sociálních sítích se nesoustřeďte na prodej, od toho máte e-shop, utužujte však vztahy se zákazníky. Zákazníky zajímají příběhy, tak se s nimi podělte o ten váš, dejte jim zákulisní informace o produktech, zajímavosti a rady, prostě něco „extra“.

Je dobré střídat různé formy obsahu. Možností je celá řada a rozmanitý obsah není nudný, vaši fanoušci jej ocení. Střídáním formy zjistíte, čemu která cílová skupina dává přednost. Na svém profilu se nesoustřeďte jen na sebe, sdílejte relevantní informace ostatních nebo odkazujete na zajímavé webové stránky k tématu.

Občas se může stát, že někdo dá na váš profil negativní komentář. Rozhodně jej nemažte a ani neblokujte autora. Nevyplatí se to. Raději se snažte s klidnou hlavou odpovědět a situaci řešit ke spokojenosti zákazníka. Internetová komunita konstruktivní a vstřícný přístup ocení a bude šířit dál.

Na závěr jednu radu. Nekupujte fanoušky. Sice vypadá hezky, že váš profil má tisíce fanoušků, ale ti nové prodeje a zákazníky nepřinesou. Spíše se soustřeďte na vytvoření skupiny, kterou spojuje stejný zájem. Vaši reální spokojení zákazníci vás mohou doporučit dál. To je pro obchod nejlepší.

Pokud přeci jen máte pocit, že o vás nikdo neví, pak raději použijte finance například na PPC reklamu (platba za proklik) nebo SEO.

Autor je CEO společnosti  Shoptet.cz.








Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře