Rozdělení HP donutí divizi PC, aby se naučila disciplíně, nebo čelila bezvýznamnosti

Jared Newman je skeptický k vyjádřením HP spojených s rozdělením společnosti na dva samostatné subjekty. HP se podle něj nechává unášet proudem a chybí mu jasná vize.

Rozdělení HP donutí divizi PC, aby se naučila disciplíně, nebo čelila bezvýznamnosti



Pokud se chcete dozvědět, jak rozdělení HP na dvě společnosti ovlivní odvětví osobních počítačů, neptejte se na to HP.

Společnost nabízí jen vágní vyjádření, která slibují „větší soustřední, více finančních zdrojů a větší flexibilitu“ pro obě nové entity, spolu se „silným plánem rozvoje směrem k vzrušujícím novým technologiím, například 3D tisku, a novým zážitkům.“

Dobrá, navrhuji následující: sledujme, zda HP přejde od slov k činům a ukáže méně experimentů vedoucích do slepých uliček a naopak více produktů, které stojí za zmínku.

Nejodvážnějším krokem HP v posledních pěti letech byla akvizice Palmu a jeho operačního systému WebOS. Představa vzájemného propojení hardwaru a softwaru vypadala dobře na papíře, ale celý plán následně žalostně selhal, když HP zápolilo s krizí identity a chybami vedení. Když pak v čele společnosti stanula současná CEO Meg Whitmanová, změnila WebOS na otevřený software a nakonec ho odprodala LG.

Od té doby se nechává HP, respektive jeho divize osobních počítačů, unášet proudem. Kromě chrlení běžných notebooků a desktopů se společnost (stejně jako ostatní výrobci hardwaru) pustila do konvertibilních zařízení s Windows, tabletů i notebooků s Androidem, chromebooků a v poslední době i do první vlny velmi levných PC s Windows.

Nic z toho však nepřineslo něco, co by konkurentům HP vytřelo zrak. HP se jednoduše vezlo na vlně širšího trhu PC, který v posledních letech klesal, ale nyní se začíná stabilizovat.

Někdo se na vlnách veze, někdo je dělá

HP by se možná mohlo inspirovat u konkurenčního Lenova. Tato společnost, nyní největší světový výrobce PC, je příkladem toho, jak zůstat relevantním. Lenovo prodává stále více počítačů, navzdory trvalému poklesu trhu. Jeho populární konvertibilní zařízení Yoga je napodobováno řadou jiných výrobců, včetně HP.

Lenovo zároveň zaznamenalo úspěch na světových trzích chytrých telefonů a jeho akvizice Motoroly mu otevřela cestu na americký trh. HP se segmentu chytrých telefonů zcela vyhnulo.

Stephen Baker, analytik The NPD Group, neočekává od rozdělení HP zásadní změny.

Myslím, že budoucnost trhu leží ve velkém množství typů zařízení, na což [rozdělení] nemá vlastně žádný vliv,“ uvedl.

Dějiny produktové řady HP jsou však plné experimentů, které byly odepsány ve chvíly, kdy postrádaly okamžitý úspěch u zákazníků. Příkladem budiž Slatebook X2, hybridní zařízení postavené na Androidu, které navzdory určitým nedostatkům vypadalo slibně. Místo rozvíjení tohoto konceptu jej však HP opustilo.

Nové HP teď musí svým zákazníkům jasně sdělit, čemu věří a jakým způsobem se chce prosadit. Letmá zmínka o 3D tisku zřejmě nebude to pravé. Stephen Baker k tomu dodává, že když ve společnosti velikosti HP hledáte význam prodeje 3D tiskáren, potřebujete k tomu mikroskop.

Je možné, že HP má velký plán, se kterým se dosud nepochlubilo. Jestli se však ukáže, že všechny ty řeči o větším soustředění a flexibilitě budou znamenat jen další apatické plutí s proudem, půjde o velké zklamání.


Autor píše pro americký PCWorld a TechHive.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: twitter.com/onejarednewman

Komentáře