Rok 2015 ukáže, jak je to opravdu s nositelnou elektronikou či marketingem v reálném čase

Když se před mnoha lety šéfa Oraclu Larryho Ellisona ptali, jestli jsou webové služby ta „příští velká věc“, odpověděl: „Strávil jsem v Itálii dost dlouhý čas na to, abych věděl, že módu se nevyplatí ignorovat.“

Rok 2015 ukáže, jak je to opravdu s nositelnou elektronikou či marketingem v reálném čase



* Názory autora nemusí slučovat s postojem redakce, v textu může preferovat určitého výrobce.

My v technologickém oboru jen máloco oceníme víc než nový trend. Všichni také víme, že na módě záleží, takže se rádi připojujeme. Jsme opravdoví mistři v rozviřování nových trendů, dokážeme okolo nich vyvolat nerealistická očekávání – a když se pak prach usadí, někdy i vyděláme peníze.

Jaké tedy budou klíčové trendy v technologiích pro rok 2015? Tady je můj odhad:

1. Nositelná se nenosí

Fanatičtí vyznavači značky Apple po celém světě očekávají, že s chytrými hodinkami iWatch se masově rozšíří nositelná elektronika. Osobně si nejsem tak jistý. Řekněme si na rovinu, že prakticky nikdo mladší 35 let už dnes hodinky nenosí – mladí dnes všechno řeší přes smartphony. Spousta nositelné elektroniky propadne… spolu s chlapíky, kteří tenhle trh podporují tím, že z ucha nesundají náhlavní soupravu Bluetooth.

K zániku ale nejsou odsouzeny všechny nositelné technologie. Dařit se bude samostatným kouskům, které vyplňují nějakou potřebu trhu a v dobrém slova smyslu otřesou svými obory – jako třeba náramky Fitbit nebo Jawbone, monitorující celodenní aktivity a zdravotní stav. Podobná zařízení se stále častěji budou zabudovávat do sportovního oblečení, obuvi a vybavení.

2. Spotřebitelé „chycení při činu“

Mobilní zařízení jsou hybnou silou změny téměř ve všech oborech. Podniky, které se přizpůsobí a nabídnou své služby v mobilních zařízeních, mají šanci vytvořit si se zákazníky přímý vztah. Marketingoví mágové zažívají extázi: mají v rukou možnost přistihnout zákazníky „při činu“ a nasměrovat jejich pozornost ke svým produktům a službám.

Jen si představte obchodníka, který má přehled o zákaznících nacházejících se v obchodě, nebo výrobce sportovního oblečení, který zná cvičební návyky a zdravotní stav svých klientů – hotový zlatý důl! Ale spotřebitelé jsou vrtkaví a netrpěliví. Řada společností se na tuto oblast zaměřuje už několik let, očekávám ale, že se tento trend rozšíří masověji. Bude s ním spojena potřeba zpracovávat v reálném čase obrovské proudy dat, a to povede k mohutnému nástupu technologií, jako jsou in­memory databáze a flashová úložiště.

3. Vždycky jde o software

V posledních zhruba deseti letech se většina společností přestala věnovat vývoji softwaru. Specialisté z IT oddělení se stali experty na správu infrastruktury datacenter a implementaci podnikových systémů.

V příštích deseti letech změní téměř všechny obory svou podobu právě díky softwaru. Jeho velká část se přitom bude objevovat v mobilních zařízeních – samozřejmě ve smartphonech a tabletech, ale také v automobilech, leteckých motorech, v běžeckých botách a na lidech!

Vezměte si vůz Tesla. Asi si říkáte – elektrické auto, a co má být? Tento elektromobil je ale především softwarově definované auto. Společnost Tesla udělala pro řízení to, co Apple pro mobilní telefony – z vašeho auta je teď softwarová platforma a základ pro inovace. Firmy, které takto neinovují, dlouho nepřežijí. Tento trend se dotýká i infrastruktury datacenter. Úložná pole, servery, sítě i celá datacentra bude zanedlouho řídit a spravovat inteligentní software.

4. Dynamický vývoj softwaru + generace přelomu tisíciletí = nové IT

Zásadním faktorem transformace podniků v příštím desetiletí bude nový, specializovaný software běžící v mobilních zařízeních. Jeho vývoj ovšem nebude stejný jako před dvaceti lety. Nám čtyřicátníkům ve škole většinou vtloukali do hlavy, že změny v pozdějších fázích životního cyklu softwarového vývoje jsou nákladné.

Museli jsme tedy hned na začátku direktivně uzavřít prostor pro požadavky a změnám se bránit. Změna byla něco, co se zkrátka nedělá. Spousta z nás tak věnovala svou kariéru práci na projektech, které trvaly léta a jejich výsledek nakonec neodpovídal potřebám uživatelů – tak funguje klasický „vodopádový“ vývoj.

Pokud má nastat transformace podniků, budou ji řídit produkční a obchodní oddělení, do nichž se však často integruje IT (v tomto případě programátoři). Vývoj bude iterativní a bude využívat agilní metody. Ty spočívají ve stanovení priorit, jež se pak v několikatýdenních cyklech pravidelně přehodnocují podle připomínek specialistů z řad budoucích uživatelů, s nimiž budou vývojáři úzce spolupracovat.

Znamená to úplně nový model IT přinášející prakticky okamžité uspokojení potřeb. To skvěle vyhovuje zástupcům generace přelomu tisíciletí, kteří právě nastupují na pracovní místa. Rok 2015 může představovat začátek decentralizace IT: provoz IT zůstane centrální, ale řízení vývoje softwaru se přesune do příslušných organizačních jednotek.

5. Vzdělání on-line

Rok 2015 přinese úsvit nové éry vzdělávání. Budeme sledovat začátek konce přednášek. Ano, přednáška odborníka je jako výuková forma mrtvá. Průzkumy na předních univerzitách ukázaly, že průměrný student dává během 40minutové přednášky pozor zhruba 7 minut. A pokud přednáška trvá 60 minut, míra pozornosti ještě klesá!

Ve školách, kde přednášky přesunuli na internet, klesl podíl studentů nucených opakovat zkoušku z téměř 50 % pod 10 %. A to není jediná dobrá zpráva. Přesunutí výukového obsahu on-line výrazně rozšiřuje jeho dosah. Představte si svět, kde by měl každý přístup k materiálům, podle kterých vyučují ty nejprestižnější univerzity! Až své děti zase uvidíte surfovat na stránkách Khan Academy, zbystřete – právě sledujete budoucnost vzdělávání v praxi.

Autor je prezident pro produkty a marketing ve společnosti EMC, podává svůj pohled na hlavní trendy v technologiích pro rok 2015.








Úvodní foto: EMC

Komentáře