Projekční budíky aneb současný hit, za který se připlácí

Projekční budíky jsou na trhu už pěknou řádku let. Jenže teď se dostaly do kategorie věcí, co jsou tzv. „IN.“ Projekci tak kromě obyčejných budíků najdete i v radiobudících a meteostanicích. Proč po ní lidé šílí?

Projekční budíky aneb současný hit, za který se připlácí



Přínos hodin s projekcí času na stěnu se projevuje jen v jednom jediném případě – kdy takovéto hodiny máte v ložnici (potažmo v jiných pokojích, kde se spí). V okamžiku, kdy se totiž uprostřed noci anebo před ránem probudíte, jen pootevřete oči, podíváte se na strop a hned víte, kolik je hodin. A díky obvykle poměrně velké vzdálenosti mezi hodinami s projekcí a stropem to víte dokonce i tehdy, kdy potřebujete brýle na dálku. Není třeba zvedat hlavu, není třeba se nikam otáčet, není třeba brát si brýle, abyste přečetli titěrná čísla na hodinkách či budíku vedle postele. A to je to, co se uprostřed nechtěně přerušeného či předčasně ukončeného spánku počítá. Během pár sekund totiž můžete zase v klidu zavřít oči a usnout (případně vyděšeně vyskočit z postele, protože jste zaspali).

Hloupé na hodinách s projekcí je pouze to, že jejich přínos si uvědomuje povětšinou jen ten, kdo je sám vlastní. Navíc v prodejně, natož pak na internetu, se projekce nedá dost dobře prezentovat, protože světelný tok generovaný projekčními hodinami je z principu připravený jen na tmavou místnost.

Argument promítnutý na stěnu

Prodávat cokoliv s projekcí času je přitom pro resellera podnikajícího v tomto segmentu spotřební elektroniky více než atraktivní. Výrobci do těchto modelů často investují i trochu více designérského umu, lepší materiály a funkce a celkově si rádi nechají tuto funkci dobře zaplatit, o což se podělí i s resellerem.

Budíky s projekcí času se tak pohybují nejméně okolo 500 Kč, radiobudíky často ještě o pár stokorun výše a v současné době velmi populární radiostanice pak s projekční funkcí nezřídka vyjdou i na více než 2 tisíce korun. V zájmu resellera je tedy tuto funkci zákazníkovi, který zatím nic podobného doba nemá, takže neví, co přinese, náležitě prodat. Spokojenost s ní je totiž téměř zaručená.

Pozor na řešení a funkce

Slovíčko „téměř“ je přitom na místě. Stejně jako celá řada dalších funkcí, tak i projekce času (potažmo teploty, atd.) má svá úskalí a různá méně či více zdařilá technická řešení. Základní funkcí, kterou umí naprostá většina těchto zařízení, je pootočení projektoru podél svislé osy, čímž můžete ovlivnit, na jakou část stropu, stěny nebo zrcadla se budou údaje promítat. Podstatně méně častou funkcí je otáčení celého projektoru nebo aspoň promítaných údajů podél rovnoběžné osy. Bez této funkce bude v řadě případů (typicky, když máte budík u postele otočený k hlavě a nikoliv souběžně s postelí) zobrazovaný údaj na stropě nakřivo. Další funkcí, která je pro celkový dojem podstatná, a také bohužel často chybí, je invertování zobrazeného času (tj. jeho převrácení o 180 stupňů). Někomu totiž vleže může vyhovovat zobrazení času vzhůru nohama.

Kromě schopnosti otáčení se u zařízení s projekcí podstatným způsobem liší i rozsah zobrazovaných údajů. Čas zobrazují všechna zařízení, ale tím bohužel jednotnost končí. Celá řada budíků, radiobudíků a meteostanic s budíkem například neumí zobrazit na strop informaci o tom, jestli je aktivováno buzení. To je přitom jedna z nejzákladnějších a nejdůležitějších funkcí, protože většina budíků nemá kalendář a na víkend je proto nutné buzení manuálně vypínat. Dalším údajem, který se může a nemusí zobrazovat je pak teplota, a to buď jen vnitřní, jen vnější a někdy i obě. Teploměr přitom dnes již zdaleka není jen doménou meteostanic. Minimálně interní se často objevuje i v budících a radiobudících.

Hodnota projekce = hodnota buzení

A jak tedy prodávat zařízení s projekcí času? Nejprve je nutné přesvědčit zákazníka neznalého této funkce, že ji skutečně potřebuje, a že projekce má minimálně stejnou hodnotu jako funkce buzení. Což je také důvod, proč budík s její podporou stojí zhruba dvakrát tolik.

Dalším krokem je projevení podrobných znalostí jednotlivých nabízených produktů s projekcí. Důležité je přitom postihnout všechna výše popsaná úskalí, jako je možnost manipulace s promítaným obrazem i rozsah promítaných údajů. Jedině tak předejdete případné nespokojenosti zákazníka. Zároveň mu ukážete, že až bude chtít podobný budík zakoupit svým známým a příbuzným coby dárek, má přijít opět za vámi coby profesionálem v daném oboru. Jakmile to vyzkouší na sobě, věřte, že ho to napadne.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře