Proč (ne)mají slevové portály smysl pro PC a elektroniku?

Klást si otázku, proč neexistují slevové portály na počítače a elektroniku snad ani nemá smysl. Nebo ano? Dočkáme se velkoobchodních "slevomatů" pro resellery?

Proč (ne)mají slevové portály smysl pro PC a elektroniku?



Slevové portály zažily v posledních dvou letech boom i postupnou konsolidaci trhu. Model založený na zajištění odběru vysokého objemu produktu na úkor snížení ceny, převzali lokální podnikavci z Ameriky (Groupon apod.).

Myšlenka je jednoduchá. Obchodník nebude riskovat obecné snížení ceny, na které nemusí strana poptávky zareagovat, přičemž zvyšovat zpětně cenu nahoru už by nemělo v podstatě smysl. Slevový portál obchodníkovi zajistí minimální požadovaný odběr produktu či služby za zvýhodněnou cenu a sám si nechá odměnu za zprostředkování.

Systém má pro prodejce navíc ještě jednu výhodu – ne každý zájemce, který si přes internet koupí slevový kupon, si onen produkt skutečně vyzvedne nebo službu doopravdy využije. Existuje určité procento lidí, kteří ukončení obchodní transakce „vzdají“, obchodníkovi tak zůstane produkt a navíc inkasuje podíl z částky zaplacené zákazníkem (část si ponechá slevový server jako transakční náklady).

Celá myšlenka má však jeden zásadní háček. Nedá se použít na všechny kategorie zboží a služeb, a to z jednoho hlavního a zcela samozřejmého důvodu. Prodejce musí mít na produktu dostatečně vysokou marži na to, aby mohl vůbec nějakou slevu poskytnout. Jediná věta je odpovědí na zvídavé otázky neznalých – proč neexistují slevové portály na elektroniku a počítače. Marže v jednotkách procent jednoduše nedovolí poskytovat další slevu, pokud chce mít reseller na chleba. Nepočítaje to, že by musel držet zboží na skladě.

Proto jsou na „slevomatech“ tak populární především služby, kde se může marže pohybovat v desítkách procent, poskytovatel při vyšším vytížení kapacity pokryje alespoň fixní náklady nebo pravidelné sezónní výkyvy.

Výjimka potvrzuje pravidlo

Samostatnou kategorií slevového portálu, který funguje na českém trhu od konce loňského roku, je eCashback. Koncept tohoto projektu se od jiných portálů liší v tom, že přivádí e-shopům další zákazníky bez garance a časového či množstevního limitu. Pokud zaregistrovaný uživatel přejde z eCashbacku přímo na některý z partnerských e-shopů a provede zde nákup, portál za to získá provizi, ze které nakupujícímu poskytne část jako slevu v řádu procent. Partnerský prodejce si tak do určité míry rozšiřuje prodejní možnosti a platí za zprostředkování.

Z e-shopů s elektronikou službu využívají např. Mall.cz, itek.cz, Kasa.cz či Eproton.cz. Sleva u nich však dosahuje maximálně 4 % a mnohé z těchto internetových obchodů navíc zřejmě spoléhají na širší sortiment než pouze PC a spotřební elektroniku. O eCashbacku však v porovnání s jinými portály nebylo doposud nijak slyšet, z čehož se dá odvodit, že nevydělává tolik, aby si mohl dovolit propagaci, a tudíž není moc úspěšný.

Již výše jsem se dotkl nepsaného pravidla – čím větší je sleva (nebo menší marže), tím vyšší musí být kusový objem prodeje. Tuto smetanu však již s významným tržním podílem slízly e-taily, kterým menší prodejci mohou velmi těžko konkurovat cenou, ale spíše doprovodnými službami s přidanou hodnotou.

Chtělo by se říct, slevové portály nejsou pro elektroniku a počítače správný model. Nemluvě o tom, že typický uživatel „slevových on-line automatů“ zde dnes hledá zcela jiný typ produktu.

Slevové portály distributorů?

S nápadem podobným slevovým portálům již přišlo také Makro. Na serveru makrománie.cz velkoobchod nabízí spotřební elektroniku, ale momentálně i např. počítačové periferie (tiskárnu či prezentér) se slevou až v desítkách procent. Zda koncept funguje, ještě nelze říct, protože portál běží teprve pár týdnů.

O úroveň výše než je prodejce, tedy začíná slevový portál trochu dávat smysl. Distributor by si v akci zajistil odbyt – má správnou cílovou skupinu, dokáže oslovit velké množství prodejců, kteří od něj odeberou velký objem. Těžko lze očekávat, že by si distributoři chtěli touto cestou navýšit odběry. Spíše by zvýhodněná nabídka aktivovaná po dosažení určitého limitu prodaného množství mohla pomoci s vyčištěním skladu. Přeci jen to není tak dávno, kdy většina z nich trpěla z výrazného přezásobení…







Komentáře