Plazmy na ústupu

Je to tak. V technologickém souboji LCD versus plazma začínají vítězit zástupci prvního tábora. Těm se totiž často díky nenasytnosti výrobců plazmových obrazovek podařilo téměř vyrovnat poměr cena/úhlopříčka, který byl tím jediným, co v době masivní informační kampaně proti plazmám pomáhalo těmto obrazovkám přežít. Plazma, jejíž výrobní náklady jsou podstatně nižší než u LCD, totiž stojí v dané úhlopříčce skoro stejně.

Plazmy na ústupu



Plazmové obrazovky se přitom staly paradoxně obětí řady mýtů a legend. Jejich špičkovou spotřebu lidé automaticky přeformulovali na průměrnou, takže každé LCD dostalo v kolonce „jezdím sice deset let starým dieselem, ale jsem ekolog" důležité body navíc. Plazmy se také nedokázaly zbavit puncu „vypálených" obrazovek podpořeného fotkami řady zničených obrazovek prvních pěti generací, které se rozhodli někteří inteligentně využít nejlépe na letištích a vlakových nádražích pro zobrazování informací o příjezdech a odjezdech.

Právě vypalování obrazovky působilo a stále působí jako hypnotizující magnet, který vsadí řadě potenciálních zákazníků brouka do hlavy. Zákazník si pak představuje, jak mu jeho obrazovka mizí před očima, každou hodinu má nižší a nižší jas a po každém dni se mu zažírá logo jeho oblíbené televizní stanice do vrstvy luminoforu. To, že je to ještě mnohem dokonalejší luminofor, než který měl u své staré CRT obrazovky, kde logo TV stanice nedělalo i přes počáteční poplašné zprávy žádné problémy, už zákazník neřeší.

Paradoxně skutečná a dosti podstatná nevýhoda plazmových obrazovek spočívající v narůstající hlučnosti jejich chlazení obstarávaného malými ložiskovými ventilátory respektive obrovským ztrátovým teplem, většinou při výběru nehrála a nehraje žádnou roli. Zákazník se prostě raději smíří s tím, že černá je šedá než s tím, že černá by mohla být také logo televize Nova.

A vinu za to nesou jen a jen výrobci plazem, kteří včas nesnížili své marže a tak zapříčinili paradoxní fenomén, kdy ceny výrobně dražších LCD padaly rychleji, až plazmy v podstatě dohnaly. Ono, kdyby stála 60" plazma to samé co 52" LCD, tak by to spotřebitelské rozhodování bylo rázem odlišné. Nejen v české společnosti je totiž velikost úhlopříčky vaší televize úměrná tomu, jak velký jste „macho", „king", „borec" a jak moc jste „úspěšný a bohatý podnikatel." Jistá fyzikální závislost mezi pozorovací vzdáleností a fyzicky okem rozpoznatelným rozlišením obrazovky pak bývá opomenuta společně s řadou dalších fyzikálních zákonů, které jsou obvykle popírány při barvitém líčení aktivních bezpečnostních prvků u zákazníkova nového, zatím nenabouraného, BMW.

Podtrženo a sečteno - plazma pozvolna odchází. Na její místo se derou LCD se zářivkovým a nově ještě kvalitnějším LED poosvětlením, které budou velice brzy následovat první OLED displeje s parametry plazmy a výhodami LCD. V současné době tak má pro resellera smysl orientovat se u menších úhlopříček na LCD a u těch větších, tj. 50 a více palců, na plazmy. Výrobci plazem si totiž brzy uvědomí svoji nezáviděníhodnou situaci, což přinese právě onu 60" plazmu za cenu 52" LCD a obchody se tak naplní těmi, u kterých na velikosti záleží.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře