Nový obchodní model: Konkurování partnerům

Situace na trhu se mění. Výrobcům operačních systémů nezbývá než konkurovat svým OEM partnerům. Ale proč vlastně?

Nový obchodní model: Konkurování partnerům



Vinen je Google.

Ten to začal. V lednu 2012 Google uvedl mobilní telefon zvaný Nexus One. Zařízení, které vyrobilo HTC, bylo svého času dobrým telefonem, nebylo to však nic, o čem bych psal domů.

Co bylo však na telefonu z nějakého důvodu šokující, bylo rozhodnutí Googlu konkurovat přímo svým OEM hardwarovým partnerům. A to bylo něco, co se prostě nedělalo.

Pro všechny s operačním systémem dlouhodobě ověřený model, který závisel na ekosystému hardwarových výrobců třetích stran – nazvěme jej „model Microsoftu“ – spočíval v tom, že vyrábíte software a oni zase hardware. Vy nekonkurujete jim, oni nekonkurují vám, ani vás neopustí, všichni jsou šťastní.

Google se na Nexus One vykašlal, ale nedávno uvedl Nexus 4, 7 a 10 (telefon a několik tabletů). Kromě toho Google akvíroval Motorolu a nyní konkuruje přímo a agresivně proti každé společnosti, která používá jeho operační systém Android.

Nyní by Google mohl konkurovat také bezdrátovým operátorům. Zprávy naznačují, že by Google mohl spolupracovat s poskytovatelem satelitní TV Dish Network s cílem postavit bezdrátovou širokopásmovou síť, která by konkurovala AT&T, Verizonu a T-Mobilu.

Tolik k „modelu Microsoftu“.

Vinen je Microsoft.

Víte, „model Microsoftu“ má problém, když jej opustí i Microsoft. Představení tabletu Microsoft Surface s Windows RT bylo předzvěstí nové éry, kde Microsoft konkuruje přímo svým OEM partnerům, od kterých očekává podporu Windows 8.

Takový krok by byl ještě před rokem nepředstavitelný. A Microsoft teprve začíná. Další verze zvaná Microsoft Surface s Windows 8 Pro bude konkurovat většině nejposvátnější skupiny partnerů, které kdy Microsoft měl – počítačovým výrobcům jako Dell, HP, Lenovo, Acer a další.

Výkonný ředitel společnosti Steve Balmer říká, že toho přijde ještě více.

Tak proč se to děje teď?

Vinen je Apple.

Zatímco se uživatelé a znalci zaměřují na tržní podíl, společnosti se zaměřují spíše na zisk. A když přijde na zisky v mobilním světě, většinu z nich získává Apple.

Ve druhém čtvrtletí Apple údajně získal 77 % veškerého zisku v odvětví telefonů, což se mu povedlo s pouze 6% podílem na trhu. I tablety jsou pro Apple silně ziskové.

Jediným, kdo vydělává na zařízeních s Androidem, je i přes jeho velký tržní podíl Samsung.

Google i Microsoft jsou frustrováni nejen úspěchem Applu, ale také faktem, že je drží dole nevýrazné produkty jejich partnerů. Obě společnosti samostatně dospěly k závěru, že nemají co ztratit, když budou konkurovat svým partnerům. Nakonec nekonkurovat jim znamená jen ničení nadějí a obrovské problémy.

Věřím, že obě společnosti dokázaly, že jsou ve výrobě působivých hardwarových zařízení přinejmenším stejně dobré jako jejich partneři.

Kromě toho, kam jejich partneři spějí? Při pohlcení většiny zisku Applem a získání většiny trhu Androidem, zde pro OEM není viditelná alternativa. Jde o „ekonomiku aplikací“ a začít znovu s novým operačním systémem již prostě není možné.

Stali se také obětmi svého vlastního úspěchu. Na většině nejlepších trhů jsou značky Google a Microsoft podstatně lépe známé a ceněné než značky jejich OEM partnerů.

Miliony zákazníků si raději koupí telefon přímo od Googlu nebo Microsoftu než od menší značky. Někteří lidé si prostě raději koupí hardware od společnosti, která vyrábí operační systém. Takže pokud Google a Microsoft chtějí tyto zákazníky držet dál od Applu, musí konkurovat svým partnerům.

Je to nový svět a nový trh. „Model Microsoftu“, kdy nikdy nekonkurujete svým OEM partnerům, je mrtvý. Nyní je to o tom, že „všechno jde“. Nic není svaté.

A ačkoliv to není pravděpodobně dobrá zpráva pro společnosti, které vyrábějí telefony, tablety a počítače, je to výborná zpráva pro spotřebitele.

S agresivním nástupem značkového hardwaru od Googlu a Microsoftu na trh budou všichni muset pracovat mnohem tvrději na kvalitě, designu a ceně. I Apple.


 Autor píše o technologiích a tech kultuře pro americký Computerworld. Kontaktovat jej můžete na Mike at Elgan.com.







Komentáře