Nové bitevní pole pro Google a Microsoft: obývací pokoj

Google a Microsoft si nekonkurují jen v oblasti internetového vyhledávání, kancelářských balíků a cloudových aplikací či služeb. Jejich další bitva se svede o obývací pokoje a ve výsledku o celé IT.

Nové bitevní pole pro Google a Microsoft: obývací pokoj



V únoru unikla informace, že Google pracuje na nové službě a zařízení, které bude streamovat hudbu přes cloudovou službu Google a jeho brandované reproduktory. New York Times informovaly, že zařízení se již rok vyvíjí a je pravděpodobné, že jej bude vyrábět Googlem akvírovaná Motorola.

Hudba je však teprve prvním cílem Googlu. V konečném důsledku by služba měla zahrnovat i streamování videa. A to přestavuje teprve začátek ambicí této firmy v domácnostech. Osoba navázaná na tento projekt, prozradila Timesům, že Google chce kontrolovat všechna domácí zařízení – televizory, reproduktory, dokonce i žárovky – a připojit je k internetu.

Microsoft má podobné ambice. Frank X. Shaw, Microsoft corporate communications executive, uvedl vloni na svém blogu vizi světa, kde lidé používají Kinect, Xbox a Bing pro interakci s televizí a herními zařízeními prostřednictvím gest a hlasu. Xbox již dokáže streamovat hudbu a video, takže Microsoft má nad Googlem náskok. Můžete si být však jisti, že plány Microsoftu směřují, podobně jako u konkurence, mnohem dále než do obýváku.

Tato bitva je mnohem více než o prodeji produktů, jako jsou Xbox nebo očekávané zařízení pro přehrávání hudby od Googlu. Do určité míry může být tento hardware něco víc než jen zboží prodávané za nízkou cenu s cílem podpořit prodeje dalších služeb. Obě společnosti chtějí, abychom žili v jejich cloudu. Nechtějí jen, abyste zde ukládali svou hudbu, chtějí informace o celém vašem životě.

Pokud mají například kontrolovat světla a spotřebu elektřiny ve vaší domácnosti, potřebují informace o tom, kdy chcete světla automaticky zapínat a vypínat. Pokud se mají postarat o vaši televizi, musí vědět, jaké typy pořadů se vám líbí, aby vám mohli navrhovat nové nebo nahrávat záznamy, pokud je nestíháte sledovat. Budou tak ukládat všechny tyto informace včetně vaší hudby, osobních dokumentů a dalších ve vašem osobním cloudu.

Co to má do činění s IT a podniky?

Více než se může zdát. Pokračující trend konzumerizace IT ukazuje, že již neexistuje jasná hranice mezi osobním a profesionálním využitím technologií. Pokud lidé používají iPad doma, berou si jej také do práce, a to nejen na hraní Angry Birds. Očekávají tedy podporu pro aktivity jako je přístup k e-mailu nebo síti. To je situací dneška, která bude do budoucna stále aktuálnější. Pokud budou lidé ukládat svou hudbu a osobní informace v cloudech Microsoftu a Googlu, mlhavá hranice mezi prací a domovem se ještě více rozmlží. Můžete se vsadit, že lidé budou v cloudech obou výrobců míchat osobní a pracovní informace.

Tohle všechno znamená, že přijdou za IT pracovníky s problémem v okamžiku, kdy se nebudou moci dostat ke svým pracovním datům uloženým v těchto cloudech. Budou očekávat, že si jejich cloudové služby v domácnosti vymění informace s cloudovými službami v práci. To je jeden z důvodů, proč se Microsoft a Google tolik snaží získat loajalitu spotřebitelů v domácnostech – aby ji mohli nabýt i v pracovním prostředí.

Z pohledu IT může být bitva mezi Xboxem a nadcházející službou pro streamování hudby od Googlu v obývacích pokojích jen vedlejší atrakcí dneška. Do budoucna lze s velkou pravděpodobností čekat, že IT oddělení a dodavatelé služeb budou muset o obou službách vědět podstatně více, aby dokázali obsloužit požadavky svých zákazníků.


 

Autor přispívá jako editor na Computerworld.com, je autorem více než 35 knih včetně Jak internet funguje (How the Internet Works, Que, 2006).







Komentáře