Ne, Apple by rozhodně neměl zpomalit s inovacemi u iPhonů

Gregg Keizer se shoduje s analytiky na tom, že by Apple měl řešit, jak zrychlit tempo inovací, ne se vydávat opačnou cestou, jak naznačuje zpráva serveru Nikkei Asian Review.

Ne, Apple by rozhodně neměl zpomalit s inovacemi u iPhonů



Apple by udělal velkou chybu, pokud by zpomalil tempo uvádění výrazných novinek v řadě telefonů iPhone. Analytici Jan Dawson z Jackdaw Research a Patrick Moorhead z Moor Insights & Strategy jsou naopak přesvědčeni, že by společnost měla zrychlit.

Jejich komentáře jsou reakcí na zprávu serveru Nikkei Asian Review, která uvádí, že se Apple chystá přejít na tříletý interval v uvádění zásadních inovací pro iPhony. Server pro to však má pouze chabý důkaz – nadcházející iPhone 7 má „vypadat prakticky stejně jako současný iPhone 6“.

Pokud by k tomu skutečně došlo, znamenalo by to, že Apple opouští svůj rytmus dvouletých cyklů, kdy v jednom roce představí zásadně inovovaný iPhone a v následujícím roce představí jen mírně posílený model se stejným exteriérem (například iPhone 6 z roku 2014 a loňský iPhone 6S).

Zpomalením k demotivaci

Tohle tempo Applu zatím dobře sloužilo. Kdyby zpomalili, dávali by tak zákazníků ještě méně důvodů, proč si koupit nové zařízení. Apple musí naopak udělat cokoliv, aby posílil prodej,“ uvedl Dawson.

Patrick Moorhead s ním souhlasí: „Byla by chyba prodlužovat cyklus na déle než dva roky. Apple by si měl naopak klást otázku, jak své tempo zrychlit a dát tak zákazníkům více důvodů, proč si koupit nový iPhone.“

Diskuse o strategii týkající se iPhonů, kterou Apple provozuje již od roku 2009, se spustila poté, co firma oznámila první pokles tržeb za posledních 13 let a současně také 16% pokles prodeje iPhonů.

Některé hlasy začaly okamžitě volat po tom, aby Apple v reakci na pokles prodeje změnil strategii a zrychlil, předpokládajíce, že častější vydávání modelů přivábí zákazníky toužící po lesku a novotě. Jiní tento scénář pouze naznačovali.

Model z doby minulé?

Dawson a Moorhead jsou přesvědčeni, že dvouletý cyklus dával smysl, což dokládají například výhodou v podobě rozložení nákladů na vývoj nového telefonu na 24 měsíců, což je jeden z důvodů, proč je Apple schopný vydělávat miliardy dolarů. Celý model však vznikl v době, kdy trh chytrých telefonů vypadal jinak než dnes.

Tehdy byly běžné dvouleté smlouvy s operátory, takže pro většinu lidí to představovalo přirozené období, po kterém si koupili nový telefon a s ním dostali pokročilejší hardware,“ vysvětlil Dawson.

Jenže trh se mezitím vyvíjel a operátoři opustili model dotování nákupu nového zařízení po konci dvouleté smlouvy. Místo toho začali prodávat telefony za plnou cenu, ale rozložili splátky na 24 měsíců. Po uplynutí této doby zákazníkům klesl účet za telefon, což je motivovalo nechat si svůj dosavadní telefon.

Dnešní chytré telefony podle Dawsona nepřinášejí žádné zásadní nové vlastnosti. To znamená, že zákazníci nemají výrazný důvod k pořízení nového modelu jako dříve, když Apple například zvětšil velikost displeje (napřed v roce 2012 a pak znovu v roce 2014) nebo když zavedl podporuj rychlejšího připojení (v roce 2008).

Deadline jako motivace

Dawson a Moorhead se shodnou na tom, že zpomalit tempo by byla chyba, ale zároveň si nejsou jisti, jestli by Apple mohl naopak zrychlit. Podle Dawsona by to znamenalo obrovské změny v dodavatelském řetězci, které nelze učinit přes noc.

Moorhead zase neznačuje, že zkrácení intervalu mezi novými modely by bylo problematické kvůli vývoji. Pevně stanovený termín – na rozdíl od jiných výrobců, kteří jednoduše uvedou nový model tehdy, když je hotový – představuje pro Apple výraznou interní motivací.

Ta dvouletá kadence je skvěle vymyšlená. Všichni od vývojářů až po marketing vědí, že je stanovený deadline. Příští model jednoduše musí být hotový, jiná možnost není,“ uvedl Moorhead.

Jiná možnost tu ovšem je, přinejmenším pokud jde o to, jak se zbavit tlaku spojeného s neustálou potřebou vydávat nové modely.

Inovovat uvnitř

Změna pro změnu nemusí být žádoucí. Apple by mohl říct: 'Dospěli jsme ke klasickému designu, který nabízí velikosti a tvary, které vyhovují spoustě lidí,'“ navrhuje Dawson.

Podle Dawsonova scénáře by se Apple vydal cestou neměnění exteriéru iPhonů – a tří velikostí úhlopříčky, které v současnosti nabízí – a místo toho by kladl důraz na vylepšení vnitřní výbavy, která by uváděl jednou za dva roky, nebo dokonce každoročně. Dawson zmínil například lepší fotoaparát, 3D kameru nebo odstranění tlačítka a rozšíření displeje.

A pro ty, kteří si kupují nejnovější model jen proto, aby se jím mohli chlubit – množina zákazníků známá jako „nápadní spotřebitelé“ - by mohl Apple nabízet více barev, tak jako to udělal nedávno s růžovými iPhony.

Jestli chce Apple, aby lidé stále nakupovali jeho produkty za prémiové ceny, nesmí zůstat stát na místě. Není moudré zpomalit tempo inovací v kontextu stále vyspělejšího trhu. Inovace musejí být to, co přiměje zákazníky ke koupit,“ uzavřel Moorhead.


Autor je redaktor amerického Computerworldu.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: twitter.com/gkeizer

Komentáře