Nahradí All-In-One systémy klasické desktopy?

Klasické stolní počítače zažívají těžké časy. Jejich podíl na trhu je postupně ukrajován novými next-gen konzolemi a hlavně notebooky. Výrobci počítačů se s tím však nechtějí smířit a nasazují novinky, které mají „útoky“ odrazit. Jak chtějí uspět?

Nahradí All-In-One systémy klasické desktopy?



Notebooky. Stále menší, stále mobilnější, stále levnější. Statistiky celého IT trhu hovoří jasně. Podíl prodaných notebooků se na úkor stolních počítačů zvyšuje. To je fakt, který je neprůstřelný. Výrobci desktopů se ovšem nevzdávají a hledají nové prodejní argumenty. Nejen současná hospodářská krize tlačí české firmy ke snižování nákladů. Co je hlavním tématem managementu českých firem? Těžko mohu vidět do hlav všem, avšak z vlastních zkušeností vím, že je to velmi často „úspora".

A právě toho se v současné době chytají výrobci stolních počítačů. Zaměřují se zejména na úsporu prostoru na pracovním stole, na úsporu energie, na úsporu nutného času na údržbu i spouštění aplikací a také na snížení hluku vydávaného počítačem.

Na českém trhu v současné době existují první tři vlaštovky, které reprezentují nový trend s příznačným názvem All-In-One systém. Cílem každého z nich je nahradit klasické desktopy a zvýšit konkurenceschopnost v souboji s notebooky. Jejich společným znakem je integrace všech hardwarových komponent do monitoru a tím značně ušetřit prostor. A to nejen samotnou absencí casu, ale především mnohdy otravných kabelů.

Určitě nejvýkonnějším zástupcem je Touchsmart od HP. Vypadá elegantně, obsahuje moderní a kvalitní hardware, v balení najdete bezdrátovou myš, klávesnici i dálkové ovládání a hlavní chloubou je 22" plně dotykový displej. Vypadá to na ideální volbu, ale cena pohybující se okolo 35 tis. nemusí padnout do oka každému zákazníkovi.

Konkurence se vydala trochu odlišným směrem. Zatímco HP se snaží Touchsmartem konkurovat přímo herním desktopům, Asus a MSI staví své All-In-One spíše proti notebookům. Jak model Eee Top (Asus), tak NetOne AP1900 (MSI) disponují takřka totožnou konfigurací srovnatelnou s populárními netbooky. Procesor Intel Atom, 1GB RAM, plný přístup k bezdrátovým i drátovým sítím. Asus vsadil na dotykový displej a levnou konstrukci, zatímco MSI kontruje především integrovanou DVD mechanikou a elegantnějším vzhledem. Oba modely jsou navíc velmi tiché a především spotřebovávají opravdu málo elektrické energie.

Otázkou však zůstává, kde naleznou tyto revoluční systémy, jak je výrobci nazývají, uplatnění. MSI sází na kancelářské prostory a vybavení firem, Asus svým zaměřením směřuje spíše do domácností.  S cenou okolo 15 tis. korun se již dá pracovat a následný pokles by mohl zajímat i ty zákazníky, kteří jsou z těchto novinek zatím spíše rozpačití.

Sám jsem měl možnost Asus i MSI vyzkoušet a celkový dojem není vůbec špatný. Prostoru zaujímají opravdu velice málo a při práci je navíc prakticky neslyšíte. Problémy jsem měl jen s režimy ovládání pomocí dotykového displeje a pomocí klávesnice a myši u Asusu. Bylo těžké si zvyknout a doteď nepovažuji kombinaci těchto dvou režimů za příliš šťastné řešení.

Jinak jde však o plně vybavená domácí a kancelářské počítače s multimediální podporou, které výkonem předčí i netbooky s o něco lepší HW konfigurací. Jediný problém vidím ve chvíli, kdy se některá z komponent porouchá. U klasických desktopů je výměna poměrně snadnou záležitostí, ovšem All-In-One systémy trpí neduhem notebooku, u kterého je to přeci jen složitější. I to je ale konec konců servisní příležitostí prodejců.

Celkově vzato jde o zajímavě nastolený trend, kterým se PC mohou ubírat. Uvidíme, s čím přijdou výrobci dále a jaký úspěch či neúspěch potká All-In-One systémy u našich zákazníků. Nicméně pokud chtějí výrobci počítačů udržet segment desktopů životaschopný, novinky přinášet na trh musí. Já osobně jim v jejich snaze držím palce.


Autor prošel několika IT/mobilními servery jako redaktor či šéfredaktor a nadále působí jako přispěvatel regionálních medií na Karlovarsku. Zároveň se podílí na kulturním dění právě v západočeském regionu, a k tomu se pokouší úspěšně dokončit studium Informatiky a několika kurzů se zaměřením na média a public relations. V současnosti působí jako PR manažer ve společnosti Mironet.







Komentáře