NaHLAS z TRHU: Vývoj prodejních kanálů v IT

ChannelWorld se ptá velkých hráčů v distribuci na českém a slovenském trhu na vývoj jednotlivých prodejních kanálů.

NaHLAS z TRHU: Vývoj prodejních kanálů v IT



Jak se z pohledu vašich partnerů vyvíjejí (obratově a aktivitou) jednotlivé prodejní kanály: e-tail vs. retail vs. tradiční reselleři?

Stanislav SkaličkaStanislav Skalička, obchodní ředitel, SWS:

Největší nárůst u nás zaznamenal e-tail, v retailu jsme také významným způsobem rostli (dvouciferně), nicméně sektor tradičních resellerů v našem portfoliu stagnoval. Co se týká aktivity těchto kanálů, jak e-tail, tak retail stoupají především díky speciálním PN, které mají s exkluzivní cenou, se kterou jsou někteří z nich ochotní jít dokonce pod svůj nákup z důvodu marketingového zviditelnění. Tyto aktivity samozřejmě pak škodí klasickým resellerům, pro něž je stále problematičtější se prosadit v prodeji zboží.

Jaroslav BrandejskýJaroslav Brandejský, sales & marketing director, Asbis CZ:

Během Q1 2013 pokračoval trend posilování e-tailu. Tržby internetových prodejců rostly v porovnání se stejným obdobím minulého roku o více než 10 %, tradiční retailoví prodejci spíše stagnovali, a to i přestože se snaží své obchodní a marketingové aktivity přesouvat na internet, a suplovat tím zavedené nástroje na podporu prodeje. Velký vliv na objem prodeje v retailovém kanálu má stále klesající prodej notebooků. U resellerů je situace závislá na zaměření firmy a regionální působnosti.

Petr VaněkPetr Vaněk, obchodní ředitel, AT Computers:

Trend je podobný jako v roce 2012, pozice e-tailu nadále posiluje v neprospěch tradičních retailerů. V resellerském kanálu pak zaznamenáváme stagnaci či drobný pokles.

 

Jozef MachoJozef Macho, obchodný riaditeľ, eD‘ system Slovakia:

Na slovenskom trhu sledujeme nárast obratu a marketingových aktivít e-tailu, čo sa prejavuje stagnáciou, resp. poklesom u retailových zákazníkov. Pre tradičných resellerov nemá zmysel cenová vojna s e-shopmi, preto sa snažia orientovať na služby, servis a predaj produktov/výrobcov, ktorí sú schopní kontrolovať maloobchodné ceny vo všetkých predajných kanáloch, čím v konečnom dôsledku resellerovi zabezpečujú požadovaný zisk.

Jaroslav FlídrJaroslav Flídr, country product manager společnosti Asus Computer Czech Republic

Vývoj jednotlivých kanálů se víceméně shoduje s loňským rokem. Nejsilnější stále zůstává e-tail nasledovaný retailem a tradičními resellery. Do budoucna bychom se chtěli více zaměřit také na podporu tradičních resellerů a posílit pozici značky v tomto kanálu.

Stanislav HájekStanislav Hájek, channel marketing manager, Dell Computer:

I přes relativně skeptické předpovědi se zatím všem prodejním kanálům daří a rozvíjejí své aktivity ve všech produktových oblastech, přičemž nejméně úspěšný je klasický retail. Reakce od partnerů jsou pozitivní jak v oblasti prodejů notebooků, tak i ve sféře komplexních řešení.

Jan ŠplíchalJan Šplíchal, product manager – clients, Fujitsu:

V současné chvíli evidujeme nárůst prodejů na straně tradičních resellerů, kteří se aktivně zapojili do našeho partnerského programu, který nabízí prodejní a technickou podporu. Mírný pokles se naopak projevil v e-tailech. Tento pokles ale zapadá do celkové situace tuzemských e-tailů, jež ovlivňuje snížená poptávka ze strany koncových uživatelů. Retailový prodej Fujitsu nevyužívá.

Yveta Holečková, PC category manager, HP:

V oblasti CS (e-tailu) se nám podařilo počátkem roku meziročně dosáhnout pozitivního růstu a i ve sféře resellerů se nám povedlo zvýšit náš tržní podíl. Naopak segment CES (klasický retail) klesal.

David LevDavid Lev, print category manager, HP:

Pro laserové tiskárny byly hlavními prodejními kanály tradiční dealeři a e-tail. Pro inkoustové e-tail a na IT zaměřený retail. U inkoustových tiskáren jsme meziročně rostli u tradičních dealerů, ale poklesli jsme v retailu bez IT specializace (v hypermarketech). Laserové i inkoustové tiskárny jsme prodávali za stabilní ceny.

Jindřich VášaJindřich Váša, channel sales manager, SMB & consumer, Lenovo:

U Lenova je za uplynulé období znatelný nárůst ve všech zmíněných prodejních kanálech. E-tail je i nadále silný v prodeji consumer i SMB portfolia, retail je důležitým hráčem zejména v prodeji consumer produktů.  Pozitivně vnímáme zejména rostoucí trend u prodejů SMB produktů přes tradiční partnery a také navýšení počtu aktivních partnerů v naší dealerské síti.

Zdroj: ChannelWorld








Úvodní foto: © Evgeny Gultyaev - Fotolia.com

Komentáře