NaHLAS z TRHU: Český a slovenský distribuční trh v roce 2012

ChannelWorld se ptá velkých hráčů v distribuci na českém a slovenském trhu na vývoj distribučního trhu.

NaHLAS z TRHU: Český a slovenský distribuční trh v roce 2012



Jak hodnotíte vývoj distribučního trhu v roce 2012 a především vánoční sezonu?


Petr Jandík, general manager, ABC DataPetr Jandík, general manager, ABC Data

Trh v určitých produktových i zákaznických segmentech klesal. Z důvodu dlouhodobého odklonu od stavěných počítačů klesaly komponenty, na druhou strany tablety výrazně stouply na úkor netbooků, kde vidíme diametrální propad. Co se týká herního byznysu a oblast GSM, tam jsme zaznamenali nárůsty.

 

Jaroslav Brandejský, sales and marketing director, Asbis CZJaroslav Brandejský, sales and marketing director, Asbis CZ

Dynamiku růstu vykazoval v období minulého roku „pouze“ trh s mobilními zařízeními. Pokud jde o kvartální vývoj tržeb, jejich váhy bez zásadních odchylek kopírovaly vývoj v období předešlého roku. Situaci na trhu nejvíce ovlivňovala úsporná opatření ať už ve sféře státní, podnikové až po domácnosti. Vzhledem k přeskladnění trhu v průběhu Q2/2012 byly ekonomické výsledky v tomto období za očekáváním našich plánů. Pokud mám hodnotit vývoj Q4/2012, zde se pozitivně projevila změna produktového složení prodávaného zboží. Nejenže se podařilo udržet dynamiku prodeje v závěru tohoto kvartálu, ale mělo to příznivý dopad na ekonomickou oblast.

 

Petr Vaněk, obchodní ředitel, AT ComputersPetr Vaněk, obchodní ředitel, AT Computers

Rok 2012 byl podle mého názoru ovlivněn několika událostmi. V prvním pololetí, převážně v Q2, se bojovalo s částečným přeskladněním distribuce a velkých zákazníků v oblasti retailu a e-tailu především v noteboocích a s tím souvisejícím meziročním poklesem prodejů. Negativní vliv měl také velmi silný pokles spotřebitelského sentimentu. Došlo k dalšímu posilování e-tailerů na úkor prodeje v klasickém retailovém kanálu a SOHO/SMB dealerského segmentu. Ani v druhém pololetí loňského roku jsme nesledovali výrazné oživení, pominu-li skutečně posledních pár předvánočních dní, ve kterých se nám povedlo několikrát překonat naše denní fakturační rekordy. Celkovými výsledky zahýbalo určitě zvýšení prodeje tabletů.

 

Richard Havlík, člen představenstva, eD‘ system CzechRichard Havlík, člen představenstva, eD‘ system Czech

Všechny renomované agentury uvádějí dvojciferný procentuální pokles počtu dodaných notebooků a dalšího IT zboží. To znamená, že obraty by měly jít dolů ještě více, jelikož zboží zlevňuje. Takový pokles nemůže ani růst v tabletech (který je navíc hlavně v posledním kvartále) dohnat. Tak mi nějak nevychází, že skoro všichni distributoři hlásí setrvalý stav nebo mírný růst. Tomu nerozumím. Co se týče Vánoc a Q4, je vidět, že korporátní klientela i spotřebitelé šetří a ani Windows 8 je nepřesvědčilo k nákupům.

 

Jan Kočíř, obchodní ředitel Elko TradingJan Kočíř, obchodní ředitel Elko Trading

Trh se již dlouhodobě vyvíjí tak, jak jsme začali očekávat někdy během roku 2009. Dochází stále k mírné saturaci trhu a posilování firem, které nezaspaly a nečekaly pouze na toliko slibované oživení něčeho, co se dostalo do normálního stavu. Vánoční sezonu hodnotíme celkem pozitivně, neboť zúročila naše přípravy během druhého a zejména třetího čtvrtletí.

 

Stanislav Skalička, obchodní ředitel, SWSStanislav Skalička, obchodní ředitel, SWS

Trh IT v roce 2012 celkově klesal podle našeho odhadu o cca 5–10 %. Na trhu distribučním se žádná významná změna v uplynulém roce neudála. Vánoční sezona byla velmi vlažná, jediný prodejní peak, který jsme v loňském roce zaznamenali, byly významnější prodeje v září.

 

Petr Pavlíček, sales & product marketing director, Tech Data DistributionPetr Pavlíček, sales & product marketing director, Tech Data Distribution

Distribuční trh se dá hodnotit pouze řečí čísel. Myslím, že jsme svědky zajímavého paradoxu, který nevím přesně jak nazvat. Všichni se tváří, že rostou na jednoznačně klesajícím trhu. V době, kdy se vyjadřuji, neznám přesně čísla, ale myslím, že nebudu daleko od pravdy, že součet distribučních obratů bude vykazovat meziroční růst.  A to přesto, že jsem za celý rok nezaznamenal mnoho pozitivních analýz a odhadů v zásadních komoditách. Snad právě tlak v tradičních produktech vyvolal potřebu distribučních „anabolik“, jako je maximalizace možných exportů a reexportů, které s posláním distributora na lokálním trhu nemají moc společného, ale do čísel se počítají. Vánoční sezona se, asi již tradičně, zkrátila na minimum, i když její špička stála popravdě za to. Nicméně nezbývá než si postesknout, škoda že trvala jen několik dní. 

 

Petr Kuliš, obchodní ředitel, DNSPetr Kuliš, obchodní ředitel, DNS

Musíme přiznat, že začátek roku 2012 nebyl úplně podle našich představ. Nové záchranné balíčky, nejistota ohledně vývoje v Řecku, Itálii a Španělsku a vyhlídky horšího ekonomického vývoje pro ČR ve druhé půlce roku 2012 snížily ekonomická a příjmová očekávání a ochotu nakupovat téměř ve všech námi oslovovaných segmentech IT trhu. Ve druhém čtvrtletí roku 2012 jsme ale zaznamenali jisté oživení poptávky a zvýšení dynamiky, které přetrvalo i do dalších měsíců, a tak celkový výsledek za rok 2012 splnil naše očekávání „stabilizačního“ roku. V roce 2012 jsme pracovali na klesajícím trhu IT. Tento trend byl podpořen pokračující recesí ekonomiky v České republice.

 

Petra Černá, produktová manažerka, Agem.CZ

Prohlášení politiků v průběhu roku a situace státního rozpočtu způsobily plochou vánoční křivku.

 

Roman Lamacz, majitel, Lama PlusRoman Lamacz, majitel, Lama Plus

Vývoj distribučního trhu je bohužel jen ten, který na konci obchodního řetězce odráží vývoj na nižších úrovních obchodu – jinými slovy „naši zákazníci si stěžují, že jejich zákazníci si stěžují…“ Co se týká vánoční sezony, ta se pravidelně zkracuje. 

 

Katarína Srnová, marketingová riaditeľka, eD' system SlovakiaKatarína Srnová, marketingová riaditeľka, eD' system Slovakia

Napriek pesimistickým očakávaniam a klesajúcemu trendu celkového IT trhu sme nielen udržali minuloročné čísla, ale zaznamenali sme nárast. Posledný kvartál a vianočnú sezónu hodnotíme pozitívne, pretože práve v tomto období sme zaznamenali najväčší nárast v tržbách.

 

Bronislava Kekeňáková, marketing managerka, Avnet TSBronislava Kekeňáková, marketing managerka, Avnet TS

Pre prvý polrok bola príznačná stagnácia trhu, druhý polrok však priniesol očakávané mierne oživenie. December ako posledný mesiac roka bol tradične dynamický. 


Zdroj: ChannelWorld








Úvodní foto: © maxoido - Fotolia.com

Komentáře