NaHLAS z TRHU: B2B e-shopy distributorů a doprava zdarma

Jaké služby nebo podpora mají u distributorů podle vás největší prostor pro zlepšení? Která služba nebo podpora vám u distributorů nejvíce chybí? Je pro vás při nákupu důležité, když distributor od určité výše objednávky poskytuje dopravu zdarma? Co na to distribuce?

NaHLAS z TRHU: B2B e-shopy distributorů a doprava zdarma




1. Je pro vás při nákupu důležité, když distributor od určité výše objednávky poskytuje dopravu zdarma? Jaká je podle vás přiměřená cena za dopravu zboží?

2. Jaké služby nebo podpora mají u distributorů podle vás největší prostor pro zlepšení?

3. Která služba nebo podpora vám u distributorů nejvíce chybí?


Petr Schrom, výkonný ředitel, ExaSoft Holding

Petr Schrom, ExaSoft1. Doprava zdarma od distribuce je takový marketingový cirkus a pro nás pouze jedním z  kritérií při rozhodování o nákupu. Snahy některých distributorů, po vzoru bankovního sektoru, zavádět různé malé poplatky za fakturaci, balné, přepravu apod. si pečlivě hlídáme a vždy je vyhodnocujeme jako celek nad celou objednávkou a kvartálem v čase.

Distributor XY vyhlásí akci, že u všech objednávek v hodnotě  nad 500 Kč je doprava zdarma. Zároveň si však na každé faktuře účtuje manipulační poplatek 30 Kč a zboží má dražší o 1 % nad konkurencí, nedává vám žádný zpětný rabat a marketingové akce na produkty nedělá.  V podstatě se těmi poplatky a různý zpoplatněním služeb snaží distributoři zneprůhlednit a ztížit dealerům možnost srovnání výsledné nákupní ceny, protože kromě ceny figuruje mnoho dalších proměnných, které výhodnost takového nákupu velmi ovlivňují a není jednoduché to bez systému hlídat. Přiměřená cena za dopravu od distributora tedy z mého pohledu není důležitá, protože pro nás jsou rozhodující všechny parametry, které nákup ovlivňují.

2. Popisy produktů na webech některých distributorů. Pokud bychom chtěli zrcadlit názvy a informace o produktech, které mají někteří distributoři na svých webech, tak to nebude pro trh B2C příliš akceptovatelné. Distributorům se zdá, že dělat popisy není jejich práce a jejich produktové manažery to zdržuje, ale potom by se neměli divit, že jim neustále klesá počet dealerů. Velké firmy si mohou dovolit produkty popisovat sami, ale masa dealerů na to nemá prostředky, a nejsou tak schopni příliš prodávat přes své internetové obchody.

Přitom prodej přes internet skokově roste, a to i na úkor kamenných prodejen. Běžný dealer má menší tržby na prodejně a kompenzaci v obratu přes internet nedosáhne. I kdyby si pořídil výborný e-shop od distributora, tak kromě mnoha problémů s popisy je v podstatě předem diskvalifikovaný. Že stejný popis u více e-shopů tyto prodejce diskvalifikuje ve vyhledávačích? Stejně těch 500 dealerů, kteří ještě zkoušejí prodej přes internet, nemůže být na první stránce.

Petr Jirchář, majitel, In Copy

Petr Jirchář, In Copy1. Ano je. Někdy při objednávce doplňujeme zboží do té výše, odkud je doprava zdarma. Při dnešních maržích to asi dělá více lidí. Cena za dopravu je u většiny distributorů normální. Počítáme s ní a kalkulujeme ji do ceny. Jsou ale nejmenované výjimky.

2. U některých distributorů bývá problém s propracovaností webů, vyhledáváním položek a zpracování objednávek v den objednání do určitého času. Do 17 hod. by mělo být samozřejmostí. Pokud zpracovávám variantní nabídku, raději to přesunu na produktové manažery. Napíšu, co chci, a čekám, až co pošlou. Pokoušel jsem se opakovaně zapínat a vypínat filtry, ale je to časově neúnosné.

3. Pro mě je nejdůležitější spolehlivost. Potřebuji nakombinovat zakázku od více dodavatelů, zablokuji zboží u jednotlivých distributorů, a když chci objednat a odeslat k zákazníkovi, zjistím, že to, co jsem blokoval jako první, už má polovinu kusů. Takže znovu – telefon a komunikovat. Zatím máme ale štěstí na lidi a na obchodníky.

Josef Řihák, sales and support manager, C System CZ

Josef Řihák, sales and support manager, C System CZ2. Největší prostor je u reklamací, které jsou obecně nepříjemné pro všechny zúčastněné strany. Výrobci často požadují u zboží, které se mění výměnným způsobem, kompletní příslušenství, což není při zadávání reklamace zcela zřejmé a následně se to musí dodat, a to celý proces zdržuje a prodražuje na dopravném.

Další velmi palčivý problém je při vrácení reklamovaného zboží z důvodu nekompatibility. S produktovým manažerem i obchodníkem je dohodnuto i odsouhlaseno vrácení na dobropis, což je důsledně uvedeno v poznámce reklamačního formuláře, a stejně nám to pak pošlou zpět a celé kolečko jsme nuceni absolvovat znova, takže ztráta času, další dopravné a z toho vyplývající míra rozhořčení.

3. Ne všechny distribuce mají zveřejněny mobilní telefony na produktové manažery, což je občas velmi problematické v případě, že potřebuji rychlou (do druhého dne) reakci na můj dotaz e-mailem. Reakci e-mailem nemám, pevnou linku nikdo nebere, a pokud nemám soukromé mobilní číslo produktového manažera, stane se, že reaguje až poté, co se obchod již uzavřel s jinou distribucí nebo v horším případě je prohráno výběrové řízení.

Tomáš Pilský, obchodní ředitel, CZC.cz

Tomáš Pilský, CZC.cz1. Bezplatná doprava je jednoznačně vítaným benefitem, který vzhledem k objemu každodenních objednávek využíváme již dlouhou dobu. Další přidanou hodnotu pak spatřujeme v individuální přepravě, kterou nám poskytují vybraní distribuční partneři.

2. Jak se zdá, rostoucí počet distributorů a s ním související zvýšená rivalita na českém trhu vyúsťuje k neustálému zlepšování přístupu k obchodním partnerům. Změna k lepšímu je znát nejen při komunikaci s obchodníky, ale například také na zvyšující se kvalitě webových rozhraní pro zadávání objednávek. Největší prostor pro zlepšení tak zůstává při komunikaci produktového portfolia, společných obchodních akcí a další podpory.

3. Adekvátní obchodní podporu bychom ocenili zejména v souvislosti se zvýšenými náklady na prodej, které vznikají v návaznosti na NOZ platný od 1. 1. 2014. Veškeré související náklady nese prakticky pouze prodejce a distributoři i výrobci na nich participují jen minimálně.

Pokračujte níže na další stranu s odpověďmi distibutorů.


Vyšlo v ChannelWorld 4/2014










Úvodní foto: © Evgeny Gultyaev - Fotolia.com

Komentáře