Multifunkční dálková ovládání – perspektivní byznys

České domácnosti se utěšeně začínají plnit pokročilou audio/video technikou. Éru minivěží a CRT televizí úspěšně začíná nahrazovat éra LCD a PDP televizorů s reproduktory kvalitativně na úrovni rozhlasu po drátě z poloviny minulého století.

Multifunkční dálková ovládání – perspektivní byznys



Je to tak, zejména někteří výrobci televizorů automaticky počítají s přítomností A/V recieveru a odpovídající zvukové aparatury nebo aspoň se zvukovým projektorem či levnou sestavou domácího kina. Také DVD přehrávače a rekordéry už nejsou ničím výjimečným o IPTV a kabelové TV ani nemluvě. Podtrženo a sečteno, v průměrné domácnosti se v obývacím pokoji sejdou tři a více ovladačů – TV, settop box (IPTV, CATV, DVB-S či u starších televizorů ještě DVB-T), DVD či HDD/DVD rekordér a případně rovnou také A/V receiver, herní konzole, Blu-ray přehrávač, atd.

V domácnostech příslušníků vyšší a střední třídy tak potřebujete na dálková ovládání pomalu samostatný konferenční stolek. Leda, že…

Multifunkční domácnost

Leda, že by taková domácnost měla multifunkční dálkové ovládání. A právě tato ovládání se pozvolna začínají prosazovat i na našem trhu. Téměř monopolní postavení má u nás přitom společnost Logitech. U nižší příjmové skupiny však více než bodují také levná dálková ovládání bez displeje a připojení k počítači, která se prodávají obvykle v akčních nabídkách v supermarketech.

Na takovýchto ovládáních však jen těžko reseller, vyjma již zmíněných supermarketů, zbohatne. Na západ od nás je nicméně trh s multifunkčními ovládáními poněkud bohatší a objevují se zde i nám důvěrné značky jako Philips. V tuzemsku a na východ od nás se zase snaží prosazovat další nám důvěrně známá značka Emgeton. Při cestě ještě na dálnější východ pak najdeme desítky pro nás neznámých značek, které se snaží jakýmkoliv způsobem proniknout na evropské trhy. Je to tak – pro výrobce je to velice slibný byznys, do kterého se jim vyplatí jít i při silně dominantním postavení jednoho hráče, který jako první našel zajímavý prostor na trhu.

Multifunkční dálkové ovládání totiž není vůbec o tom, co standardně nabízejí ovládání dodávaná k lepším receiverům – tedy manuálním přepínáním mezi ovládáním pro jednotlivé přístroje. To je k ničemu. Multifunkční ovládání je o tom, že různá tlačítka dovedou v danou dobu ovládat více různých přístrojů najednou, a že je možné nastavit si i sekvence příkazů. A právě k tomu slouží tzv. Activity od Logitechu, které z této značky udělaly téměř monopol, a které teď zavádí i další výrobci.

Přesvědčte zákazníky

A jak takové multifunkční ovládání prodat? Nejlépe praktickou ukázkou, a ještě lépe praktickou ukázkou na internetu. Ano, jedna pětiminutová videorecenze vydá za celou brožuru. Málokdo si totiž dovede praktický přínos multifunkčního ovládání představit. Zákazník do prodejny přichází s představou, že bude mít jedno ovládání místo několika. O možnostech praktické realizace této vize však příliš netuší a je jen a jen na prodejci, aby ho uměl přesvědčit pro nákup drahého značkového ovládání namísto levného kousku za pár stovek z Lidlu.

Druhým, ještě důležitějším úkolem resellera je však přesvědčit o potřebnosti multifunkčního ovládání ty, kterým víc ovládání najednou až tak nevadí. Možná vás teď napadá, že něco podobného by přeci měli dělat sami výrobci. Ano, měli. Jenže, jak známo, Česká republika je příliš malým trhem. Což je mimochodem velkou nevýhodou právě u dominantního Logitechu, který neposkytuje českou lokalizaci pro svá ovládání. S rozmachem multifunkčních dálkových ovládání ve východní Evropě však i tyto jazykové bariéry padnou. V této době však už zákazníci budou jasně vědět ke komu a proč si pro takové dálkové ovládání dojít. Je tedy opět na resellerech, aby za své peníze suplovali některé úkoly výrobců. Útěchou jim však může být to, že se jedná o nový trh, na kterém se dá relativně snadno a rychle uspět.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře