Miroslav Uďan, Shoptet: E-shopy se s EET vypořádaly poměrně dobře

Šéf platformy Shoptetu ve svém komentáři hovoří o reakci e-shopů na zavedení elektronické evidence tržeb. Ke hromadnému rušení možnosti on-line plateb, které někteří očekávali, podle Miroslava Uďana nedošlo, většina e-shopů se s EET popasovala jinak.

Miroslav Uďan, Shoptet: E-shopy se s EET vypořádaly poměrně dobře



E-shopaři se s EET vyrovnali každý po svém. Lze říci, že v této sféře nedošlo k žádnému hromadnému ukončování podnikání kvůli neznalosti práce s počítačem nebo absenci internetového připojení, jak tomu bylo u drobných obchodníků.

Hromadné rušení on-plateb se nekonalo

Část e-shopů se vyhnula povinnosti evidence tržeb tak, že zrušila možnost on-line plateb, nicméně se jednalo pouze o 5 % z těch, které tuto službu nabízely. Ze všech internetových obchodů, na které se nutnost EET vztahuje, má v současné době již více než 90 % nějaké řešení, k 1. 3. přitom mělo elektronickou evidenci vyřešeno pouze 50 % z nich.

Mnozí e-shopaři do posledního dne věřili, že se jich povinnost evidence tržeb nakonec přeci jen týkat nebude. Nicméně do druhé vlny se musely nakonec zapojit všechny internetové obchody, které nabízely možnost hotovostních i on-line plateb. Šlo přibližně o 35 % všech e-shopů.

V médiích se často hovořilo o tom, že většina e-shopů on-line platby nebude již nabízet. Ukázalo se, že k masivnímu rušení nedošlo, ke konci ledna je nabízelo 8,7 % internetových obchodů. Před zavedením EET, se zhruba 5 % z nich od on-line plateb odklonilo. Je nutné mít na paměti, že tento druh platby výrazně zlepšuje uživatelský komfort nakupujících, a proto další pokles neočekávám.

Až opadne hysterie...

Spíše se domnívám, že až opadne určitá hysterie kolem EET, získá opět na popularitě. Od začátku roku naopak došlo k šestinásobnému nárůstu uživatelů, kteří zavedli pro své zákazníky možnost platby Twisto. Ač se jedná o druh on-line platby, nespadá do povinnosti evidence tržeb. Tak razantní nárůst v tak krátkém časovém období jsem za své působení ještě nezažil.

E-shopy se se zavedením povinnosti EET vyrovnaly poměrně dobře. Ti, jejichž internetový obchod funguje na komerční platformě, mají často řešení od svého providera a praktický dopad na ně byl minimální. Více práce a financí museli do systému vložit majitelé e-shopů na míru nebo opensource.

Po několika týdnech provozu EET sledujeme, že někteří e-shopaři se porozhlíží po lepším řešení. Často to řešili bez rozmyslu a na poslední chvíli a nyní si uvědomují, že mohou za své peníze získat i něco více než jen řešení pro EET. Musím také konstatovat, že nás všechny překvapilo, že systém zvládl nápor na jedničku a do dnešního dne jsme nezaznamenali žádné výpadky.

Zdroj: Shoptet








Úvodní foto: Shoptet

Komentáře