Až Microsoft ve středu 21. 1. 2014 představí spotřebitelské edice Windows 10, nastane čas na zásadní otázky. Zůstanou Windows relevantním produktem? Sáhnete po nich, až budete mít tu možnost? A sáhnout po nich ti, kteří o tom budou rozhodovat ve firmách?
Říká se, že základní podmínkou pro to, aby lidé chtěli Windows 10 více než Windows 8, je návrat designu, funkcí a dalších vlastností Windows 7. Potíž je v tom, že na trhu se již nachází konkurenční produkt, který všechny oblíbené vlastnosti Windows 7 nabízí. Jmenuje se Windows 7.
Jistě, určitá kontinuita či povědomost je důležitá, ale recyklování předchozích konceptů je laciné. Pokud Windows 10 nabídnou starý obsah v novém balení, uživatelé si jednoduše ponechají sedmičky ještě další rok nebo dva, a Windows 10 se neprosadí. Na druhou stranu, pokud Windows 10 přinesou další zcela novou zkušenost, která nebude uživatelským veteránům připomínat nic, na co byli doteď zvyklí, tak se také neprosadí.
Microsoft se tak na středečním setkání ve své redmondské centrále ocitne v roli provazochodce, ovšem tentokrát to bude bez jištění a záchranné sítě.
Akce bude přenášena on-line a zúčastní se jí nejvyšší management společnosti včetně CEO Satyi Nadelly. A ačkoliv půjde o představení spotřebitelských edicí, podniky se jistě budou dívat také.
Ze všech důvodů, proč podniky nepřijaly Windows 8, postačí ten hlavní – nákladné přeškolení zaměstnanců. Microsoft tedy bude muset přijít s něčím, co alespoň do podzimu udrží při životě víru uživatelů v potenciál nového produktu.
Aby se mu to podařilo, musí zákazníky přesvědčit o následujícím:
1. Model Windows 10 může být zároveň povědomý i nový
Modelem se zde rozumí nejen metodika, ale i filosofie, na které je postaven způsob užívání produktu. Například platforma Facebooku má uživatelský model, který je stejný napříč všemi typy zařízení. Microsoft musí u Windows 10 přijít s něčím podobným.
Windows Mobile se pokusily být povědomé tím, že z mobilního zařízení udělaly PC, s menu Start i uživatelskou lištou. Nefungovalo to. Windows 8 se zase snažily vypadat jako mobilní zařízení a připomínat Windows Phone. Ani to nefungovalo. Uživatelé nechtějí, aby se jedno zařízení snažilo chovat a vypadat jako jiné.
Na druhou stranu však uživatelé potřebují známé a povědomé prostředí, které jim nabídne jejich dokumenty, služby a aplikace, nehledě na počet a typ zařízení, která používají. V tomto ohledu by se Microsoft mohl něco přiučit od Dropboxu nebo Evernote.
2. Windows 10 budou službou pro více zařízení
Pokud se mají z uživatelů Windows stát předplatitelé, je zapotřebí, aby začali systém vnímat jako službu. Pokud máte předplacenou elektronickou verzi novin a časopisů, vydavatel si přece neúčtuje poplatek zvlášť za každé zařízení, na kterém si je čtete. Microsoft by k věci měl přistupovat stejně.
Microsoft ještě nemusí oznamovat cenu Windows 10, ale je nejvyšší čas poodhalit něco o modelu předplatného. Pokud k tomu nedojde, tak Windows Phone 10 těžko získají více uživatelů než mají nyní. Mají-li Windows skutečně být systémem pro oba druhy zařízení, proč by k nim neměl předplatitel mít na obou přístup?
3. Windows mohou být ideál, za který se nemusíte stydět
Uživatelé iOS and Mac OS považují Apple, svůj ideál, za nositele principů jednoduchosti, vynikajícího designu, uživatelnosti a praktičnosti, přesně v duchu firemního hesla Applu It just works, které se jeho věrní nestydí vyslovit nahlas.
I Googlu se do jisté míry podařilo vybudovat ideál Androidu na základě toho, že patří vám, uživateli, stejně jako se mu podařilo vybudovat představu sebe sama jako zodpovědné, diverzní a relativně liberální firmy.
Zato posledním ideálem, který se pokusil sestavit Microsoft, bylo I am a PC, což je asi to nejhorší, s čím se můžete pokoušet prosadit v současné mobilní éře.
Satya Nadella sice posunul Microsoft do nové role firmy zaměřené na platformy a produktivitu, jenže ideálem, se kterým se lidé budou ochotni ztotožnit, nebude vize jedné korporace, ale celé lidské společnosti. Vize vykonané práce a využitého volného času.
Microsoft se touto cestou už několikrát vydal, občas dokonce i úspěšně. Teď však potřebuje spojit zmíněnou vizi přímo s Windows. Aby toho, kdo si nalepí logo Windows na kufr auta, nepovažovali sousedé za podivína.
Autor je komentátorem IDG News Service.
Zdroj: IDG News Service