Lumia pod křídly Microsoftu: Z nouze ctnost nebo promyšlený krok?

Akvizice společnosti Nokia signalizuje novou éru pro Microsoft, ale i ostatní hráče na trhu mobilních telefonů.

Lumia pod křídly Microsoftu: Z nouze ctnost nebo promyšlený krok?



Obě společnosti použily odlišné strategie, aby dokázaly lépe konkurovat na zcela odlišném prostředí hnaném mobilitou. Zatímco Microsoft si uvědomil, že není možné uspět bez kontroly celého hodnotového řetězce, Nokia si uvědomila, že potřebuje silnějšího spojence s finanční podporou pro smartphony Lumia. Trh se přesunul z produktového boje na boj ekosystémů.

V dnešním světě potřebují výrobci telefonů vynikat v hardwaru i designu, ale především také v uživatelské přívětivosti, službách a nabídce obsahu, což je extrémně finančně náročné. S rostoucí penetrací smartphonů nebudou navíc výrobci schopni navýšit prodeje jinak než přilákáním uživatelů od konkurence, což vyžaduje extrémní investice.

Nokia si uvědomila, že nemá finanční zdroje na to, aby se v segmentu smartphonů stala třetí alternativou Applu a Samsungu. Namísto aby čekala, zda se to změní a riskovala eventuální nedostatek hotovosti, rozhodla se prodat se jediné společnosti, která je ochotna investovat do Windows Phone.

Kdo Windows Phone pomohl více?

I přes partnerství Nokie a Microsoftu na straně operačního systému bylo zřejmě, že se obě společnosti posunují různou rychlostí. Od dohody uzavřené v roce 2011 dokázala Nokia představit několik smartphonů s Windows Phone, adresovat nižší cenové úrovně vyžadované trhem, a uvést služby napříč řadou zařízení, aby se odlišila od ostatních hráčů.

Na druhou stranu vývoj operačního systému byl pomalý a zaostával za konkurencí. OS Windows Phone nedokázal zaujmout stejné množství vývojářů a následně selhal v zaujetí uživatelů, kteří preferovali jiné platformy z důvodu dostupnosti většího množství aplikací, funkcí i zařízení. Microsoft se spoléhal, že Nokia zajistí Windows Phone úspěch a Nokia se spoléhala, že Microsoft vybuduje ekosystém. Nyní je čas, aby vzal Microsoft osud do svých rukou.

Dobrá zpráva pro operátory

Malý úspěch Windows Phone poháněl silný produktový vývoj Nokie a „slepá“ podpora operátorů, kteří očekávali podstatně silnější pomoc Microsoftu, se kterou by získali alternativu k Androidu a iOS. Novou dohodu tak mobilní operátoři dobře přijmou, jelikož Microsoft srovná vývoj softwaru a hardwaru, zrychlí operační systém, ale především dá operátorům přístup do svých plných kapes, které bude používat pro propagaci Windows Phone.

Čekají nás další akvizice?

Do budoucna nás možná čeká více podobných dohod. Doba výrobců zaměřených jen na jeden produkt či segment skončil a ti co zůstávají, to ještě nepochopili.  S rostoucí důležitostí úspor z rozsahu, které pomáhají přežít na trhu, kde zisk teče z více různých oblastí (především u hardwarového byznysu), se bude trh koncentrovat.

Výrobci mobilních telefonů si uvědomí, že jedinou šancí na úspěch je spojení s poskytovateli obsahu, většími výrobci, nebo pravděpodobněji s operátory či velkými retaily. Bez ohledu na formu bude koncentrace klíčem k přežití, jelikož marže budou tlačit dolů dominanční hráči. Zatímco Nokia si to uvědomila a podniká proto kroky, ostatní zaznamenají zhoršení finanční situace a budou dělat stejná rozhodnutí v okamžiku bankrotu.

Klasický mobil neztrácí na důležitosti

Ačkoliv Microsoft kupuje celou mobilní divize Nokie, není zatím zřejmé, co bude s tímto segmentem dělat. Klasické mobily ještě stále představují výrazné procento celosvětových dodávek, jenže to se bude v následujících letech drasticky měnit. V dlouhodobém horizontu tento segment skýtá malou příležitost, krátkodobě je však pro Microsoft důležité, aby jej udržel při životě a ziskový.

Získá tím přístup na trhy, kde jsou klasické mobily stále dominantním segmentem a kde je značka Nokia ještě silná. Tyto trhy vykáží v několika dalších letech explozi smartphonů a uživatelé budou nahrazovat mobily chytrými telefony od výrobce, kterého již znají a jemuž věří. Získání zájmu první vlny zákazníků smartphonů je pro růst Microsoftu v těchto regionech zásadní.

Autor je ředitelem výzkumu, pro bezdrátovou a mobilní komunikaci v Evropě, IDC EMEA.

Zdroj: IDC








Úvodní foto: twitter.com/fjeronimo

Komentáře